Test: hybrydowy Peugeot 308 SW. Czy plug-in rzeczywiście jest dla ciebie?

TestyPeugeotTest: hybrydowy Peugeot 308 SW. Czy plug-in rzeczywiście jest dla ciebie?22.12.2022 10:27
Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Peugeot 308 to jeden z najmocniejszych zawodników w segmencie kompaktowym, ale topowe wersje dostępne są tylko w wydaniu plug-in. Czy warto decydować się na ten napęd? Niestety, odpowiedź brzmi: to zależy.

Zależy, i to od wielu czynników. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na ważne pytanie: czy naprawdę będę ładował auto przez noc (lub w pracy)? Jeśli nie, to właśnie postawiłeś pierwszy krok do kupna samochodu, którego potencjału w ogóle nie wykorzystasz, a palić będzie tyle, co przecięty kompakt z silnikiem spalinowym.

Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Plug-in Peugeota jest wymyślony dla typowego Europejczyka, który – według badań – przejeżdża dziennie od 37 do 50 km. Dlatego też auto wyposażono w baterie litowo-jonową o pojemności 12,4 kWh. Teoretyczny zasięg to 60 km na jednym ładowaniu. Dobra wiadomość: w trasie mieszanej (50 proc. miasto, 50 proc. warunki podmiejskie, temperatura 20 stopni Celsjusza) da się osiągnąć 61 km na jednym ładowaniu. W takim scenariuszu trzeba wykorzystać jazdę przy użyciu jednego pedału, czyli maksymalnego odzyskiwania energii.

Ładowanie prezentuje się następująco: potrzebujesz siedmiu godzin, by naładować auto ze zwykłego gniazdka, ponad trzy godziny przy wykorzystaniu wallboxa, około dwie godziny, jeśli korzystasz np. z miejskiego słupka i wykupiłeś opcjonalną ładowarkę pokładową.

Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Ładowarka pokładowa za 1800 zł pozwala zwiększyć moc ładowania do 7,4 kW, co jest zasadną inwestycją. Tej mocy nie da się przekroczyć, nawet jeśli korzystacie z np. miejskiego słupka o mocy 22 kW. Korzystając z oferty Taurona (na Śląsku), naładowałem auto za ok. 13 zł, ale można to zrobić taniej, ładując się w domu.

Oczywiście hybrydowe 308 musiało się zmienić. I tak pomniejszeniu uległ bagażnik, z 608 do 548 l, więc nie jest tak źle, jak można by sądzić, ale nie ma tutaj miejsca pod jego podłogą. Mniejszy jest też bak, który teraz ma tylko 40 l. Do tego zwiększyła się waga, o robiące dużą różnicę 368 kg. Ciekawostka dla ciągnących przyczepy: dopuszczalna masa przyczepy hamowanej wzrosła z 1200 do 1450 kg.

Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Po rozładowaniu baterii do gry wchodzi silnik spalinowy. Dalej wspierając się resztkami energii, daje on sobie radę pod miastem, gdzie zużywa 4,5 l bezołowiowej na 100 km. Trasa też nie wygląda źle, biorąc pod uwagę zużycie na poziomie 6,2 l przy 120 km/h (7 l na autostradzie). W mieście jednak waga robi swoje. Nawet przy ruszaniu przy użyciu silnika elektrycznego, trudno było mi osiągnąć wyniki lepsze niż 8,2 l.

W przypadku hybrydowych wersji Peugeota 308 różnice w mocy dotykają przede wszystkim silników spalinowych. To turbodoładowana jednostka czterocylindrowa mająca pojemność 1,6 l. W topowej wersji generuje 180 KM, ale powiem wprost: nie warto się na nią decydować. Układ napędowy nie jest sportowy, więc lepszym wyborem będzie 150-konny wariant. Jest wolniejszy do setki o 0,1 s, a w przypadku elastyczności 80-120 km/h też nie jest źle – różnica to 0,4 s.

Trzeba też sobie uświadomić, że różnica pomiędzy tak samo wyposażonym "zwykłym" peugeotem 308 a jego wersją hybrydową to ok. 45 tys. zł. Nie 4500 zł, a 45 tys. zł. To oznacza, że jazda hybrydą plug-in zwróci się po 13 latach jeżdżenia dzień w dzień (przy obecnych cenach prądu).


Nawet jeśli masz swój garaż z gniazdkiem, jeździsz na krótkich dystansach i podpiąłeś dom pod fotowoltaikę, wydatek dodatkowych 45 tys. zł jest trudny do usprawiedliwienia. Trzeba jednak pamiętać, że cenniki oficjalne a realne ceny transakcyjne w przypadku Peugeota to dwa różne światy.

Mateusz Lubczański

Plusy
  • Ciekawy i nadal nowoczesny wygląd
  • Wygodne i dobrze wykonane wnętrze
  • Sprawny i wydajny układ hybrydowy...
Minusy
  • ...ale za jaką cenę?!
Nasza ocena Peugeot 308 SW plug-in hybrid 225 KM:
7/ 10
[1/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[2/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[3/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[4/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[5/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[6/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[7/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[8/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[9/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[10/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[11/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[12/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[13/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[14/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[15/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[16/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[17/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[18/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[19/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[20/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[21/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[22/22] Peugeot 308 SW plug-in hybrid, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Peugeot 308 SW PHEV - dane techniczne, osiągi

Pojemność silnika:

1598 cm3

Rodzaj paliwa:

Benzyna

Typ napędu:

Na przednią oś

Skrzynia biegów:

Automatyczna, 8-biegowa

Maksymalna moc silnika spalinowego:

180 KM przy 6000 rpm

Maksymalny moment silnika spalinowego:

250 Nm przy 1750 rpm

Maksymalna moc silnika elektrycznego:

110 KM

Maksymalny moment silnika elektrycznego:

320 Nm

Maksymalna moc systemowa układu:

225 KM

Maksymalny moment systemowy układu:

360 Nm

Pojemność akumulatora trakcyjnego:

12,44 kWh

Pojemność zbiornika paliwa:

40 l

Pojemność bagażnika:

548 l

Spalanie i wydajność

Średnie zużycie paliwa (wg producenta)

1,2 l/100 km

Deklarowany zasięg

58-59 km

Zmierzony zasięg na energii elektrycznej:

61 km

Zmierzone zużycie paliwa w mieście (bateria rozładowana):

8,2 l/100 km

Przyspieszenie 0-100 km/h:

7,6 s

Prędkość maksymalna:

235 km/h

Ceny

Cena modelu od:

118 300 zł

Cena wersji napędowej od:

203 100 zł

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.