Widziałem Kię EV9 w Polsce. Cena szokuje, ale auto bardziej

Widziałem Kię EV9 w Polsce. Cena szokuje, ale auto bardziej21.09.2023 10:45
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

Kia zaprezentowała w Polsce swojego najnowszego elektrycznego SUV-a o nazwie EV9. Stylistyka samochodu jest może i dyskusyjna, ale na pewno wyjątkowa. Natomiast kiedy ogłoszono cenę, wszyscy na chwilę zamilkli.

Elektromobilność to kierunek, który dla marki Kia jest obecnie numerem jeden. Choć jako część koncernu wspólnie z Hyundaiem ma do dyspozycji technologię wodorową, to nie znajduje się ona obecnie na tapecie. Więcej – Kia chce być liderem elektromobilności w Europie, wyprzedzając po drodze bardziej uznane marki, w tym Teslę. Ma wszystkie atuty, by tego w przyszłości dokonać, w tym przede wszystkie dwa najmocniejsze: stylistykę i dobrą technologię.

Widząc jak obecnie wygląda rynek samochodów – ogromne spadki sprzedaży tanich aut oraz duże wzrosty tych drogich – koreańska marka nie prezentuje "samochodu dla Kowalskiego", lecz luksusowego SUV-a premium. Tak, trzeba to powiedzieć, że Kia EV9 jest bezdyskusyjnie autem premium, choć samej marce jeszcze trochę brakuje. Natomiast patrząc na EV9 i EV6, to są to modele, które mogłyby stanowić odrębną markę wewnętrzną, bo różnice między nimi a pozostałymi autami Kii są duże.

Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

Luksusowy SUV, jakiego nikt by się nie spodziewał

Nawet cofając się o 5 lat, mało kto by pomyślał, że w salonie Kii, znanej przede wszystkim z niskich cen, pojawią się takie auta jak EV6 i EV9. O ile jednak EV6 mógł być w dniu premiery uznany za samochód wyjątkowy – tak jak był nim Stinger – o tyle pokazanie EV9 wyraźnie daje do zrozumienia, że Kia po zmianie logo nie ma aspiracji do bycia marką budżetową. Nawet stylistyka modeli Sportage czy Niro jest mocno oderwana od reszty.

Kia EV9 wchodzi z impetem pomiędzy takich graczy jak Audi, Mercedes, BMW, Tesla czy Volvo. Niemal pięciometrowy SUV w mojej opinii wygląda lepiej niż samochody konkurencji. A mowa tu o Audi Q8 e-tronie, BMW iX, Mercedesie EQE SUV, Tesli X czy Volvo EX90. Nie ustępuje im też wnętrzem.

Kia EV9 i konkurenci, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Kia EV9 i konkurenci
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Co prawda nie wszystkie materiały są najwyższych lotów, bo Kia wykorzystuje śmieci zbierane z oceanów do wytwarzania niektórych elementów, ale i konkurencji można w tym zakresie sporo zarzucić. Jakie czasy, takie premium. Natomiast w prezentowanym aucie przedprodukcyjnym trudno było znaleźć uchybienia montażowe.

Wnętrze jest zaprojektowane ze smakiem, nieprzesadzone wizualnie jak na przykład w Hyundaiu Ioniqu 6, a przy okazji z dbałością o funkcjonalność. Podobają mi się przednie fotele i pozycja za kierownicą, choć nie każdemu przypadną do gustu cyfrowe lusterka. Ale spokojnie, występują tylko jako opcja, można wybrać zwykłe.

Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

O przestrzeni trudno mówić inaczej niż w superlatywach, a wynika to z gigantycznego rozstawu osi wynoszącego 3100 mm. To samo można powiedzieć o drugim, a nawet trzecim rzędzie. Co ciekawe, samochód jest oferowany w odmianie 6- lub 7-miejscowej z kanapą w drugim rzędzie. Mnie podoba się opcja (dosłownie, bo płatna 9000 zł) z dwoma niezależnymi fotelami, które można przesuwać, a nawet obracać. Przez chwilę zastanawiałem się po co je obracać, skoro po tym nie ma gdzie podziać nóg.

Fotele takie mogą mieć trzy zastosowania. Przede wszystkim można w ten sposób wozić dzieci. Bardzo bezpiecznie bo tyłem do kierunku jazdy i nie trzeba do tego specjalnego fotelika. Tym bardziej, że fotele można ustawiać przodem do drzwi, więc sadzanie i wyciąganie dziecka jest bardzo łatwe. Jakby tego było mało, tylne drzwi mają ogromną długość.

Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

Drugie zastosowanie to transport osób z niepełnosprawnością. Takich, które mają trudność z wsiadaniem. Tu bardziej przyda się funkcja samego obracania, niż ustawiania tyłem do kierunku jazdy.

Po trzecie można złożyć siedzenia trzeciego rzędu, maksymalnie jak się da pochylić oparcie fotela w drugim i podróżować z wyprostowanymi nogami tyłem do kierunku jazdy.

Kia EV9, Źródło zdjęć: © Autokult
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Autokult

Bagażnik ma pojemność od 333 litrów w konfiguracji ze wszystkimi fotelami rozłożonymi do 2393 l po złożeniu wszystkich. Kiedy złożymy tylko trzeci rząd siedzeń mamy przestrzeń o pojemności 828 l.

Technicznie nie zostaje z tyłu

Poza tym, że stylistyką i wykonaniem Kia EV9 wchodzi w grono aut premium, to nie ma się też czego wstydzić jeśli chodzi o technikę. Baterię o pojemności 99,8 kWh da się łądować prądem do 240 kW dzięki instalacji 800-woltowej. Importer nie podał jeszcze zasięgu samochodu, bo auto jest tuż przed homologacją, ale można się spodziewać przynajmniej 500 km.

Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

Bazując na doświadczeniach z innymi autami tej marki, słabsza wersja powinna bez problemu pokonywać dystanse ok. 400 km, a przy odrobinie wysiłku znacząco przekroczyć tę wartość.

Tym bardziej, że choć kształt EV9 wydaje się mało aerodynamiczny, to jest wprost przeciwnie. Ma współczynnik oporu powietrza jak model EV6 dzięki dopracowali detali odpowiedzialnych za przepływ powietrza.

Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Kia EV9
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

Do wyboru są dwa napędy – o mocy 203 lub 384KM. W pierwszym napędzana jest tylko tylna oś, a w drugim obie. Oba warianty są wyposażone w bagażnik z przodu. W wersji AWD ma on 52 l pojemności, a w RWD aż 90 l. Jedną z ciekawszych wartości jest maksymalny uciąg, który wynosi 2500 kg. Pełna specyfikacja znajduje się już na stronie producenta.

Trzy wersje samochodu i miażdżąca cena

323 900 zł zapłacimy obecnie za podstawowy wariant RWD w specyfikacji Earth. Trzeba jednak zaznaczyć, że wyposażenie jest bardzo bogate. Mocniejsza wersja AWD wymaga dopłaty 20 tys. zł. Topowa specyfikacja AWD GT-Line kosztuje 368 900 zł. Oczywiście wydaje się drogo, ale jeśli przyjrzymy się konkurencji, wygląda to zupełnie inaczej.

Cyfrowe lusterka to opcja za 6500 zł, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Cyfrowe lusterka to opcja za 6500 zł
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK

Audi Q8 e-tron startuje z poziomu 353 tys. zł i jest najtańszym z konkurentów. 378 tys. zł zapłacimy za BMW iX, natomiast 400 tys. zł ledwie starczy na bazową konfigurację Volvo EX90. Mercedes EQE SUV i Tesla Model X kosztują już powyżej 400 tys. zł.

Ciekawostką może być dodatkowo pakiet upustów, na jakie mogą liczyć klienci Kii. Pierwsi zamawiający EV9 otrzymają 3-fazową ładowarkę o mocy do 10,5 kW, pakiet usług ładowania Kia Charge i Ionity oraz pakiet serwisowy na 4 lata.

[1/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[2/49] Cyfrowe lusterka to opcja za 6500 zł, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[3/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[4/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[5/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[6/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[7/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[8/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[9/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[10/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[11/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[12/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[13/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[14/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[15/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[16/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[17/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[18/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[19/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[20/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[21/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[22/49] Cyfrowe lusterka to opcja za 6500 zł, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[23/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[24/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[25/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[26/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[27/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[28/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[29/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[30/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[31/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[32/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[33/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[34/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[35/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[36/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[37/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[38/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[39/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[40/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[41/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[42/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[43/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[44/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[45/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[46/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[47/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[48/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
[49/49] Kia EV9, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FILIP/BLANK
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.