Widziałem samochód elektryczny z Polski. Będzie też wersja spalinowa specjalnie dla nas

Widziałem samochód elektryczny z Polski. Będzie też wersja spalinowa specjalnie dla nas28.02.2023 15:22
Jeep Avenger w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Jeep po raz pierwszy zaprezentował dziennikarzom i dealerom produkowane w Tychach auto elektryczne, czyli Jeepa Avengera. Elektryczne, bo generalnie gama obejmuje wyłącznie taki napęd, ale dla trzech rynków zrobiono wyjątek.

Avenger, pierwszy w pełni elektryczny SUV marki Jeep, zadebiutował na polskim rynku podczas premierowego pokazu w Warszawie. Zyskał już uznanie ekspertów z branży, którzy przyznali mu tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2023, najlepszego Rodzinnego SUV-a w plebiscycie "Women's World Car of the Year", a także tytuł Auto Lidera 2023 w kategorii miejskich SUV-ów i crossoverów. Co ciekawe, choć klienci nie mogli go do tej pory sprawdzić, to od momentu otwarcia zamówień na wersję 1st Edition w grudniu 2022 r., a następnie na całą gamę od stycznia 2023 r. sprzedano w Europie już ponad 12 tys. sztuk.

Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Jeep Avenger w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Jednak nie sam samochód oraz nagrody były gwoździem programu polskiej premiery Avengera, lecz oficjalne potwierdzenie plotek o wersji spalinowej. Ogłoszono, że będzie ona dostępna na trzech wybranych rynkach. Jednym z nich jest Polska, a argumentem przemawiającym za decyzją koncernu jest nierozwinięta jeszcze elektromobilność, a także kryzys ekonomiczny i niechęć do wydawania dużych kwot na auto. Przedstawiciele Stellantisa wierzą jednak, że klienci wybierający model spalinowy przekonają się do Avengera i w przyszłości przesiądą się na elektryka.

99 900 zł za Avengera – oto nowa cena modelu

Jeep Avenger z jednostką 1.2 PureTech 100 i skrzynią manualną został wyceniony na kwotę poniżej 100 tys. zł. Jest to ogromna różnica względem wersji elektrycznej, kosztującej od 174 000 zł (minus 18 700 zł przy korzystaniu z programu "Mój Elektryk"). Podobnie jak odmiana elektryczna, spalinowy Avenger jest dostępny w czterech wersjach wyposażenia: Avenger, Longitude, Altitude i Summit. Do polskich salonów trafi w kwietniu. Niestety nie będzie oferowany z inną mocą, ani z automatyczną skrzynią biegów.

Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Jeep Avenger w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

W mojej opinii to bardzo dobry ruch koncernu, bo jeśli chcą zabłysnąć z nowym modelem, musi być on dostępny dla klientów. Z ceną ponad 170 tys. zł raczej nie stałby się hitem. Tymczasem przy kwocie 99 900 zł trafi w duże grono konkurentów, a jest nowym i bardzo atrakcyjnym modelem.

Oko w oko z Avengerem - moja opinia

Jako fan marki Jeep oraz wielki fan samochodów typu SUV podszedłem z rezerwą do Avengera, który bardzo przyciąga swoim wyglądem zewnętrznym. Tak dobrej stylistyki w tej klasie dawno nie było, choć już spojrzenie na detale z bliska daje pełny obraz samochodu raczej taniego i dalekiego od klasy premium.

Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Jeep Avenger w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Przykładowo plastiki otaczające karoserię i zderzaki mające chronić przed obiciem i zarysowaniem lakieru same będą miały dużą tendencję do zarysowań. Inżynierowie pomyśleli jednak o miejskim zgiełku i tak ukształtowali boczne drzwi, że w razie kontaktu z innym pojazdem, ścianą czy słupkiem, uderzymy nie lakierowaną powierzchnią lecz nakładką z tworzywa.

Podobają mi się liczne detale ozdobne na samochodzie, które, podobnie jak w modelu Renegade, nadają małemu jeepowi charakteru samochodu do zabawy. Jeszcze bardziej podoba mi się wnętrze, zaprojektowane pod gusta osób lubiących wozić mnóstwo szpargałów.

W samym tunelu środkowym są trzy pojemne schowki, a na desce rozdzielczej szeroka półka. To, co stanowi ogromną zaletę kokpitu, to duża liczba przycisków, duży, ale tylko szeroki, a nie wysoki tablet, a także całkowity brak tworzyw lakierowanych na czarno.

Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Jeep Avenger w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Wspomnę jeszcze o regulowanych w szerokim zakresie fotelach i kierownicy oraz wygodnych przyciskach na jej tradycyjnie szerokich ramionach. Avenger pod kątem rozplanowania wnętrza wydaje się być zaprojektowany po mistrzowsku. Z przodu miejsca jest sporo, z tyłu zmieściłem się bez problemu sam za sobą. Nawet bagażnik zasługuje na uznanie z pojemnością 355 l.

Samochód elektryczny z Polski może się dobrze przyjąć...

... ale tylko w wersji spalinowej. Jeśli zaś chodzi o odmianę elektryczną, to nie wróżę sukcesu modelowi za ponad 170 tys. zł z akumulatorem o pojemności 51 kWh netto. Czyli w praktyce zdolnemu do przejechania najwyżej 300 km na trasie i to nie na drogach ekspresowych. Producent podaje zasięg 404 km w ruchu mieszanym, co jest w mojej opinii odważną deklaracją, ponieważ oznaczałoby to zużycie energii na poziomie niespełna 13 kWh/100 km.

Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Jeep Avenger w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Plusem jest zdolność do ładowania akumulatora prądem o mocy do 100 kW. Owszem, nie jest to wartość rekordowa, ale w tej klasie samochodów więcej niż wystarczająca. Oznacza to bowiem, że w ciągu kilku minut możemy zwiększyć zasięg o kilkadziesiąt kilometrów. Producent podaje 24 minuty czasu ładowania od 20 do 80 proc.

Pozycjonowanie Jeepa Avengera w segmencie SUV-B jest o tyle ciekawe, że najmocniejsze grono konkurentów pochodzi z… koncernu Stellantis. Są to Peugeot 2008, DS 3 Crossback oraz Opel Mokka-e. Wśród nich Avenger jest najtańszy (średnio tańszy o 10 tys. zł), najmniejszy, najmocniejszy i ma największy akumulator.

[1/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[2/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[3/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[4/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[5/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[6/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[7/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[8/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[9/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[10/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[11/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[12/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[13/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[14/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[15/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[16/16] Jeep Avenger w Polsce, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.