Czy wiesz co to jest? Jest obowiązkowy w wielu samochodach

Nowe samochody, a w szczególności te elektryczne, mają teraz na pokładzie urządzenia, o których jeszcze kilka lat temu nikt nawet nie myślał. Widoczna na zdjęciu 2-kilogramowa skrzyneczka jest dziś obowiązkowym wyposażeniem wielu modeli.

Emiter zewnętrznego dźwięku to obowiązek w elektrykach i hybrydachEmiter zewnętrznego dźwięku to obowiązek w elektrykach i hybrydach
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Jedną z największych zalet samochodów elektrycznych czy hybryd, które mogę choć częściowo poruszać na samym prądzie, jest to, że taki napęd jest cichy. To poprawia komfort jazdy i czyni ją mniej męczącą. Jednak jest też druga strona medalu.

Tak jak na trasie brak dźwięku napędu można oceniać tylko pozytywnie, tak np. podczas manewrowania na parkingu czy na osiedlowych uliczkach wiąże się to z poważnym problemem. Samochód, którego nie słychać, jest łatwy do przeoczenia przez pieszego. A właśnie w takich miejscach (szczególnie na ulicach oznakowanych jako strefy zamieszkania) ruch pieszy spotyka się z kołowy i łatwo o tragedię, gdy nie zauważy się nadjeżdżającego samochodu.

Dlatego samochody elektryczne i hybrydowe homologowane po 1 lipca 2019 r. muszą mieć na pokładzie emiter zewnętrznego dźwięku. Uruchamia się on przy niskich prędkościach i służy ostrzeganiu pieszych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID.Buzz GTX - nie tylko długi, ale i szybki

Powyższe zdjęcie pokazuje, jak takie urządzenie wygląda w przypadku Hyundaia Ioniqa 5 N. Jest to niewielka skrzyneczka, która waży ok. 2 kg i składa się generatora dźwięku oraz głośnika. Warto wiedzieć, że jest to coś innego niż generowanie dźwięków w kabinach samochodów elektrycznych. Tam wykorzystuje się do tego pokładowy zestaw audio, a dźwięk na ogół słychać przy wszystkich prędkościach i najczęściej w trybach sportowych, co ma akustycznie podkreślić auta.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy