Decyzja o lokalizacji fabryki Izery nie została jeszcze podjęta. Resort dementuje plotki
Od wtorkowego wieczoru, 29 września, w mediach krąży informacja, jakoby decyzja o lokalizacji fabryki polskich samochodów elektrycznych została już podjęta. Różne portale zdążyły podać, że fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Aby potwierdzić te informacje, skontaktowałem się więc z Ministerstwem Klimatu i jak się okazało, nic nie jest jeszcze przesądzone.
30.09.2020 | aktual.: 13.03.2023 12:55
Na różnych portalach internetowych od 29 września wieczorem krąży wiadomość o rzekomej decyzji Ministerstwa Klimatu w sprawie lokalizacji fabryki polskich samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie. Miasto to w ostatnim czasie rywalizowało z Rudą Śląską i - według informacji, które pojawiły się już w sieci - miało zwyciężyć w tym "pojedynku".
Zadzwoniłem więc do Ministerstwa Klimatu z prośbą o potwierdzenie informacji o lokalizacji fabryki Izery w Jaworznie. Okazuje się jednak, że resort nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji. Rzecznik ministerstwa zdementował plotki, które pojawiły się w mediach.
- Dwie propozycje ciągle są w grze. Mówimy o Jaworznie i Rudzie Śląskiej - w przypadku tej drugiej ciągle jest weryfikowana cała dokumentacja i wpływ wyboru lokalizacji na harmonogram, który założyła spółka Electromobility Poland. Ostateczna decyzja powinna zostać podjęta w ciągu najbliższych 2-3 tygodni. Dementuję informacje, które pojawiają się w mediach – decyzja nie została jeszcze oficjalnie podjęta – mówi w rozmowie z Autokult.pl rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu Aleksander Brzózka.
Oznacza to, że w dalszym ciągu pewna jest jedynie informacja o wybudowaniu fabryki na terenie województwa śląskiego. Zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem prace budowlane miałyby ruszyć w III kwartale 2021 roku, natomiast gotowe wyroby marki Izera, założonej przez spółkę Electromobility Poland, wyjeżdżałyby z fabryki już pod koniec 2023 roku. Początkowo mają to być 2 modele (samochód kompaktowy i SUV), których koncepty zostały zaprezentowane 2 miesiące temu. Docelowo jednak bramy fabryki opuszczać ma 5 modeli.
Warto też zauważyć, że Tesla zapowiedziała w tym samym czasie debiut nowego, taniego, bezemisyjnego samochodu, którego cena będzie porównywalna z klasycznymi autami spalinowymi. Izerę, o ile wszystko dojdzie do skutku, czeka więc ciężka batalia na "dzień dobry". Niemniej, trzymamy kciuki.