Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi

Sektor motoryzacyjny z niepokojem obserwuje poczynania Sony Honda Mobility. Mimo że ich wspólny elektryczny pojazd Afeela jeszcze nie trafił na rynek, firma odnotowała już straty w wysokości 362 milionów dolarów (52 miliardy jenów).

Afeela 1Afeela 1
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

Sony Honda Mobility w ubiegłym roku zanotowało stratę operacyjną wynoszącą 143 miliony dolarów (20,5 miliarda jenów). Najnowsze dane wskazują, że obecnie jest to dwukrotnie więcej, co pokazuje, jak kosztowne jest wejście na rynek luksusowych pojazdów elektrycznych.

Planowany na koniec tego roku debiut z ceną wyjściową 89 900 dolarów plasuje pojazd w segmencie premium. Analitycy jednak obawiają się, że wysokie koszty badań i rozwoju, zaawansowane integracje oprogramowania oraz drogie prototypy mogą utrudnić zwrot początkowych inwestycji wyłącznie poprzez sprzedaż.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje

Honda i Sony wierzą jednak w sukces swojego projektu. Liczą na to, że połączenie inżynieryjnego doświadczenia Hondy z technologicznym know-how Sony w dziedzinie oprogramowania i rozrywki przekona klientów do ich oferty.

Choć przyszłość Afeela pozostaje niepewna, jedno widać wyraźnie: nawet dla gigantów takich jak Sony i Honda wejście na rynek luksusowych pojazdów elektrycznych jest kosztowne i pełne wyzwań.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!