Ford zmienia auto w WRC. W Rally1 wystartuje hybrydowa Puma
Od 2022 roku na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata pojawią się zupełnie nowe rajdówki grupy Rally1 - hybrydowe. Reprezentujący Forda brytyjski zespół M-Sport wykorzystał tę szansę, by z tej okazji zmienić model. Po dziesięciu latach Fiesty przyszedł czas na Pumę.
09.07.2021 | aktual.: 10.03.2023 15:39
Nowa rajdówka Forda została niespodziewanie zaprezentowana od razu w formie jeżdżącej na zaczynającym się właśnie Goodwood Festival of Speed. Pod nadwoziem nowego crossovera kryje się napęd zgodny z nową specyfikacją Rally1, która zacznie obowiązywać od przyszłego sezonu jako topowa grupa na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata.
Oznacza to, że pod maską Pumy obok znanego od już wielu lat z WRC turbodoładowanego silnika 1,6 l pojawia się również silnik elektryczny o mocy 136 KM. Będzie on pobierał moc z kompaktowego akumulatora o pojemności 3,9 kWh. To dość, by zgodnie z przepisami dostarczyć autu w kluczowych momentach dodatkowe trzysekundowe "strzały" elektrycznej mocy.
Przez pozostały czas akumulator będzie się ładował podczas odzyskiwania energii z hamowania bądź w strefie serwisowej rajdu (przez kabel zajmie to 25 minut). Cały hybrydowy osprzęt waży mniej niż 100 kg, jest chłodzony cieczą i powietrzem oraz pokryty osłonami o odporności balistycznej, jak twierdzi producent.
Rally1: W 2022 r. rajdy wchodzą w erę elektryfikacji
Puma Rally1 pokazuje, co czeka fanów rajdów od przyszłego sezonu. Jak widać auta nadal będą wyglądały niesamowicie agresywnie, a elektryczna część napędu będzie pełniła rolę jedynie uzupełniającą.
To jednak dopiero początek zmian. Wraz z nowymi napędami na trasach WRC zadebiutuje w przyszłym sezonie neutralne dla środowiska, syntetyczne paliwo. Sam Ford z kolei deklaruje, że już w połowie 2026 roku wszystkie jego modele osobowe sprzedawane w Europie będą oferowały wyłącznie napędy plug-in bądź elektryczne. Od 2030 roku w gamie zostaną wyłącznie modele elektryczne.
Obecnie Puma w Polsce oferowana jest również z dwoma wariantami napędów hybrydowych. Nie wiemy kiedy do cywilnych odmian dołączy plug-in. Wiemy natomiast, że Puma ST z benzynowym 1.5 EcoBoost prowadzi się naprawdę świetnie – zobacz naszą relację z długodystansowego testu modelu.