Ford zmienia auto w WRC. W Rally1 wystartuje hybrydowa Puma

Ford Puma Rally1 WRC (2022)
Ford Puma Rally1 WRC (2022)
Źródło zdjęć: © fot. Ford
Mateusz Żuchowski

09.07.2021 09:38, aktual.: 10.03.2023 15:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od 2022 roku na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata pojawią się zupełnie nowe rajdówki grupy Rally1 - hybrydowe. Reprezentujący Forda brytyjski zespół M-Sport wykorzystał tę szansę, by z tej okazji zmienić model. Po dziesięciu latach Fiesty przyszedł czas na Pumę.

Nowa rajdówka Forda została niespodziewanie zaprezentowana od razu w formie jeżdżącej na zaczynającym się właśnie Goodwood Festival of Speed. Pod nadwoziem nowego crossovera kryje się napęd zgodny z nową specyfikacją Rally1, która zacznie obowiązywać od przyszłego sezonu jako topowa grupa na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata.

Oznacza to, że pod maską Pumy obok znanego od już wielu lat z WRC turbodoładowanego silnika 1,6 l pojawia się również silnik elektryczny o mocy 136 KM. Będzie on pobierał moc z kompaktowego akumulatora o pojemności 3,9 kWh. To dość, by zgodnie z przepisami dostarczyć autu w kluczowych momentach dodatkowe trzysekundowe "strzały" elektrycznej mocy.

Ford Puma Rally1 WRC (2022)
Ford Puma Rally1 WRC (2022)© fot. Ford

Przez pozostały czas akumulator będzie się ładował podczas odzyskiwania energii z hamowania bądź w strefie serwisowej rajdu (przez kabel zajmie to 25 minut). Cały hybrydowy osprzęt waży mniej niż 100 kg, jest chłodzony cieczą i powietrzem oraz pokryty osłonami o odporności balistycznej, jak twierdzi producent.

Rally1: W 2022 r. rajdy wchodzą w erę elektryfikacji

Puma Rally1 pokazuje, co czeka fanów rajdów od przyszłego sezonu. Jak widać auta nadal będą wyglądały niesamowicie agresywnie, a elektryczna część napędu będzie pełniła rolę jedynie uzupełniającą.

To jednak dopiero początek zmian. Wraz z nowymi napędami na trasach WRC zadebiutuje w przyszłym sezonie neutralne dla środowiska, syntetyczne paliwo. Sam Ford z kolei deklaruje, że już w połowie 2026 roku wszystkie jego modele osobowe sprzedawane w Europie będą oferowały wyłącznie napędy plug-in bądź elektryczne. Od 2030 roku w gamie zostaną wyłącznie modele elektryczne.

Ford Puma Rally1 WRC (2022)
Ford Puma Rally1 WRC (2022)© fot. Ford

Obecnie Puma w Polsce oferowana jest również z dwoma wariantami napędów hybrydowych. Nie wiemy kiedy do cywilnych odmian dołączy plug-in. Wiemy natomiast, że Puma ST z benzynowym 1.5 EcoBoost prowadzi się naprawdę świetnie – zobacz naszą relację z długodystansowego testu modelu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także