Hyundai Initium – produkcja ruszy w przyszłym roku

Hyundai nie ustaje w dążeniu do popularyzacji samochodów na wodór. Dowodem na to jest nowy koncept z ogniwami wodorowymi, który w wersji produkcyjnej pojawi się już w 2025 roku.

Hyundai InitiumHyundai Initium
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Hyundai
Marcin Łobodziński

To na razie koncept, ale zapowiadający nowy model na rok 2025. Ma pokazać nieustanne zaangażowanie marki Hyundai w rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach wodorowych (FCEV).

Przypomnę, że w porównaniu do pojazdów bateryjnych (często nazywanych po prostu elektrycznymi) w samochodzie typu FCEV napęd również jest elektryczny, ale prąd pochodzi z ogniw wodorowych, które po dostarczeniu im wodoru produkują energię elektryczną. Stąd określenie FCEV (fuel cell electric vehicle) w odróżnieniu od BEV (battery electric vehicle).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Hyundai Initium Concept

Ten koncepcyjny SUV nie tylko ma za zadanie przypomnieć o 27-letnim zaangażowaniu Hyundaia w rozwój pojazdów FCEV, ale też prezentuje zupełnie nowy język projektowania "Art of Steel".

Rozwój modelu Initium koncentrował się na trzech głównych aspektach: większym zasięgu i wydajności, przestronnym wnętrzu oraz funkcjach zapewniających wygodę i bezpieczeństwo.

Hyundai Initium
Hyundai Initium © Materiały prasowe | Hyundai

Pojazd ma duże zbiorniki na wodór, które mają zapewnić zasięg ponad 650 km na jednym tankowaniu. Akumulator, z którego silnik czerpie energię (nie jest ona przekazywana bezpośrednio z ogniw) pozwolił zwiększyć moc silnika do 204 KM, co jak twierdzi Hyundai, daje możliwość bezpiecznej i płynnej jazdy również na autostradach.

Hyundai Initium
Hyundai Initium © Materiały prasowe | Hyundai

Pojazd ma funkcję planowania tras, przystosowaną dla pojazdów wodorowych, która rozwiązuje jeden z największych problemów kierowców: dostęp do infrastruktury tankowania, która w większości krajów europejskich jest symboliczna. Kierowca może nie tylko zaplanować trasę, ale też sprawdzić dostępność stacji i stan działania zidentyfikowanej stacji tankowania, a także liczbę oczekujących pojazdów, a tym samym możliwość zatankowania.

Wodór nie tylko do jazdy

W modelu koncepcyjnym Initium energię elektryczną wytworzoną w ogniwie wodorowym można wykorzystać także do zasilania i ładowania różnych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń osobistych za pośrednictwem funkcji Vehicle-to-Load (V2L), znanej m.in. z bateryjnych samochodów tej marki. W odróżnieniu od nich, zewnętrzny terminal ma już postać gotowego do podłączenia gniazda 230 V. Nie trzeba będzie korzystać z przejściówki.

Hyundai Initium
Hyundai Initium © Materiały prasowe | Hyundai

Hyundai Motor planuje zaprezentować Initium na targach motoryzacyjnych w Los Angeles i Auto Guangzhou w listopadzie. Wersja produkcyjna prototypu ma zostać wprowadzona na rynek w pierwszej połowie 2025 roku.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy