Izera z dofinansowaniem od państwa. 250 mln zł na rozwój polskiego auta elektrycznego

ElectroMobility Poland, odpowiedzialne za rozwój elektrycznego samochodu Izera, otrzyma znaczące wsparcie z budżetu państwa. Mowa o 250 mln zł w zamian za większość udziałów w spółce. Umowa została już podpisana. Przedstawiciele EMP zdradzają, na co zamierzają przeznaczyć państwowe środki.

Pierwsze auto Izery ma być gotowe w połowie dekady.Pierwsze auto Izery ma być gotowe w połowie dekady.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Przedstawiciele spółki ElectroMobility Poland, która ma odpowiadać za stworzenie i wprowadzenie na rynek marki Izera, poinformowali o ważnej decyzji, która może mieć ogromny wpływ na przyszłość projektu. EMP zdecydowało się przekazać większość swoich akcji Skarbowi Państwa w zamian za 250 mln zł.

Ćwierć miliarda ma pozwolić na realizację konkretnych planów. - Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej, pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych, tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej - mówi cytowany przez PAP, Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.

Pieniądze przeznaczone na wsparcie EMP mają pochodzić z Funduszu Reprywatyzacji i posłużyć także do sfinansowania prac związanych z planowaną budową fabryki w Jaworznie. Jak dotąd EMP wydało na ten cel 53 mln zł. Cały projekt ma być jednak znacznie bardziej kosztowny. Jak donosi "Rzeczpospolita", w sumie powinien zamknąć się w kwocie 5 mld zł. Wobec powyższego 250 mln zł wydaje się więc jedynie kroplą w morzu potrzeb.

Wątpliwości budzi też późna data debiutu planowanego na połowę dekady, gdy wielu konkurentów zdąży już wyrobić sobie mocną pozycję na rynku elektryków. Piotr Zaremba, z EMP, w rozmowie z "Rzeczpospolitą" twierdzi jednak, że Izera przyciągnie klientów ceną. Czy będzie tak w istocie? Czas pokaże.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach