Jaguar F-Pace

W 2015 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutował najnowszy model i jednocześnie pierwszy SUV marki Jaguar. Auto nosi nazwę F-PACE i jest produkcyjnym ucieleśnieniem konceptu o nazwie C-X17. Ma reprezentować klasę dynamicznych SUV-ów o znakomitych właściwościach jezdnych, takich jak Porsche Cayman/Panamera czy BMW X3/X5, ale jednocześnie będąc autem bardzo praktycznym. Przy projektowaniu to właśnie wszechstronność, funkcjonalność, właściwości jezdne i osiągi były kluczowymi obszarami, nad którymi pracowano. Część techniki pochodzi z modelu XE i XF, natomiast przednie zawieszenie przeniesiono ze sportowego F-Type.

  • Jaguar F-Pace to auto osobowe klasy średniej typu crossover (segment D), produkowane od 2016 roku. Samochód produkowany jest przez Tata Motors (koncern samochodowy z Indii) pod egidą brytyjskiego Jaguara. Produkcja odbywa się na terenie Anglii
  • Jaguar F-Pace Portfolio z napędem na obie osie. Model F-Pace w 2017 zdobył dwie nagrody w konkursie World Car Awards 2017 - główną nagrodę, czyli tytuł Światowego Samochodu Roku 2017 oraz tytuł Najlepszego Designu 2017 (World Car Design of the Year 2017). World Car Awards to najważniejszy plebiscyt w branży motoryzacyjnej
  • Jaguar F-Pace AWD Portfolio. Najsłabszy silnik z oferty Jaguara F-Pace to jednostka, generująca 180 KM. Model F-Pace uznawany jest za najbardziej dynamicznego SUV-a na rynku
  • Topowa wersja Jaguara F-Pace S pod maską kryje dwie jednostki do wyboru  - jest to najmocniejszy z całej oferty Jaguara F-Space benzyniak 3.0 V6 z turbodoładowaniem o mocy 380 KM i momencie obrotowym, wynoszącym 450 Nm (do 100 km/h przyspieszał w przeciągu 5 sekund, a jego maksymalna prędkość to 250 km/h) oraz najmocniejszy diesel 3.0 V6 o mocy 300 KM i osiągający wyjątkowy moment obrotowy 700 Nm (do 100 km/h rozpędzał się w przeciągu 5,8 sekundy, maksymalna prędkość to 241 km/h)
  • Pomimo muskularności i dużych gabarytów, F-Space auto jest bardzo zrywne. Ponad 80% elementów Jaguara F-Space wykonano z aluminium. Topowa wersja F-Space S posiadała na wyposażeniu 20-calowe felgi z czerwonymi zaciskami hamulców oraz napęd na obie osie
  • Panel centralny Jaguara F-Pace S
  • Usportowiona wersja Jaguara F-Pace R-Sport. Wygląd auta nawiązuje do innych modeli Jaguara: XE, XF, XJ, a tył F-Pace został przeniesiony z modelu F-Type. Wyróżniającym elementem modelu F-Pace jest jego duża atrapa chłodnicy
  • Jaguar F-Pace na swój pokład zabierze maksymalnie 5 osób. Bagażnik w F-Pace jest duży, w najmniejszym wariancie posiada on aż 650 litrów pojemności. Przy odpowiednim ustawieniu tylnych foteli, pojemność bagażnika zwiększy się do 1740 litrów
  • Jaguar F-Pace R-Sport posiadał napęd na obie osie oraz 19-calowe alufelgi. Aby podkreślić dynamizm muskularnej sylwetki, na zewnątrz auta i w środku niektóre jego elementy są chromowane
  • Jaguar F-Pace R-Sport oferował sportowe fotele, idealnie dopasowane do reszty tapicerki, oraz specjalną kierownice R-Sport. Wnętrze wersji F-Space R-Sport cechuje się dynamicznym designem
[1/10] Jaguar F-Pace to auto osobowe klasy średniej typu crossover (segment D), produkowane od 2016 roku. Samochód produkowany jest przez Tata Motors (koncern samochodowy z Indii) pod egidą brytyjskiego Jaguara. Produkcja odbywa się na terenie AngliiŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/jaguar/fpace/105579/pictures/yoevh4/) użytkownika SRT

Nadwozie mierzy 4731 mm długości przy rozstawie osi 2874 mm co zapewnia pasażerom dużo przestrzeni wewnątrz. Warto dodać, że bagażnik pomieści aż 650 litrów. Karoseria o współczynniku oporu powietrza Cx=0,34 wykonana z aluminium, pozwoliła mocno zbić masę – do 1665 kg w najlżejszej wersji. Kokpit zaprojektowano w stylu typowym dla najnowszych modeli Jaguara z dużym ekranem pośrodku i pokrętłem do obsługi skrzyni biegów. Na przedniej szybie kierowca może obserwować laserowo wyświetlane wskaźniki HUD, natomiast zamiast klasycznych wskaźników z zegarami, Jaguar oferuje mu 12,3-calowy ekran TFT, który można konfigurować. Wnętrze wykończono wysokiej jakości materiałami.

Zawieszenie Jaguara F-PACE zapewnia nie tylko znakomite wyczucie i sterowność samochodu na drogach utwardzonych, ale ma również pozwalać na nieograniczoną jazdę w terenie, oczywiście biorąc poprawkę na fakt, że mamy do czynienia z SUV-em. Za układ napędowy odpowiadają m. in. inżynierowie z Land Rovera, którzy skonfigurowali napęd tak, by pasował do charakteru sportowego Jaguara, a jednocześnie dzięki możliwości samoadaptacji i szybkości działania ma zapewniać znakomitą trakcję poza szosą. Jak na SUV-a, a w szczególności takiej marki, parametry terenowe są imponujące. Prześwit 213 mm odpowiada już niektórym terenówkom, a głębokości brodzenia 525 mm nie powstydziłby się niejeden samochód z reduktorem. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że napęd na cztery koła nie jest dostępny dla podstawowego silnika benzynowego. Tu jest napęd na oś tylną.

Doskonałe prowadzenie na drogach utwardzonych ma zapewniać zawieszenie wielowahaczowe z opcjonalnymi amortyzatorami adaptacyjnymi. System Configurable Dynamics pozwala dostroić ich pracę, a także silnik, skrzynię biegów i układ kierowniczy do aktualnej sytuacji. Aby układ kierowniczy osiągał najwyższą precyzję zastosowano m.in. piąty punkt mocowania maglownicy oraz zwiększono sztywność skrętną połączeń ramy pomocniczej do nadwozia. Nie zabrakło funkcji Torque Vectoring oraz Sufrace Progress Control ułatwiającej ruszanie i rozpędzanie samochodu do 30 km/h na bardzo śliskiej nawierzchni.

Do napędu Jaguara F-PACE służą cztery silniki, wszystkie produkcji brytyjskiej. Mniejsze to 2-litrowy diesel oraz benzyna, natomiast większe to również diesel i benzyna o pojemności 3 litrów w układzie V6. Podstawowa jednostka to motor wysokoprężny o mocy 180 KM łączony tylko z napędem na cztery koła. Silnik wytwarza moment obrotowy o wartości maksymalnej 430 Nm. 2-litrowy benzyniak z turbodoładowaniem generuje 240 KM i 340 Nm i jest dostępny tylko z napędem tylnym.

Większe silniki to diesel V6 o mocy 300 KM i momencie obrotowym 700 Nm oraz 340-konny benzyniak V6 z doładowaniem, wytwarzający moment obrotowy o wartości 450 Nm. Topową jednostką napędową jest ten sam silnik w wersji o mocy 380 KM. Moment obrotowy ma tę samą wartość co słabsza odmiana. Przyspieszenie do 100 km/h najmocniejszego Jaguara F-PACE wynosi 5,5 s.