Jaguar XE

Jaguar XE to sedan należący do segmentu premium, zaprezentowany w 2014 roku przez producenta w trakcie Earl's Court w Londynie. Auto miało publiczną premierę podczas październikowych targów samochodowych w Paryżu.

  • Jaguar XE to sedan należący do segmentu premium
  • Jaguar XE został zaprojektowany jako bezpośredni konkurent Audi A4, Mercedesa Klasy C i przede wszystkim BMW Serii 3
  • Na pokładzie Jaguara XE znajdziemy między innymi kolorowy HUD i kamerę stereoskopową połączoną z systemem awaryjnego hamowania
[1/3] Jaguar XE to sedan należący do segmentu premiumŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Porlamfer

Model XE został zaprojektowany jako bezpośredni konkurent Audi A4, Mercedesa Klasy C i przede wszystkim BMW Serii 3. Jest on następcą X-Type'a, który produkowany był w latach 2001-2009. 5 lat przerwy konieczne było by lepiej dopracować konkurenta dla niemieckiego trio.

Jaguar produkuje swojego sedana od kwietnia 2015 roku. Auto jest wytwarzane w Solihull w Wielkiej Brytanii. Niewykluczone jest wprowadzenie w przyszłości również wersji coupe oraz kombi.

Za stylistykę Jaguara XE odpowiadał nie kto inny jak Ian Callum. Ten stylista ma na swoim koncie między innymi Astona Martina Vanquisha, Jaguara XK, XF, XJ, F-Type oraz C-X75. Designerowi udało się dobrze nawiązać wyglądem XE do pozostałych modeli marki. Niektórzy zarzucają mu jednak zbyt duże ujednolicenie pasów przednich. XE jest według nich zbyt podobny do swoich większych krewnych: XF i XJ.

Nadwozie XE charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. Wynosi on jedynie 0,26. W niektórych wersjach Jaguar stosuje aktywną aerodynamikę w postaci zamykanych otworów wentylacyjnych, które pozwalają jeszcze bardziej zredukować zawirowania powietrza opływającego pojazd.

W XE brytyjski producent przeprowadził małą rewolucję w układzie kierowniczym. Jest to pierwszy Jaguar w historii wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy.

Jaguar XE jest oferowany w czterech wariantach silnikowych. Bazowym jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 200 KM. Oferowany wyłącznie z automatyczną skrzynią motor kosztuje 159 100 zł. Co ciekawe, to tylko 400 zł mniej niż podstawowy diesel generujący z dwóch litrów 163 KM. W jednostce wysokoprężnej moc trafia na tylne koła przez skrzynię ręczną.

Topowym motorem w zwykłym XE jest 240-konny silnik benzynowy. Jego ceny zaczynają się od 173 tys. zł. Oferowany jest włącznie z automatem i napędem na tylną oś. Wymagającym Jaguar oferuje specjalną wersję XE S. Jest ona wyposażona w 3-litrowe V6 z automatyczną skrzynią i napędem na tylną oś. Widlasta szóstka generuje 340 KM. Tutaj ceny zaczynają się od 262 tys. zł.

Jaguar XE dostępny jest z poziomami wyposażenia Pure, Prestige, R-Sport, Portfolio oraz dodatkowo S. Na pokładzie brytyjskiego sedana znajdziemy między innymi kolorowy HUD i kamerę stereoskopową połączoną z systemem awaryjnego hamowania. Służy ona nie tylko do wykrywania przeszkód, ale również do rozpoznawania znaków drogowych i analizy toru jazdy, co ma zapobiegać niechcianemu opuszczeniu toru jazdy.

W Polsce ceny Jaguara XE zaczynają się od wspomnianych już 159 100 zł za rocznik modelowy 2016.