Mercedes eActros 600 - ładowanie na "Dżangłerze"*

Elektryczna waga ciężka skupiała się dotychczas na śmieciarkach czy innych pojazdach służących w mieście. Tymczasem Daimler zaprezentował eActrosa 600, elektryczny ciągnik siodłowy o zasięgu wynoszącym ok. 500 km.

Mercedes eActross 600Mercedes eActross 600
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Daimler Truck Global Communications
Mateusz Lubczański

Zacznijmy od najważniejszego: eActross 600 ma trzy moduły ogniw o pojemności 207 kWh każdy. To baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (mają mniejszą gęstość energii niż moduły litowo-jonowe, ale oddają więcej mocy i ulegają mniejszej degradacji). Producent przewidział, że w ciągu 10 lat pojazd przejedzie 1,2 mln km, a i wtedy ogniwo będzie utrzymywało 80 proc. swoich możliwości.

Za napęd odpowiadają dwa silniki elektryczne oraz czterobiegowa przekładnia. Moc układu może wynieść nawet 600 kW (ok. 804 KM). Oczywiście eActross będzie rekuperował energię, co pozwoli na zmniejszenie obciążenia układu hamulcowego, korzystając np. z map nawigacji. Będzie więc wiedział, czy np. zjeżdża ze wzniesienia. Elektryczny eActross może ciągnąć naczepę o masie 22 ton, co wynika z narzuconych przepisów.

Wrażenie robią możliwości ładowania. Przez złącze CCS eActross przyjmie nawet 400 kW mocy, choć producent nie udziela informacji nt. krzywej ładowania. Do tego jest gotowy na technologię MCS czyli ładowanie mocą jednego megawata. Biorąc pod uwagę średni miks energetyczny Europy, elektryczny eActross zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 40 proc., a przy odnawialnych źródłach aż o 80 proc. w całym cyklu życia pojazdu (10 lat) włącznie z pozyskiwaniem materiałów na ogniwa.

Skupiono się również na aerodynamice. "Zamknięto" maskę, zaokrąglono zderzak, zamontowano płyty na podwoziu, dodano spoiler na dachu. Przedłużono też front o 80 mm, co miało poprawić aerodynamikę. W stosunku do wersji spalinowych poprawiono opór aerodynamiczny o 9 proc. Mało, ale każdy procent się liczy.

Elektryczny eActros 600 będzie produkowany w zakładzie w Wörth nad Renem, tuż obok spalinowych Actrosów.

*"Dżangłera" czyli La Jonquera, to parking położony w Hiszpanii przy granicy z Francją, znany z rozmaitych atrakcji.

  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
  • Mercedes eActross 600
[1/6] Mercedes eActross 600 Źródło zdjęć: WP Autokult | Daimler Truck Global Communications

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona