Poziom chińskich aut zaskakuje. Testy pokazały prawdę

Poziom chińskich aut zaskakuje. Testy pokazały prawdę

Volkswagen ID.7 – crashtest
Volkswagen ID.7 – crashtest
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Błażej Buliński
21.12.2023 11:35, aktualizacja: 21.12.2023 19:12

Organizacja Euro NCAP rozbiła w swoich testach w tym roku aż 17 modeli aut. Ponad połowę z nich stanowiły samochody wyprodukowane w Chinach. Jak im poszło?

Pamiętacie czasy, gdy chińskie samochody składały się w europejskich próbach zderzeniowych niczym puszka po piwie? W 2006 roku Brilliance BS6 w crash teście zdobył jedną gwiazdkę na pięć możliwych. Ale to już historia. Chińczycy wyciągnęli lekcję i dziś nie pozwalają sobie już na takie wpadki.

W 2023 roku organizacja Euro NCAP poddała swoim rygorystycznym testom 17 nowych modeli, z czego aż 9 jest produkcji chińskiej. Ta liczba dobitnie pokazuje, że w związku z ekspansją chińskich marek w Europie ten rok był bezprecedensowy. W kolejnych latach sytuacja raczej będzie wyglądać podobnie. Inny znak czasów: modele spalinowe należały do naprawdę niewielkiej mniejszości. Co nie mniej zdumiewające: jeden z testowanych samochodów pochodził z Wietnamu – to Vinfast VF8.

Jak wypadły chińskie samochody? Wszystkie otrzymały pięć gwiazdek. Honoru europejskich producentów bronił Volkswagen ID.7, który zdobył najwyższe noty procentowe – spełnia aż 88,2 proc. wymogów ochrony wg Euro NCAP. Jednak Nio ET5 otrzymało równie wysoką łączną ocenę. Na trzecim miejscu uplasował się Smart #3 z wynikiem 87,0 proc. Tylko trzy samochody – Honda ZR-V, Hyundai Kona i Vinfast VF8 – otrzymały cztery gwiazdki.

  • Volkswagen ID.7 – crashtest
  • Nio ET5 – crashtest
  • Smart #3 – crashtest
  • BYD Dolphin – crashtest
  • BMW serii 5 – crashtest
  • Nio EL7 – crashtest
  • BYD Seal-U – crashtest
  • Lexus RZ – crashtest
  • Mercedes EQE SUV – crashtest
  • BYD Seal
  • BYD Tang – crashtest
  • Xpeng P7 – crashtest
  • Xpeng G9 – crashtest
  • Kia EV9 – crashtest
  • Honda ZR-V – crashtest
  • Vinfast VF8 – crashtest
  • Hyundai Kona – crashtest
[1/17] Volkswagen ID.7 – crashtestŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP

Poniżej pełna tabela z wynikami tegorocznych testów EuroNCAP, uszeregowana według łącznej oceny.

Testy zderzeniowe Euro NCAP 2023 – oceny gwiazdkowe i łączne

Model

Liczba gwiazdek

Ocena łączna w proc.

Volkswagen ID.7

5

88,2

Nio ET5

5

88,2

smart #3

5

87,0

BYD Dolphin

5

85,8

BMW serii 5

5

85,4

Nio EL7

5

86,0

BYD Seal-U

5

85,2

Lexus RZ

5

85,2

Mercedes EQE SUV

5

85,8

BYD Seal

5

84,6

BYD Tang

5

82,8

Xpeng P7

5

82,8

Xpeng G9

5

82,2

Kia EV9

5

83,0

Honda ZR-V

4

78,6

VinFast VF8

4

79,4

Hyundai Kona

4

73,4

Testy zderzeniowe Euro NCAP 2023 – oceny cząstkowe

Model

Ochrona dorosłych w proc.

Ochrona dzieci w proc.

Ochrona pieszych w proc.

Ocena systemów asyst. w proc.

Volkswagen ID.7

95

88

83

80

Nio ET5

96

85

83

81

smart #3

90

86

84

85

BYD Dolphin

89

87

85

79

BMW serii 5

89

85

86

78

Nio EL7

93

85

80

79

BYD Seal-U

90

86

83

77

Lexus RZ

87

87

84

81

Mercedes EQE SUV

87

90

80

85

BYD Seal

89

87

82

76

BYD Tang

87

87

80

73

Xpeng P7

87

81

81

78

Xpeng G9

85

85

78

78

Kia EV9

84

88

76

83

Honda ZR-V

79

86

81

68

VinFast VF8

76

89

77

79

Hyundai Kona

80

83

64

60

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)