Poziom chińskich aut zaskakuje. Testy pokazały prawdę
Organizacja Euro NCAP rozbiła w swoich testach w tym roku aż 17 modeli aut. Ponad połowę z nich stanowiły samochody wyprodukowane w Chinach. Jak im poszło?
21.12.2023 | aktual.: 21.12.2023 19:12
Pamiętacie czasy, gdy chińskie samochody składały się w europejskich próbach zderzeniowych niczym puszka po piwie? W 2006 roku Brilliance BS6 w crash teście zdobył jedną gwiazdkę na pięć możliwych. Ale to już historia. Chińczycy wyciągnęli lekcję i dziś nie pozwalają sobie już na takie wpadki.
W 2023 roku organizacja Euro NCAP poddała swoim rygorystycznym testom 17 nowych modeli, z czego aż 9 jest produkcji chińskiej. Ta liczba dobitnie pokazuje, że w związku z ekspansją chińskich marek w Europie ten rok był bezprecedensowy. W kolejnych latach sytuacja raczej będzie wyglądać podobnie. Inny znak czasów: modele spalinowe należały do naprawdę niewielkiej mniejszości. Co nie mniej zdumiewające: jeden z testowanych samochodów pochodził z Wietnamu – to Vinfast VF8.
Jak wypadły chińskie samochody? Wszystkie otrzymały pięć gwiazdek. Honoru europejskich producentów bronił Volkswagen ID.7, który zdobył najwyższe noty procentowe – spełnia aż 88,2 proc. wymogów ochrony wg Euro NCAP. Jednak Nio ET5 otrzymało równie wysoką łączną ocenę. Na trzecim miejscu uplasował się Smart #3 z wynikiem 87,0 proc. Tylko trzy samochody – Honda ZR-V, Hyundai Kona i Vinfast VF8 – otrzymały cztery gwiazdki.
Poniżej pełna tabela z wynikami tegorocznych testów EuroNCAP, uszeregowana według łącznej oceny.
Testy zderzeniowe Euro NCAP 2023 – oceny gwiazdkowe i łączne
Model |
Liczba gwiazdek | Ocena łączna w proc. |
Volkswagen ID.7 |
5 |
88,2 |
Nio ET5 |
5 |
88,2 |
smart #3 |
5 |
87,0 |
BYD Dolphin |
5 |
85,8 |
BMW serii 5 |
5 |
85,4 |
Nio EL7 |
5 |
86,0 |
BYD Seal-U |
5 |
85,2 |
Lexus RZ |
5 |
85,2 |
Mercedes EQE SUV |
5 |
85,8 |
BYD Seal |
5 |
84,6 |
BYD Tang |
5 |
82,8 |
Xpeng P7 |
5 |
82,8 |
Xpeng G9 |
5 |
82,2 |
Kia EV9 |
5 |
83,0 |
Honda ZR-V |
4 |
78,6 |
VinFast VF8 |
4 |
79,4 |
Hyundai Kona |
4 |
73,4 |
Testy zderzeniowe Euro NCAP 2023 – oceny cząstkowe
Model |
Ochrona dorosłych w proc. |
Ochrona dzieci w proc. |
Ochrona pieszych w proc. |
Ocena systemów asyst. w proc. |
Volkswagen ID.7 |
95 |
88 |
83 |
80 |
Nio ET5 |
96 |
85 |
83 |
81 |
smart #3 |
90 |
86 |
84 |
85 |
BYD Dolphin |
89 |
87 |
85 |
79 |
BMW serii 5 |
89 |
85 |
86 |
78 |
Nio EL7 |
93 |
85 |
80 |
79 |
BYD Seal-U |
90 |
86 |
83 |
77 |
Lexus RZ |
87 |
87 |
84 |
81 |
Mercedes EQE SUV |
87 |
90 |
80 |
85 |
BYD Seal |
89 |
87 |
82 |
76 |
BYD Tang |
87 |
87 |
80 |
73 |
Xpeng P7 |
87 |
81 |
81 |
78 |
Xpeng G9 |
85 |
85 |
78 |
78 |
Kia EV9 |
84 |
88 |
76 |
83 |
Honda ZR-V |
79 |
86 |
81 |
68 |
VinFast VF8 |
76 |
89 |
77 |
79 |
Hyundai Kona |
80 |
83 |
64 |
60 |