Nowa hybryda debiutuje w Lexusie LX. Takiego napędu jeszcze nie było

Lexus LX 700h
Lexus LX 700h
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Yasuyuki Suketomo
Marcin Łobodziński

11.10.2024 15:21, aktual.: 11.10.2024 19:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Lexus LX to luksusowy odpowiednik Toyoty Land Cruiser. Za oceanem właśnie debiutował wyjątkowo ciekawy napęd hybrydowy, w którym mamy alternator i rozrusznik. Po co? To jest właśnie ciekawe.

Model o oznaczeniu LX 700h otrzymał zupełnie nowy, bardzo zaawansowany układ napędowy, który został przystosowany do jazdy w terenie. Jest to hybryda równoległa, w której silnik elektryczny oraz jego sprzęgło umieszczono pomiędzy benzynowym silnikiem 3,5 l V6 twin-turbo a 10-stopniową przekładnią automatyczną.

Dzięki temu samochód zachowuje cechy klasycznego napędu na cztery koła, ma też reduktor. Może poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym, również na bezdrożach. Nie zrezygnowano z systemu Multi-Terrain Select (MTS), który dostosowuje pracę układu kierowniczego, hamulcowego i kontroli trakcji do różnych typów nawierzchni.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co warto podkreślić, zastosowanie napędu hybrydowego nie zmniejszyło zdolności terenowych LX-a. Akumulator trakcyjny umieszczony jest w tylnej części auta, ma wodoszczelną obudowę oraz system czujników. Dzięki temu auto może brodzić w wodzie o głębokości do 700 mm, co jest takim samym wynikiem jak w innych wariantach tego modelu.

LX 700h jest pierwszym hybrydowym Lexusem w historii, w którym zastosowano alternator oraz rozrusznik – klasyczne urządzenia, których w hybrydach się nie stosuje. Po co więc one tutaj?

2024.09.20
2024.09.20© Licencjodawca

Konstruktorzy dali klientom zabezpieczenie na wypadek awarii układu hybrydowego. W razi takiej sytuacji samochód hybrydowy zostaje całkowicie unieruchomiony, bo to silnik elektryczny odpowiada za uruchomienie silnika spalinowego, a także ładowanie akumulatora.

Rozrusznik w Lexusie LX 700h umożliwi niezależny rozruch silnika, a tradycyjny alternator zasila 12-woltowy akumulator rozruchowy, umożliwiając kontynuowanie jazdy przy użyciu wyłącznie silnika spalinowego. Co więcej, w trybie awaryjnym działają wszystkie funkcje auta, także te umożliwiające jazdę w terenie. W praktyce oznacza to, że kierowca Lexusa LX nie musi się obawiać, że nie wróci do domu.

Lexus LX 700h
Lexus LX 700h© Materiały prasowe | Lexus
Komentarze (1)