Nowa hybryda debiutuje w Lexusie LX. Takiego napędu jeszcze nie było

Lexus LX to luksusowy odpowiednik Toyoty Land Cruiser. Za oceanem właśnie zadebiutował wyjątkowo ciekawy napęd hybrydowy. Zastosowano w nim bowiem alternator i rozrusznik, których nie stosuje się w tego typu napędzie. Po co więc je zamontowano?

Lexus LX 700hLexus LX 700h
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Yasuyuki Suketomo
Marcin Łobodziński

Model o oznaczeniu LX 700h otrzymał zupełnie nowy, zaawansowany układ napędowy, który został przystosowany do jazdy w terenie. Jest to hybryda równoległa, w której silnik elektryczny oraz jego sprzęgło umieszczono pomiędzy benzynowym jednostką 3.5 V6 twin-turbo a 10-stopniową przekładnią automatyczną.

Dzięki temu samochód zachowuje cechy klasycznego napędu na cztery koła i ma reduktor. Co więcej, może poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym, również na bezdrożach. Nie zrezygnowano też z systemu Multi-Terrain Select (MTS), który dostosowuje pracę układu kierowniczego, hamulcowego i kontroli trakcji do różnych typów nawierzchni.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Hilux GR Sport - jeździłem nią po Saharze

Co warto podkreślić, zastosowanie napędu hybrydowego nie zmniejszyło zdolności terenowych LX-a. Akumulator trakcyjny umieszczony jest w tylnej części auta, ma wodoszczelną obudowę oraz system czujników. Dzięki temu auto może brodzić w wodzie o głębokości do 700 mm, co jest takim samym wynikiem, jak w innych wariantach tego modelu.

LX 700h jest pierwszym hybrydowym Lexusem w historii, w którym zastosowano alternator oraz rozrusznik – klasyczne urządzenia, których w hybrydach się nie stosuje. Po co więc one tutaj?

2024.09.20
2024.09.20 © Licencjodawca

Konstruktorzy dali klientom zabezpieczenie na wypadek awarii układu hybrydowego. W razie problemów samochód hybrydowy zostałby unieruchomiony, bo to silnik elektryczny odpowiada za uruchomienie silnika spalinowego oraz ładowanie akumulatora.

Rozrusznik w Lexusie LX 700h umożliwi niezależny rozruch silnika, a tradycyjny alternator zasili 12-woltowy akumulator rozruchowy, umożliwiając kontynuowanie jazdy przy użyciu wyłącznie silnika spalinowego. Co więcej, w trybie awaryjnym działają wszystkie funkcje auta, także te umożliwiające jazdę w terenie. W praktyce oznacza to, że kierowca Lexusa LX nie musi się obawiać, że nie wróci do domu.

Lexus LX 700h
Lexus LX 700h © Materiały prasowe | Lexus
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem