Polacy uwielbiają SUV‑a Toyoty. Dostał więcej mocy i lepsze wyciszenie

Polacy pokochali małą Toyotę Yaris Cross, która jest najchętniej kupowanym autem przez osoby prywatne, czyli w praktyce przez polskich kierowców. Toyota zapowiedziała zmiany, które sprawią, że auto stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

21.11.2023 | aktual.: 21.11.2023 15:42

Toyota wyposażyła Yarisa Cross w zmodyfikowaną hybrydę o większej mocy i lepszej dynamice. Auto zyska też uaktualnione systemy wsparcia kierowcy, nowe cyfrowe zegary, najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect, a także obsługę przy pomocy cyfrowego kluczyka.

Najbardziej odczuwalną zmianą ma być napęd hybrydowy o mocy zwiększonej do 132 KM. W układzie będzie ten sam silnik benzynowy 1,5 litra, ale nowa przekładnia i mocniejszy silnik elektryczny. Łącznie moc wzrosła o 16 KM, a moment obrotowy aż o 30 proc., z wartości 141 Nm do 185 Nm.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Toyota Yaris Cross Hybrid 130© Materiały prasowe

Dzięki temu jazda ma być dynamiczniejsza, płynniejsza i... cichsza, ponieważ silnik spalinowy może korzystać z niższych obrotów. A niestety wyjący mały motor, który ma charakterystyczny dźwięk trzycylindrówki, to była największa wada samochodu.

Przy maksymalnym wykorzystaniu mocy hybrydy o nazwie Hybrid 130 auto rozpędzi się do 100 km/h w czasie 10,7 s. To jest różnica 0,5 s. Lepsza będzie też elastyczność w średnim zakresie prędkości. Co istotne, dotychczasowy napęd hybrydowy o mocy 116 KM będzie oferowany w Yarisie Cross równolegle.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Toyota Yaris Cross Hybrid 130© Materiały prasowe

Lepsze wyciszenie i lepsze wnętrze

Tak jak wspomniałem, bolączką Yarisa Cross był wyjący napęd, który negatywnie wpływa na odbiór samochodu w czasie dynamicznej jazdy. Dlatego też Toyota zdecydowała się zastosować lepsze wyciszenie.

Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. Wygłuszenie deski rozdzielczej zmieniono z jednowarstwowego na trójwarstwowe, a dodatkową warstwę filcu dodano w jej górnej części. Żeby lepiej radzić sobie z hałasem drogowym oraz opływającym powietrzem zastosowano grubszą przednią szybę oraz szyby boczne.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Toyota Yaris Cross Hybrid 130© Materiały prasowe

Nowe multimedia to kolejna zmiana w nowym Yarisie Cross. Maksymalnie klient może zamówić 12,3-calowy wirtualny kokpit oraz ekran systemu multimedialnego o przekątnej do 10,5 cala. Kierowca może dopasować układ wskaźników, korzystając z czterech opcji: Smart, Casual, Sporty i Tough. Uzupełnieniem obsługi samochodu ma być asystent głosowy wywoływany komendą "Hej Toyota". Ma zrozumieć naturalną mowę, ale także reagować intuicyjnie. Przykładowo na komunikat "Hej Toyota, jest mi zimno" podnosi temperaturę ogrzewania.

Użytkownik może zarządzać niektórymi funkcjami z zewnątrz auta poprzez aplikację MyToyota połączoną z cyfrowym kluczykiem. Dodatkowo smartfon z zainstalowaną aplikacją pozwala na użytkowanie pojazdu nawet pięciu osobom bez fizycznego kluczyka.

Przyjmowanie zamówień na nową Toyotę Yaris Cross rozpocznie się w pierwszym kwartale 2024 roku.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)