Raport PSPA: czy elektromobilność pomoże polskiej gospodarce?

Do niemal 6 proc. w ciągu kolejnych trzech dekad może wzrosnąć udział branży e-mobility w PKB Polski – wynika z najnowszego raportu przedstawionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Polski przemysł motoryzacyjny czeka rewolucjaPolski przemysł motoryzacyjny czeka rewolucja
Źródło zdjęć: © LG Energy Solutions

Motoryzacja filarem polskiego przemysłu

Raport potwierdza, że przemysł motoryzacyjny jest obecnie jednym z filarów gospodarki Polski. Z informacji podanych przez PSPA wynika, że odpowiada za 8 proc. PKB oraz i za ok. 13,5 proc. wartości eksportu znad Wisły.

Rozkładając branżę automotive na czynniki pierwsze, to jej motorem napędowym są dostawcy części. "Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów" – podsumowuje PSPA.

Polski przemysł motoryzacyjny w liczbach
Polski przemysł motoryzacyjny w liczbach © PSPA

Stowarzyszenie informuje też, że w ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 439,1 tys. pojazdów. "Zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym i branżach powiązanych wynosi ok. 400 tys. osób (to 7,6 proc. wszystkich osób zatrudnionych w przemyśle), co plasuje nasz kraj na trzeciej pozycji w Unii Europejskiej" – wynika z opracowania.

U progu (nie)chcianej rewolucji

Rok 2035 ma być dla europejskiej motoryzacji czasem przełomowym. Na terenie Unii Europejskiej wejdzie w życie bowiem całkowity zakaz sprzedaży nowych pojazdów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi. Niezależnie więc od sympatii czy antypatii do elektromobilności, sektor motoryzacyjny czeka rewolucja, której motoryzacja jeszcze nie doświadczyła.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez raport "w 2021 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym wyniosła 6,6 mln, a ich udział – prawie 9 proc.". Tymczasem sześć lat wcześniej, w 2015 r. sprzedano zaledwie 351 tys. elektryków, zaś w 2010 r. – 7,3 tys.

PSPA podaje, że "na podstawie prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci samochód sprzedawany na świecie będzie wyposażony w napęd elektryczny".

Trzy scenariusze

Co to może oznaczać dla polskiej gospodarki? Cytowany raport PSPA pt.: "Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce" zawiera prognozę i wykres, który przewiduje trzy scenariusze udziału branży e-mobility w PKB Polski w latach 2022-2050.

Twórcy raportu wskazują, że za tempo transformacji polskiego sektora motoryzacyjnego – w tym e-mobilty – odpowiadają przede wszystkim długoterminowe strategie obecnych i przyszłych inwestorów.

Wykres trzech scenariuszy
Wykres trzech scenariuszy © PSPA

E-wóz albo przewóz

Jednocześnie raport zwraca uwagę, jak bardzo może wzrosnąć potencjał produkcyjny, kiedy zwiększona zostanie współpraca organów administracji i edukacji z biznesem

– W zależności od przyjętego scenariusza prognozowany udział elektromobilności w PKB Polski w roku 2030 r. może wynosić od 2 proc. do prawie 4 proc., zaś w roku 2050 r. – od niecałych 3 proc. do prawie 6 proc. – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Ekspert dodaje, że to właśnie od wdrożonych instrumentów wsparcia zależy, czy Polska stanie się hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych i powiązanych z nimi podzespołów, czy też znaczenie przemysłu motoryzacyjnego w krajowej gospodarce będzie systematycznie spadać.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach