WAŻNE
TERAZ

Śmierć trzech osób w Barcicach. Zatrzymano 25-latka

Sprzedaż aut elektrycznych w Europie spada. Producenci tracą, a Tesla zwalnia ludzi

Tylko sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in wzrosła w Europie, ale producenci samochodów najbardziej tracą na elektrykach. Tesla zwolni 10 proc. załogi w odpowiedzi na malejący popyt.

Fabryka StellantisFabryka Stellantis
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

Producenci wycofujący samochody spalinowe na rzecz elektrycznych tracą. Jednak dotyka to niemal wszystkich marek, w tym Tesli, która zapowiedziała zwolnienia. W Europie najwięcej traci Volkswagen i Stellantis. Obie te firmy mocno idą w auta elektryczne, których Europejczycy nie chcą kupować.

Według doniesień Automotive News Europe spadek sprzedaży nowych samochodów w marcu 2024 r. wynosi 2,8 proc. względem marca 2023. O 11 proc. spadła sprzedaż aut elektrycznych w Niemczech, a także Szwecji i Norwegii. We Włoszech sprzedano o 34 proc. mniej samochodów na prąd. Wzrosty odnotowano tylko we Francji i Wielkiej Brytanii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prawie 130 tys. zł za odświeżonego Yarisa. Co dostajemy w zamian?

Spadki dotyczą także samochodów benzynowych (8 proc.) i diesli (18 proc.). To jednak może częściowo wynikać z mniejszej dostępności takich aut, które zostały zastąpione przez samochody na prąd. Jedynie hybrydy plug-in zyskały względem ubiegłorocznego marca, ale tylko o 0,7 proc.

Ogólny spadek sprzedaży samochodów staje się faktem w obliczu wysokich stóp procentowych i spowolnienia gospodarczego. Nie bez znaczenia są także wysokie ceny samochodów, zarówno tych elektrycznych, jak i spalinowych. Producenci aut mogą zostać ekonomicznie zmuszeni do zrewidowania swoich planów obejmujących wycofanie aut spalinowych jeszcze przed rokiem 2035.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za odrobiną klasyki w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za odrobiną klasyki w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy