System AVAS obowiązkowy od 1 lipca 2021 roku. Hybrydy i elektryki nie będą już takie ciche

AVAS to kolejny system bezpieczeństwa narzucony przez unijnych urzędników. Znajdzie się zarówno w hybrydach, jak i pełnych elektrykach. Ma za zadanie ostrzegać dźwiękowo przechodniów o nadjeżdżającym pojeździe.

Dźwięk systemu AVAS nie jest jednoznacznie określony.Dźwięk systemu AVAS nie jest jednoznacznie określony.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Jaguar
Mateusz Lubczański

Każdy sprzedawany na terenie Unii samochód hybrydowy czy elektryczny od 1 lipca 2021 roku będzie musiał być wyposażony w system AVAS (Audible Vehicle Alert System). Dotychczas – od 1 lipca 2019 roku – dotyczyło to tylko pojazdów wprowadzanych na rynek, inaczej nie przeszłyby procesu homologacyjnego. Dlatego "brzęczyka" nie mają np. pierwsze egzemplarze sprzedawanych w Europie elektryków.

System AVAS ma za zadanie wytwarzać dźwięk od uruchomienia auta do prędkości ok. 20 km/h, również podczas cofania. Jeśli uruchomiony jest silnik spalinowy, AVAS nie musi działać. Co ciekawe, system da się wyłączyć (choć po ponownym odpaleniu pojazdu następuje reset tego ustawienia).

Przepisy stanowią, że AVAS powinien wydawać dźwięk ciągły, stanowiący informację dla pieszych i innych użytkowników drogi o tym, że w pobliżu działa pojazd. Co ciekawe "dźwięk musi być podobny do dźwięku pojazdu tej samej kategorii, wyposażonego w silnik spalinowy wewnętrznego spalania". Tu przepisy nie są dokładne, co wykorzystali Włosi – ich nowy Fiat 500 odtwarza melodię "Amarcord" Nino Roty. Co więcej, BMW pracowało nad dźwiękiem systemu AVAS razem z Hansem Zimmerem, który stworzył muzykę chociażby do filmu "Gladiator". Jeśli chodzi o głośność – auto elektryczne/hybryda nie mogą hałasować bardziej niż podobny samochód pracujący w tych samych warunkach.

Co ciekawe, system AVAS jest już wymagany od ponad dekady (!) w Japonii, oraz od kilku lat w Stanach Zjednoczonych. Tam jednak działa do nieco wyższej prędkości, mianowicie do 30 km/h.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie