Generatory dźwięku obowiązkowe od 1 lipca 2019 roku. Hybrydy i elektryki nie będą takie ciche

Od 1 lipca 2019 roku samochody hybrydowe (jak i elektryczne) będą wydawać dźwięki imitujące tradycyjne silniki spalinowe. Starsze auta – które już jeżdżą po drogach – również otrzymają taki system. Musi być on zainstalowany do 1 lipca 2021 roku.

W pełni elektryczny Jaguar I-Pace już generuje kosmiczno-elektryczny dźwiękW pełni elektryczny Jaguar I-Pace już generuje kosmiczno-elektryczny dźwięk
Źródło zdjęć: © mat.prasowe Jaguar
Mateusz Lubczański

Dźwięk emitowany przez samochód elektryczny/hybrydowy musi przypominać odgłosy wydawane przez tradycyjnie napędzany pojazd – stwierdzają wytyczne Unii Europejskiej. Wszystko po to, by w powolnym ruchu miejskim sygnalizować swoją obecność nie tylko zapatrzonym w komórki przechodniom, ale i osobom niewidomym.

System AVAS – bo pod takim skrótem kryje się generator dźwięku – przestanie działać przy prędkości ok. 20 km/h. Wtedy bowiem hałas wydawany przez opony oraz szum wiatru zdaniem urzędników jest wystarczające głośny. Dźwięki systemu AVAS nie mogą przypominać ostrzegającego pikania, mają za to wskazywać na zachowanie auta – czy aktualnie przyspiesza czy też zwalnia.

Dźwięk auta może więc za kilka lat wydawać się tak samo ważny jak jego wygląd czy kolor. System ciekawie sprawuje się w Jaguarze I-Pace'ie, którego brzmienie przypomina statek kosmiczny. Podobne rozwiązanie wykorzystano również w Nissanie Leafie drugiej generacji.

Ile marek, tyle pomysłów na dźwięki. Frank Welsch, zarządzający częścią pojazdów osobowych marki Volkswagen, przyznał Reutersowi na targach w Genewie, że sportowe auta będą wydawały bardziej basowe tony. SUV-y z kolei doczekają się głębszej barwy z głośników. Renault (model Zoe) inspirowało się starymi filmami science-fiction. Mercedes, z marką EQ, współpracuje z grupą Linkin Park, szukając tego idealnego dźwięku.

Posłuchaj, jaki dźwięk wydaje Nissan Leaf:

Reszta producentów już przygotowuje się do wprowadzenia zmian. Na razie skupiają się na nowych pojazdach. Zapytanie przez nas przedstawiciele Toyota Motor Poland stwierdzili, że "AVAS będzie się pojawiał w ich modelach od października 2019". W jaki sposób będzie przeprowadzany tzw. retrofit, czyli instalacja AVAS-u w starszych pojazdach, jeszcze nie wiadomo. Akcja serwisowa czy montaż podczas okresowej wizyty w ASO brzmią bardzo prawdopodobnie.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony