Generatory dźwięku obowiązkowe od 1 lipca 2019 roku. Hybrydy i elektryki nie będą takie ciche
18.03.2019 13:27, aktual.: 13.03.2023 14:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od 1 lipca 2019 roku samochody hybrydowe (jak i elektryczne) będą wydawać dźwięki imitujące tradycyjne silniki spalinowe. Starsze auta – które już jeżdżą po drogach – również otrzymają taki system. Musi być on zainstalowany do 1 lipca 2021 roku.
Dźwięk emitowany przez samochód elektryczny/hybrydowy musi przypominać odgłosy wydawane przez tradycyjnie napędzany pojazd – stwierdzają wytyczne Unii Europejskiej. Wszystko po to, by w powolnym ruchu miejskim sygnalizować swoją obecność nie tylko zapatrzonym w komórki przechodniom, ale i osobom niewidomym.
System AVAS – bo pod takim skrótem kryje się generator dźwięku – przestanie działać przy prędkości ok. 20 km/h. Wtedy bowiem hałas wydawany przez opony oraz szum wiatru zdaniem urzędników jest wystarczające głośny. Dźwięki systemu AVAS nie mogą przypominać ostrzegającego pikania, mają za to wskazywać na zachowanie auta – czy aktualnie przyspiesza czy też zwalnia.
Dźwięk auta może więc za kilka lat wydawać się tak samo ważny jak jego wygląd czy kolor. System ciekawie sprawuje się w Jaguarze I-Pace'ie, którego brzmienie przypomina statek kosmiczny. Podobne rozwiązanie wykorzystano również w Nissanie Leafie drugiej generacji.
Ile marek, tyle pomysłów na dźwięki. Frank Welsch, zarządzający częścią pojazdów osobowych marki Volkswagen, przyznał Reutersowi na targach w Genewie, że sportowe auta będą wydawały bardziej basowe tony. SUV-y z kolei doczekają się głębszej barwy z głośników. Renault (model Zoe) inspirowało się starymi filmami science-fiction. Mercedes, z marką EQ, współpracuje z grupą Linkin Park, szukając tego idealnego dźwięku.
Posłuchaj, jaki dźwięk wydaje Nissan Leaf:
Reszta producentów już przygotowuje się do wprowadzenia zmian. Na razie skupiają się na nowych pojazdach. Zapytanie przez nas przedstawiciele Toyota Motor Poland stwierdzili, że "AVAS będzie się pojawiał w ich modelach od października 2019". W jaki sposób będzie przeprowadzany tzw. retrofit, czyli instalacja AVAS-u w starszych pojazdach, jeszcze nie wiadomo. Akcja serwisowa czy montaż podczas okresowej wizyty w ASO brzmią bardzo prawdopodobnie.