Ten rekord ciężko będzie pobić. Szwajcarzy przebili magiczną barierę

Zespół studentów z ETH w Zurychu i Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Lucernie właśnie ustanowił nowy rekord przyspieszenia pojazdów elektrycznych. Ich ręcznie zbudowany pojazd wyścigowy, nazwany Mythen, przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 0,956 sekundy.

Pojazd jest bardzo lekki. Waży zaledwie 140 kgPojazd jest bardzo lekki. Waży zaledwie 140 kg
Źródło zdjęć: © ETH Zurich

Księga Rekordów Guinnessa potwierdziła, że Mythen pobił poprzedni światowy rekord przyspieszenia dla pojazdów elektrycznych, ustanawiając niewiarygodnie wysoki standard dla każdego, kto pragnie zdobyć koronę. Poprzedni rekord należał do zespołu Foerderverein GreenTeam Uni Stuttgart e.V, który 23 września 2022 roku zaprojektowany przez niego pojazd elektryczny osiągał prędkość 100 km/h od zatrzymania w 1,461 sekundy.

New World Record – from 0 to 100 km/h in 0.956 seconds

Wszystkie osoby odpowiedzialne na projekt należą do Akademickiego Klubu Sportów Motorowych w Zurychu (AMZ) i niestrudzenie pracują nad Mythenem. Tym, co wyróżnia pojazd, jest nie tylko zdumiewające przyspieszenie, ale także lekka konstrukcja. Samochód wykonany jest z połączenia włókna węglowego i aluminium o strukturze plastra miodu, dzięki czemu waży zaledwie 140 kg. Ma też cztery silniki w piastach kół, które zapewniają mu imponującą moc 326 KM.

Dla porównania samochodom Formuły 1 osiągnięcie tzw. "setki" zajmuje średnio 2,6 sekundy. Nawet prom kosmiczny NASA, znany ze swojej mocy, potrzebował spokojnych pięciu sekund, aby osiągnąć tę samą prędkość. W filmie dokumentującym rekordowy przejazd kierowca Kate Maggetti opisuje wrażenia z przejażdżki jako podobne do "jazdy kolejką górską z naprawdę szybkim startem".

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie