Ten rekord ciężko będzie pobić. Szwajcarzy przebili magiczną barierę

Zespół studentów z ETH w Zurychu i Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Lucernie właśnie ustanowił nowy rekord przyspieszenia pojazdów elektrycznych. Ich ręcznie zbudowany pojazd wyścigowy, nazwany Mythen, przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 0,956 sekundy.

Pojazd jest bardzo lekki. Waży zaledwie 140 kgPojazd jest bardzo lekki. Waży zaledwie 140 kg
Źródło zdjęć: © ETH Zurich

Księga Rekordów Guinnessa potwierdziła, że Mythen pobił poprzedni światowy rekord przyspieszenia dla pojazdów elektrycznych, ustanawiając niewiarygodnie wysoki standard dla każdego, kto pragnie zdobyć koronę. Poprzedni rekord należał do zespołu Foerderverein GreenTeam Uni Stuttgart e.V, który 23 września 2022 roku zaprojektowany przez niego pojazd elektryczny osiągał prędkość 100 km/h od zatrzymania w 1,461 sekundy.

New World Record – from 0 to 100 km/h in 0.956 seconds

Wszystkie osoby odpowiedzialne na projekt należą do Akademickiego Klubu Sportów Motorowych w Zurychu (AMZ) i niestrudzenie pracują nad Mythenem. Tym, co wyróżnia pojazd, jest nie tylko zdumiewające przyspieszenie, ale także lekka konstrukcja. Samochód wykonany jest z połączenia włókna węglowego i aluminium o strukturze plastra miodu, dzięki czemu waży zaledwie 140 kg. Ma też cztery silniki w piastach kół, które zapewniają mu imponującą moc 326 KM.

Dla porównania samochodom Formuły 1 osiągnięcie tzw. "setki" zajmuje średnio 2,6 sekundy. Nawet prom kosmiczny NASA, znany ze swojej mocy, potrzebował spokojnych pięciu sekund, aby osiągnąć tę samą prędkość. W filmie dokumentującym rekordowy przejazd kierowca Kate Maggetti opisuje wrażenia z przejażdżki jako podobne do "jazdy kolejką górską z naprawdę szybkim startem".

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie