Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca

Mercedes Vision Iconic to nowy koncept Niemców będący żywym dowodem wkroczenia w nową erę designu. Jak twierdzi producent, samochód "ma być pomostem między przyszłością i przeszłością". To, co najbardziej zwraca uwagę, to grill inspirowany historycznymi modelami.

Mercedes-Benz Vision IconicMercedes-Benz Vision Iconic
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG
Filip Buliński

Mercedes-Benz zaprezentował swój najnowszy koncept samochodu Vision Iconic na Fashion Week w Szanghaju. Inspiracji do powstania auta można dopatrywać się w wielu modelach — od 540K Autobahnkurier z lat 30., przez W108 i W100 z uwagi na charakterystyczny, monumentalny grill, aż po wnętrze z 300 SL.

Mercedes-Benz Vision Iconic
Mercedes-Benz Vision Iconic © Materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG

Design Vision Iconic to połączenie klasycznych proporcji z nowoczesnymi elementami. Sylwetka auta charakteryzuje się wydłużoną przednią częścią z krótkim zwisem i masywnymi, czarnymi kołami. Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że podobne podejście reprezentował pokazany w 2005 r. one-off Maybach Exelero.

Premiera CHERY TIGGO 4 i TIGGO 9: rodzina w komplecie

Wspomniany już grill zamienił chromy na podświetlenia i zdolny jest do prezentowania animacji świetlnych. Nie zabrakło także stojącej na masce gwiazdy. We wnętrzu dominuje retro-futurystyczny klimat z elementami art deco. Szklana tablica przyrządów oraz czteroszprychowa kierownica przypominająca historyczne rozwiązania uzupełniane są przez kanapę tapicerowaną niebieskim welurem, mosiężne klamki oraz intarsje z masy perłowej na panelach drzwiowych.

Mercedes-Benz Vision Iconic
Mercedes-Benz Vision Iconic © Materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG

Ramię w ramię z klasycznymi, sięgającymi daleko do historii inspiracjami, stoją nowoczesne rozwiązania. Zastosowano tu m.in. technikę steer-by-wire, co wraz z tylną osią skrętną ma zapewnić zwinne prowadzenie.

Ponadto samochód wyposażono w system autonomicznej jazdy poziomu 2, a w planach jest osiągnięcie poziomu 4 umożliwiającego oddanie pełnej kontroli komputerowi. Jak podaje producent, potencjalne osiągnięcie zaawansowanej autonomii jazdy możliwe będzie dzięki neuromorficznej architekturze podzespołów elektronicznych. Mają one zapewnić bardzo wysoką wydajność.

Mercedes-Benz Vision Iconic
Mercedes-Benz Vision Iconic © Materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG

Choć Mercedes nie mówi o tym wprost, Vision Iconic najprawdopodobniej jest elektrykiem. Sugeruje to m.in. obecność solarnych powłok, które mogą generować prąd dla pojazdu, niezależnie czy ten jest ruchu, czy nie. Według obliczeń Mercedesa powierzchnia 11 m2 pozwoliłaby na wygenerowanie energii wystarczającej na przejechanie nawet 12 tys. km rocznie.

Vision Iconic to esencja przyszłościowego luksusu, łączącego modernizm z tradycją, a jak podaje producent, projekt ten jest krokiem w stronę całkowicie autonomicznej mobilności. Nie wiadomo, czy ujrzymy go kiedykolwiek na drodze, ale jednoznaczne nawiązania do historii pozwalają sądzić, że Mercedes będzie częściej sięgał po podobne rozwiązania w kolejnych projektach.

  • Mercedes-Benz Vision Iconic
  • Mercedes-Benz Vision Iconic
  • Mercedes-Benz Vision Iconic
  • Mercedes-Benz Vision Iconic
  • Mercedes-Benz Vision Iconic
[1/5] Mercedes-Benz Vision Iconic Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem