Widziałem najbezpieczniejsze Volvo w historii – EX90. Wiemy, ile kosztuje w Polsce

Widziałem najbezpieczniejsze Volvo w historii – EX90. Wiemy, ile kosztuje w Polsce10.11.2022 20:00
Flagowy SUV-elektryk został odkryty
Flagowy SUV-elektryk został odkryty
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Fani motoryzacji datę 9 listopada 2022 r. powinni zapamiętać. Wczoraj w Sztokholmie Volvo zaprezentowało zupełnie nowy model EX90. W pełni zelektryfikowany SUV jest nie tylko najmocniejszym, seryjnie produkowanym modelem marki – ma być też najbezpieczniejszy.

Jeszcze zanim wielkie, ozdobione balonami pudło poszybowało w górę - było wiadomo, że Volvo EX90 napisze nowy rozdział w annałach szwedzkiej marki.

Godny kompan

Po pierwsze dlatego, że produkowany już od 20 lat flagowy SUV XC90 doczekał się wreszcie kompana o podobnych gabarytach. Dlaczego kompana? EX90 nie jest bezpośrednim następcą XC90 – na razie obydwa auta wagi ciężkiej mają koegzystować (choć już od 2030 r. cała gama ma być bezemisyjna). Co nowego zatem wprowadza właśnie zaprezentowane Volvo?

Volvo EX90 i reflektory w kształcie młota Thora
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Volvo EX90 i reflektory w kształcie młota Thora
Volvo EX90 i reflektory w kształcie młota Thora, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Nowy napęd i platforma

Szwedzi podkreślają, że mierzący ok. 5 metrów i dostępny też w wersji 7-osobowej samochód to od bieżników opon po dach nowy, elektryczny projekt. Auto będzie oferowane wyłącznie w wersji elektrycznej (BEV) na specjalnie zbudowanej platformie SPA2.

Dziś (10 listopada 2022 r.) dostępne są dwie konfiguracje EX90. Wprawia je w ruch napęd na dwie osi – Volvo planuje też konfigurację z jednym silnikiem na oś tylną.

  • Zupełnie nowa platforma SPA2
  • Zupełnie nowa platforma SPA2
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
[1/2]
Zupełnie nowa platforma SPA2

Bliżej do tysiąca niż zera

Najmocniejsza wersja napędowa SUV-a ma moc 517 KM, co oznacza, że to pierwsze dostępne seryjnie Volvo, które przekroczyło granicę 500 KM.

W takiej konfiguracji osiągające aż 910 Nm momentu obrotowego XE90 ma przyśpieszać do setki w 4,9 s, a deklarowany przez producenta zasięg WLTP to 680 km (miasto) i 580 km (cykl mieszany).

Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Volvo EX90

Słabsza wersja ma jednostkę napędową o mocy 408 KM przy 770 Nm, a także 685 i 585 km zasięgu. Volvo opublikowało właśnie ceny, od których zaczynają się obydwie wersje silnikowe. W Polsce EX90 można zamawiać od 479 900 zł w przypadku słabszej i 499 900 zł w przypadku mocniejszej wersji.

Historyczne bezpieczeństwo

Na premierze EX90 osiągi czy nawet zasięg nowego elektryka nie były jednak tematem nr 1. Podczas prezentacji modelu najmocniej wybrzmiały wystąpienia o zastosowaniu technologii dla dobra kierowcy i pasażerów.

Wszak Volvo przez dekady zapracowało na reputację marki, która bezpieczeństwo traktuje, jako coś więcej niż tylko slogan. Warto przypomnieć, że popularyzację pasów bezpieczeństwa w dużej mierze należy przypisywać właśnie szwedom. Trzypunktowe pasy bezpieczeństw to wynalazek Nilsa Bohlina z 1959 r., który był inżynierem szwedzkiej marki.

Najbezpieczniejsze Volvo

Na potężnych telebimach prezentujący EX90 pokazali dziennikarzom działanie zupełnie nowego systemu, który ma stanowi nową jakość dla motoryzacji pod kątem bezpieczeństwa.

Trzonem systemu jest umieszczony – co istotne - na dachu auta LiDAR (radar laserowy). Składa się z 5 zwykłych radarów, osiem kamer i aż 16 czujników ultradźwiękowych.

Tak działa LiDAR

Dodatkowo w EX90 pracuje system kamer monitorujący ruch gałki ocznej kierowcy i algorytm badający jej pracę.

Radar dla roztargnionych

Siłę technologii LiDAR-u dobrze obrazuje fakt, że lasery potrafią wychwycić czarną oponę na ciemnej drodze z odległości 160 m. Inny pojazd LiDAR "zobaczy" natomiast z dystansu 250 m . Twórcy nowego Volvo zaznaczali, że - system skutecznie opiera się czynnikom pogodowym takim jak mgła czy deszcz. Pomaga w tym właśnie wysoki punkt, w którym system jest zlokalizowany.

LiDAR został umieszczony na froncie dachu
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
LiDAR został umieszczony na froncie dachu
LiDAR został umieszczony na froncie dachu, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Iście abstrakcyjnie brzmi liczba operacji, którą wykonuje system - potrafi on bowiem wykonać bezprecedensową liczbę 254 bilionów operacji na sekundę. Bardzo realnie brzmi natomiast efekt jego działania.

Na przykład latem radar nie pozwoli zostawić dziecka czy czworonoga w aucie i powstrzyma zamknięcie kabiny. System wykrywa ruch oddechowy poniżej o zasięgu poniżej 1 mm.

Cel: intuicyjność

Kierowcy samochodów najnowszej generacji często utyskują, że intuicyjność systemów w nowych autach idzie w przeciwnym kierunku do rozwijających się technologii.

W odpowiedzi twórcy EX90 przekonywali dziennikarzy, że wsłuchują się w głosy swoich klientów i zadbali o to, by w nowym Volvo jak najwięcej funkcji było dostępnych domyślnie z dominującego kokpit, 15 calowego ekranu. Niektóre z nich mają się pojawiać tylko jeśli są potrzebne - np. przy cofaniu

Główny ekran ma 15 cali
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Główny ekran ma 15 cali
Główny ekran ma 15 cali, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Na zdjęciu i na żywo

Świeżo po prezentacji EX90 w intrenecie toczyło się wiele dyskusji o designie nowego Volvo. Niektórzy ich uczestnicy zwracali uwagę, że flagowy elektryk jest bardzo podobny do aktualnej generacji XC90. Nie oceniając, czy to pochwała czy jednak przytyk - mogę z czystym sumieniem napisać, że zdjęcia, a nawet nagrania, nie oddają prawdziwych kształtów modelu.

Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Volvo EX90
Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Można zatem powiedzieć, że w Volvo pod każdym względem "idzie nowe". Pytanie, czy nowe jest zawsze lepsze na razie pozostaje otwarte.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)