Widziałem nowe koncepcyjne Toyoty. Dwa modele już niedługo trafią do produkcji

Widziałem nowe koncepcyjne Toyoty. Dwa modele już niedługo trafią do produkcji

Toyota Kenshiki Forum 2023
Toyota Kenshiki Forum 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jayson Fong
Błażej Buliński
04.12.2023 09:17, aktualizacja: 04.12.2023 17:00

Styliści Toyoty są ewidentnie w formie: podczas Kenshiki Forum w Brukseli Japończycy pokazali koncepcyjnego SUV-a segmentu B oraz limuzynę-crossovera wielkości Camry. Modele są częścią elektrycznej ofensywy marki i zapowiadają się bardzo obiecująco, ale wiele szczegółów technicznych na razie nie zdradzono.

Do 2026 roku Toyota planuje mieć w europejskiej ofercie sześć modeli w pełni elektrycznych. Pierwszy z nich – bZ4X – już trafił do sprzedaży, niestety zaliczając po drodze falstart i niekoniecznie spełniając oczekiwania europejskich klientów względem designu. Nieco mniejszy od bZ4x, bZ Compact SUV prezentuje się o wiele bardziej obiecująco – widziałem go roku temu właśnie podczas Kenshiki Forum w Brukseli i liczyłem na to, że na tegorocznej edycji wydarzenia Toyota odsłoni jego produkcyjną wersję. Ku mojemu zdziwieniu tak się jednak nie stało – auto ma trafić w przyszłym roku do sprzedaży i rywalizować m.in. z Volkswagenami ID.3 i ID.4. Jego ostateczny wygląd pozostaje jeszcze tajemnicą, chociaż wiadomo, że ma być bardzo podobny do konceptu.

Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept© Autokult | Błażej Buliński

W tym roku Toyota pokazała kolejne etapy rozwoju swojej elektrycznej gamy. Urban SUV Concept to zapowiedź auta z ligi Yarisa Crossa, czyli segmentu B-SUV. Mierzy 4,3 m długości i ma być najmniejszym modelem z elektrycznej szóstki Toyoty.

Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept© Autokult | Błażej Buliński

Czy to oznacza, że w bliskiej przyszłości nie zobaczymy małego elektryka, choćby wielkości zwykłego Yarisa? Na moje pytanie, kiedy możemy się spodziewać elektrycznego auta miejskiego w cenie poniżej 20 tys. euro od Toyoty, Andrea Carlucci, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktu w Toyota Motor Europe, się roześmiał i powiedział pół żartem, pół serio "chciałbym tego dożyć". Carlucci ma 53 lata.

  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
[1/4] Toyota Urban SUV ConceptŹródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Tymczasem produkcyjna wersja Urban SUV Concept (stawiam, że będzie się nazywać bZ2X) ma trafić do sprzedaży już w 2024 roku. Toyota zapowiada, że będzie można ją zamówić z dwiema wielkościami baterii, a także z jednym, jak i z dwoma silnikami. W segmencie małych elektrycznych SUV-ów napęd 4x4 to rzadkość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Klientów powinna jednak przekonać przede wszystkim stylistyka tego modelu. Za design Urban SUV Concept odpowiada studio ED2, czyli europejski zespół projektantów Toyoty. Charakterystyczny dla nowego Priusa i C-HR-a przód nazywany przez Toyotę "Hammerhead" nabrał tu bardziej bojowego wyglądu. Pewności siebie nadają małemu SUV-owi też mocno zaakcentowane błotniki.

  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
  • Toyota Urban SUV Concept
[1/10] Toyota Urban SUV ConceptŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota

Z tyłu natomiast widać niespotykany dotąd w Toyotach kształt świateł, który na pierwszy rzut oka może przypominać Cuprę, jednak świetnie pasuje do designu modelu Urban SUV Concept. Interesujący jest detal, który pojawia się przed przednią szybą, wnika przez nią na deskę rozdzielczą i "wypływa" na tylnym spoilerze oraz zderzaku. To rodzaj podwójnego statecznika – ciekawe czy ten element dotrwa do fazy seryjnej. Raczej nisko oceniam szanse tak ogromnych kół – koncept stoi na 20-calowych kołach. Wnętrze prezentowanej makiety było "ślepe", więc nie wiadomo jak styliści sobie wyobrażają kokpit.

Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept© Autokult | Błażej Buliński

Drugi model, który Toyota pokazała w Brukseli, będzie pozycjonowany powyżej bZ4X. Jego możliwa przyszła nazwa to bZ5X. Na razie nazywa się Sport Crossover Concept – ma smukłą sylwetkę czterodrzwiowego fastbacka, ale stoi na podniesionym zawieszeniu i dużych kołach. Ma być alternatywą dla klasycznego SUV-a i wygląda bardzo sportowo: przód nasuwa skojarzenia z Ferrari Purosangue, natomiast tył z Astonem Martinem One-77 – przyjrzyjcie się tylnym LED-om. Koncepcja samochodu jest też bardzo zbliżona do zaprezentowanej niedawno Toyoty Crown Crossover, która jest sprzedawana w Japonii, Australii i USA, ale nie będzie dostępna w Europie.

Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept
;
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Toyota niestety nie podaje długości modelu Sport Crossover Concept, ale na oko auto ma niewiele mniej niż 5 m. Do wnętrza też jeszcze nie mogłem zajrzeć, szyby były zaklejone czarną folią, więc raczej nie było czego pokazywać. Toyota jednak podkreśla, że kabina ma być przestronna, oferować dużo miejsca na nogi z tyłu i mieć pakowny bagażnik. Trzymamy za słowo.

Samochód pierwszy raz ujrzał światło dzienne na salonie Auto Shanghai w kwietniu 2023 r. – za jego opracowaniem stoi bowiem chiński joint venture Toyoty z BYD. Produkcyjna wersja tego samochodu ma dołączyć do oferty Toyoty w Europie już w 2025 r.

  • Toyota Sport Crossover Concept
  • Toyota Sport Crossover Concept
  • Toyota Sport Crossover Concept
  • Toyota Sport Crossover Concept
  • Toyota Sport Crossover Concept
[1/5] Toyota Sport Crossover ConceptŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota

Japońska marka na razie nie precyzuje mocy napędu, wielkości akumulatorów ani zasięgu swoich przyszłych elektryków. Zdradza tylko, że zarówno Urban SUV, jak i Sport Crossover będą bazować na platformie e-TNGA.

Toyota – przyszłość akumulatorów
Toyota – przyszłość akumulatorów© Autokult | Błażej Buliński

Japończycy przedstawili natomiast orientacyjny "bateryjny rozkład jazdy" na najbliższe 5 lat. W 2026 planują wprowadzić nową generację baterii "performance", która zapewni szybsze ładowanie i będzie o 20 proc. tańsza w produkcji, niż ta obecnie montowana w bZ4X. Na lata 2026-27 obiecuje debiut bipolarnego akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LFP) – ten wariant ma być przeznaczony do modeli popularnych.

Prawdziwy przełom nastąpi w latach 2027-28: wówczas Toyota planuje wprowadzić do produkcji bipolarny akumulator z katodą niklową, który zapewni ponad 1000 km zasięgu. Wówczas ma też pojawić się akumulator z elektrolitem stałym: jedno ładowanie ma zapewniać zasięg do 1000 km, ale przede wszystkim uzupełnienie poziomu energii od 10 do 80 proc. ma trwać tylko 10 minut.

Dokonaliśmy technologicznego przełomu, przezwyciężając największe wyzwanie, jakie stawiała przed naukowcami technologia baterii ze stałym elektrolitem – kwestię trwałości. Obecnie przygotowujemy tę technologię do masowej produkcji. Przewidujemy, że będzie ona gotowa do komercjalizacji w latach 2027-2028, a możliwości produkcyjne pozwolą na wyposażenie w nią dziesiątek tysięcy samochodów rocznie.

Andrea Carlucci, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktu w Toyota Motor EuropeAndrea Carlucci

Tak zaawansowaną technologię baterii prawdopodobnie zobaczymy dopiero w produkcyjnej wersji Toyoty FT-3e – to koncepcyjny sedan, który jeszcze bardziej wybiega w przyszłość, niż wspominane wyżej prototypy. Toyota pokazała go po raz pierwszy na salonie w Tokio w październiku 2023 r. i nieco ponad miesiąc po premierze przywiozła do Brukseli. Auto ma 4,86 m długości i rozstaw osi aż 3 metrów.

Toyota FT-3e Concept
Toyota FT-3e Concept© Materiały prasowe | Jayson Fong

Design jest nieco bardziej kanciasty niż w koncepcyjnych modelach, które Toyota wypuści na rynek wcześniej. Nieco inny, bardziej "pikselowy" jest też kształt przednich świateł. Na przednich drzwiach znalazł się wyświetlacz, który podczas ładowania wskazuje poziom naładowania i pozostały czas postoju – to informacja, która może być pomocna dla innych kierowców oczekujących w kolejce do ładowarki (wbrew temu, co sądzą skrajni optymiści, kolejki będą codziennością). Toyota FT-3e może się pojawić na rynku około 2026 r.

  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
  • Toyota FT-3e Concept
[1/8] Toyota FT-3e ConceptŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)