Wodorowy GR Yaris H2 pojedzie w rajdzie Belgii. Za kierownicą mistrz świata

Toyota równolegle z hybrydami i napędem elektrycznym rozwija technologię wodorową. Również w świecie motorsportu, czego przykładem jest GR Yaris H2, który wystartuje w Rajdzie Belgii.

Toyota GR Yaris H2Toyota GR Yaris H2
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Toyota
Aleksander Ruciński

Wodorowy hot hatch zaprezentowany już wcześniej na corocznym forum Kenshiki pokaże swoje dynamiczne walory w wymagających warunkach belgijskiej rundy WRC, jaką jest rajd Ypres startujący już w czwartek 18 sierpnia. Za kierownicą zasiądzie czterokrotny mistrz świata, Juha Kankkunen.

GR Yaris H2 pojawi się na trasie jednego odcinka specjalnego każdego dnia Rajdu Belgii jako auto poprzedzające przejazdy zawodników walczących o punkty.

Będzie to kolejny etap intensywnych testów wykorzystania technologii wodorowej w sportach motorowych, znanej już m.in. z turystycznej Corolli przygotowanej do startu w zawodach Super Taikyu i Fuji 24, a napędzanej doładowaną, 1.6-litrową, wodorową trzycylindrówką GR Yarisa. Teraz ten sam napęd, choć już w domyślnym nadwoziu Yarisa, wyjedzie na rajdowe trasy.

W stosunku do serii zasilanej benzyną ⁣silnik wyróżnia się wzmocnionym blokiem, nowymi gniazdami zaworowymi i oczywiście zmienionym układem wtryskowym. Szef zespołu odpowiedzialnego za napęd, Thiebauld Paquet, szacuje, że wydajność na wodorze nie różni się mocno od standardu, choć szczegóły techniczne pozostają nieznane.

– Od razu po odpaleniu usłyszeliśmy, jak to brzmi. To była jedna z rzeczy, jakie chcieliśmy zademonstrować w porównaniu z technologią ogniw paliwowych, która jest bardzo cicha. Tu nadal czerpiemy z motorsportu pozwalającego usłyszeć i poczuć samochód – mówi Paquet w rozmowie z magazynem "Autocar".

Toyota, póki co, nie sprecyzowała konkretnych planów dotyczących projektu. Co nie zmienia faktu, że przez wielu może być on postrzegany jako szansa na zachowanie silników spalinowych nawet w zeroemisyjnej przyszłości.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy