Wodorowy GR Yaris H2 pojedzie w rajdzie Belgii. Za kierownicą mistrz świata

Toyota równolegle z hybrydami i napędem elektrycznym rozwija technologię wodorową. Również w świecie motorsportu, czego przykładem jest GR Yaris H2, który wystartuje w Rajdzie Belgii.

Toyota GR Yaris H2Toyota GR Yaris H2
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Toyota
Aleksander Ruciński

Wodorowy hot hatch zaprezentowany już wcześniej na corocznym forum Kenshiki pokaże swoje dynamiczne walory w wymagających warunkach belgijskiej rundy WRC, jaką jest rajd Ypres startujący już w czwartek 18 sierpnia. Za kierownicą zasiądzie czterokrotny mistrz świata, Juha Kankkunen.

GR Yaris H2 pojawi się na trasie jednego odcinka specjalnego każdego dnia Rajdu Belgii jako auto poprzedzające przejazdy zawodników walczących o punkty.

Będzie to kolejny etap intensywnych testów wykorzystania technologii wodorowej w sportach motorowych, znanej już m.in. z turystycznej Corolli przygotowanej do startu w zawodach Super Taikyu i Fuji 24, a napędzanej doładowaną, 1.6-litrową, wodorową trzycylindrówką GR Yarisa. Teraz ten sam napęd, choć już w domyślnym nadwoziu Yarisa, wyjedzie na rajdowe trasy.

W stosunku do serii zasilanej benzyną ⁣silnik wyróżnia się wzmocnionym blokiem, nowymi gniazdami zaworowymi i oczywiście zmienionym układem wtryskowym. Szef zespołu odpowiedzialnego za napęd, Thiebauld Paquet, szacuje, że wydajność na wodorze nie różni się mocno od standardu, choć szczegóły techniczne pozostają nieznane.

– Od razu po odpaleniu usłyszeliśmy, jak to brzmi. To była jedna z rzeczy, jakie chcieliśmy zademonstrować w porównaniu z technologią ogniw paliwowych, która jest bardzo cicha. Tu nadal czerpiemy z motorsportu pozwalającego usłyszeć i poczuć samochód – mówi Paquet w rozmowie z magazynem "Autocar".

Toyota, póki co, nie sprecyzowała konkretnych planów dotyczących projektu. Co nie zmienia faktu, że przez wielu może być on postrzegany jako szansa na zachowanie silników spalinowych nawet w zeroemisyjnej przyszłości.

Wybrane dla Ciebie

Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie