Zniżka akcyzy na hybrydy plug-in jeszcze dłuższa. Przepisy już przyjęte

Ustawa o elektromobilności gwarantowała, że akcyza na hybrydy ładowane z zewnętrznego źródła energii będzie obniżona o połowę do końca 2020 roku. Choć w większości przypadków jest to kosmetyczna obniżka, okres ich faworyzowania wydłużono.

Oferta hybryd plug-in zdecydowanie się powiększyła w ciągu ostatniego rokuOferta hybryd plug-in zdecydowanie się powiększyła w ciągu ostatniego roku
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Mateusz Lubczański

Według zapisów ustawy z 2018 roku do końca 2020 auta będące hybrydami plug-in mają obniżoną akcyzę o połowę. Co ciekawe, "zwykłe" hybrydy, których nie można ładować samodzielnie, nie mają limitów czasowych. To mogło doprowadzić do kuriozalnej sytuacji – na mniej ekologiczne (i ekonomiczne) pojazdy nałożony byłby większy podatek.

Tę lukę zauważono i przedłużono benefity o kolejny rok w ramach "ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw" (ten dokument naprawdę się tak nazywa). Faworyzowanie plug-inów na razie będzie trwało do 31 grudnia 2022 roku.

Trudno jednak nazwać te zapisy zmieniającymi sytuację na rynku hybryd. Większość z nich ma małe silniki spalinowe, więc objęte są akcyzą wynoszącą 1,55 proc. (w przypadku normalnych aut – 3,1 proc.). Tylko nieliczne z nich, zazwyczaj pojazdy luksusowe, mają większe silniki. Tu mówimy o podatku wynoszącym 9,3 proc. (dla klasycznych pojazdów 18,6 proc.).

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"