Pierwsza jazda: Ford Explorer - europejski charakter przyćmiewa amerykański rodowód

Spodziewałem się, że nowy Ford Explorer będzie amerykański i szybki - w końcu ma 457 KM. Podczas pierwszych jazd okazało, że jest jeszcze szybszy, niż myślałem i nie tak amerykański, jak sobie to wyobrażałem. Ale to niejedyne niespodzianki, które największy SUV Forda przygotował dla mnie podczas przemierzania południa Polski.

Po 20 latach nieobecności, Ford Explorer wraca do Polski w wielkim stylu

Po 20 latach nieobecności, Ford Explorer wraca do Polski w wielkim stylu (fot. Filip Buliński)

Ford Explorer nie jest obcy Staremu Kontynentowi. I to nie tylko dlatego, że od wielu lat namiętnie wykorzystuje go amerykańska policja, dzięki czemu można go podziwiać w filmowych produkcjach zza oceanu. Druga generacja tego modelu gościła bowiem w europejskich salonach pod koniec ubiegłego wieku, w tym także w Polsce.

Pewne względy, którym na imię niezadowalające wyniki sprzedażowe i niedopasowanie do rynku, sprawiły, że 20 lat temu samochód został wycofany ze sprzedaży w Europie. Wówczas na kontynencie trwał boom na oszczędne silniki wysokoprężne, a Ford z niemałymi i paliwożernymi jednostkami benzynowymi nie miał dobrej karty przetargowej.

Ford Explorer Plug-in Hybrid

Producent wyczuł jednak możliwość na powrót przy okazji wciąż rosnącego popytu na SUV-y (czy kiedyś się skończy?) oraz elektryfikacji gamy modelowej – do 2021 roku planuje bowiem wprowadzić aż 18 takich aut. A Explorer należy do tego zaszczytnego grona.

Zgadza się, oznacza to, że ów SUV ma częściowo elektryczny napęd i to ładowany z gniazdka. Innego producent na nasz rynek nie przewidział. Spokojnie, nie opiera się on na małej, 4-cylindrowej jednostce. Układ tworzy tu podwójnie doładowane, 3-litrowe V6 i 100-konny silnik elektryczny. Żeby było jeszcze ciekawiej, sprzedawana u nas wersja nie jest oferowana w USA. Tam odmiana hybrydowa, choć opiera się na tym samym silniku, nie ma zewnętrznego źródła zasilania.

Explorowania nadszedł czas

Aby poznać pełne możliwości Explorera, Ford przygotował trasę przez Beskidy i Podhale – pełne przewyższeń oraz krętych serpentyn, nierzadko kończących się nieutwardzoną drogą czy sąsiedztwem strumyka. Okolice idealne dla 7-miejscowego, mierzącego ponad 5 metrów SUV-a o nadwoziu tak amerykańskim, że sos barbeque niemal ściekał mu ze zderzaków.

Gdy odbierałem do niego kluczyki, spodziewałem się, że w środku będzie podobnie – przepastnie i po amerykańsku. Muszę jednak przyznać, że Ford zrobił niezły postęp przy europeizacji swoich rodowych modeli. Explorer, podobnie jak Mustang, nie odbiega wiele od swoich "rówieśników" na Starym Kontynencie. Jest przestronnie, szczególnie na tylnej kanapie, ale rozmawiając z pasażerami, odległość nie zmusza nas do podnoszenia głosu. Z rozłożonym 3. rzędem siedzeń, bagażnik liczy 240 litrów pojemności, jednak jeśli je złożymy, do dyspozycji mamy już 635 litrów.

W środku można odnieść wrażenie obcowania ze zwykłym, europejskim SUV-em

Zobacz również: Ford Focus ST 2.0 TDCI - test

Przy pierwszym spojrzeniu w oczy od razu wpada usytuowany pionowo — w przeciwieństwie do innych (europejskich) fordów — ekran systemu multimedialnego o przekątnej 10,1 cala, otoczony kratkami wentylacyjnymi tak dużymi, że mogłyby pełnić rolę jego ochroniarzy. Znajdziemy tu dobrze znany system SYNC 3, który tak jak w innych modelach nie zachwyca szybkością reakcji na nasze polecenia. Sama orientacja ekranu wymaga przyzwyczajenia, chociaż ja jestem zwolennikiem poziomego ułożenia – rzecz gustu.

Pozostała część wnętrza sprawia dobre i — co najważniejsze — znajome wrażenie. Patrząc na poszczególne elementy, nie mamy wątpliwości, że siedzimy w fordzie, a inżynierowie na szczęście nie wpadli na modny pomysł zastąpienia wygodnych i ergonomicznych przycisków dotykowo-ekranowym sterowaniem. Materiały użyte wewnątrz są satysfakcjonujące, czego miejscami nie można już powiedzieć o ich spasowaniu.

W standardzie znalazły się też wysuwane zasłony bocznych szyb

Luksus, którym chwali się Ford, mówiąc o swoim nowym SUV-ie, w dużej mierze objawia się standardowym wyposażeniem. Pomyślcie sobie o (prawie) dowolnej rzeczy z segmentu premium, a jest (prawie) pewne, że ją tu znajdziecie. Wentylowane i grzane fotele? Są. Masaże? A jakże. Trzystrefowa klimatyzacja? Również. Podgrzewana tylna kanapa? Jest. Aktywna redukcja szumów? Obecna. Panoramiczny szklany dach? Na miejscu. System kamer 360 i obszerny pakiet najróżniejszych asystentów jazdy i parkowania? Nie mogłoby ich zabraknąć!

Jedyną (poza akcesoriami, jak np. hak holowniczy) opcją, która sprawi, że końcowa cena urośnie wobec początkowej, jest lakier. Całą resztę, za którą w markach premium bylibyśmy zmuszeni dopłacić niemałe kwoty windujące momentalnie finalną cenę, tu dostaniemy w standardzie. Nie oznacza to jednak, że Ford kosztuje mało – ceny zaczynają się od 372 200 zł za wersję ST-Line i 374 200 za wersję Platinum. Jak sugerują nazwy, pierwsza ma bardziej zadziorny i sportowy charakter wykończenia, druga – dystyngowany i błyszczący, a przez to też bardziej amerykański.

Biorąc jednak pod uwagę, co otrzymujemy w zamian, a także mają na uwadze, że auta o podobnej wielkości, mocy czy wyposażeniu kosztują co najmniej 100 tys. zł więcej, kwota wydaje się rozsądna.

Solidna porcja mięsa z warzywami

Niech nie zwiedzie was potulnie brzmiący dopisek Hybrid na tylnej klapie – układ napędowy Explorera stanowi niebanalne i (częstymi) momentami emocjonujące centrum sterowania. Łącznie mamy tu dyspozycji 457 KM i 825 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które w godny sposób rozpędzają potężnego SUV-a do setki w zaledwie 6 sekund, pozwalając osiągnąć nawet 230 km/h. I to przy jakim akompaniamencie! Choć pochodzi on przede wszystkim z głośników, to w przyjemny sposób masuje wnętrza naszych uszu.

Dziesięciostopniowa skrzynia prędko przeskakuje przez kolejne przełożenia i, ku zaskoczeniu, znacznie lepiej czuje się (i pracuje) pod pełnym obciążeniem. Podczas leniwej jazdy zdarzy jej się szarpnąć, jednak charakterystyczne dla współczesnych "automatów", szczególnie w hybrydach, opóźnienie między wciśnięciem pedału a reakcją zostało ograniczone do minimum.

Ford Explorer Plug-in Hybrid

Niebywały jest nie tylko rozwój mocy przy niższych prędkościach, ale także niczym niezachwiane przyspieszanie na drodze szybkiego ruchu. Opory powietrza zdają się nie robić na explorerze żadnego wrażenia, co także słychać. A właściwie to nie słychać, ponieważ ford jest tak dobrze wyciszony, że przy wysokich prędkościach w kabinie można zachować niepodniesiony ton rozmowy.

Akumulatory w Explorerze mają niespełna 14 kWh pojemności, co według normy WLTP powinno zapewnić zasięg 42 km. Czy tak faktycznie jest, sprawdzimy, dopiero gdy samochód przyjedzie do nas na dłuższy test. Ford jednak na poważnie podszedł do tematu użyteczności swojej hybrydy. Znajdziemy tu bowiem 4 tryby pracy – automatyczny (zakładający podróż z wykorzystaniem obu silników), jazdę wyłącznie na prądzie, "zamrożenie" energii na później oraz ładowanie akumulatorów podczas jazdy.

Ford Explorer doskonale czuje się zarówno na asfalcie, jak i na łonie natury

Spalanie z wyładowanymi akumulatorami wynosi ok. 12 l/100 km, choć nietrudno osiągnąć nawet wynik 15 l/100 km. Próba zużycia paliwa na 35-kilometrowym odcinku z elektrycznym zasięgiem 10 km zakończyła się z wynikiem 4,5 l/100 km.

Explorer krętych szlaków się nie boi

Jak sama nazwa wskazuje, Explorer służy do odwiedzania miejsc wszelakich, a jego predyspozycje całkowicie mu to umożliwiają. Prześwit 204 mm nie czyni z niego co prawda auta terenowego, ale przejechanie drogą, o której świat zapomniał, a pamiętają o niej jedynie kamienie, żwir i błoto nie będzie problemem.

Ford przygotował w swoim SUV-ie aż 7 trybów jazdy – od Eko, przez Sportowy, Śliską nawierzchnię, Drogę nieutwardzoną czy… Holowanie przyczepy. To ostatnie nie pojawiło się tu z byle powodu, ponieważ Explorer może ciągnąc przyczepę o masie nawet 2,5 tony.

Odpowiedni komfort podróżowania zapewnia naprawdę dobrze zestrojone zawieszenie. Nie ma tutaj mowy o nadmiernym bujaniu nadwozia powodującym mdłości. Wszelkie nierówności są dobrze tłumione, ale jednocześnie czuć zrywność i zespolenie podzespołów, gotowych w każdej chwili wykonać żądany manewr.

Ford Explorer Plug-in Hybrid

Tak samo jest z układem kierowniczym. Oczywiście nie ma co oczekiwać w 2,5-tonowym SUV-ie dokładności rodem z hot hatchy, jednak nie mamy też wrażenia mieszania nożem w maśle wystawionym na słońcu. Pokonanie krętej Przełęczy Salmopolskiej nie było karą, a przyjemnym zwieńczeniem długiego dnia. Przy tej mocy i masie, przydałyby się jednak skuteczniejsze i lepiej odprowadzające ciepło hamulce.

Ford Explorer Plug-in Hybrid

Nie twierdzę tutaj, że samochód dotrzymałby kroku lekkiemu atlecie, jednak była pewna magia między przechylającym się nadwoziem, wesoło popiskującymi oponami, a zaskakującą przyczepnością i utrzymywaniem obranego toru jazdy. Legendy o możliwości jazdy tylko na wprost amerykańskimi autami, możemy więc powoli wkładać między bajki.

Filip Buliński

Choć wciąż jest nieco amerykański, Ford Explorer dostosował się poniekąd do europejskich realiów. Dalej jest sycącym hamburgerem, ale nieco bardziej hipsterskim – z dodatkiem sera pleśniowego, gruszki i orzechów włoskich. Z bardzo bogatym wyposażeniem i świetnym układem napędowym ma szansę namieszać na rynku. O ile klienci zaakceptują cenę. Gabarytami, przestronnością i osiągami sprawdzi się nie tylko w roli auta aktywnej rodziny, ale także np. w szeregach… SOP-u.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Citroën DS5 2,0 HDI Hybrid4 Airdream So Chic - witaj w przyszłości [test autokult.pl] Honda Civic 1,6 i-DTEC Lifestyle - Civic z "małym" dieslem [pierwsza jazda autokult.pl] BMW M3 Competition: wymagający sedan dla wymagających klientów Test Hyundaia i10 1.2 MPI: 5 powodów, dla których warto się nim zainteresować Nissan Juke Nismo RS (2015) – test, opinia, spalanie, cena Test Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé. Gdy musisz mieć wszystko Test BMW 745Le xdrive: w wersji hybrydowej urzeka komfortem Test: jedyny Lexus LS400 LWB - japoński rywal rolls-royce'a, który miał nigdy nie powstać Ford Edge Vignale 2,0 TDCI 210 KM AT - czy warto być premium? Renault Kadjar dCi 130 4x4 BOSE - test, opinia, spalanie, cena Mercedes-Benz AMG CLS 53 4matic+ - znowu robi zamieszanie Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Porównanie: Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S kontra Porsche Panamera Turbo S na Torze Modlin – królowie toru, królowie życia Test: Audi 100 z 1991 r. w sentymentalnej podróży do Słomczyna Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Test: Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo - wystarczająco dobrze to czasem doskonale Test: Toyota GR Supra 2.0 - sportowy, wciągający wóz w wersji fit Test: Cupra Formentor – rewolucji nie będzie, ale przyjemności też nie zabraknie Test: Mercedes-AMG GLE 53 Coupe - takie powinno być BMW X6! Toyota GR Yaris - pierwsza jazda samochodem zbudowanym przez Tommiego Mäkinena Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Porównanie: Audi RS 7 kontra BMW M8 Gran Coupe na Torze Modlin Test: Mazda MX-5 RF 100th Anniversary, czyli co wspólnego z Polską ma kultowy roadster z Japonii Test: Audi RS Q3 Sportback - zapomnijcie o aucie, skupcie się na silniku