0 gwiazdek Renault Zoe w testach Euro NCAP. Wpadło na elektronice

0 gwiazdek Renault Zoe w testach Euro NCAP. Wpadło na elektronice09.12.2021 10:23
Wygląda źle, ale jeszcze 10 lat temu Zoe zgarnęło w tych testach 5 gwiazdek
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Euro NCAP

Renault Zoe – trzeci najchętniej wybierany elektryk w Europie – otrzymało 0 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, choć w 2013 roku lśniło z wynikiem 5 gwiazdek. Co się zmieniło? Z perspektywy zwykłego kierowcy – nie za wiele. I w tym problem.

"Renault było utożsamiane z bezpieczeństwem. Laguna była pierwszym samochodem, który w 2001 roku otrzymał 5 gwiazdek w testach” – wspomina Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. Słabe wyniki Renault Zoe są według niego wynikiem elektrycznej transformacji. Tymczasem w 2013 roku Zoe zostało ocenione przez tę samą organizację na 5 gwiazdek. Co się zmieniło?

Zoe podczas zderzenia bocznego, Źródło zdjęć: © mat. prasowe Euro NCAP
Zoe podczas zderzenia bocznego
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Euro NCAP

Egzemplarz z 2013 roku zgarnął 89 proc. w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, 80 proc. w przypadku dzieci, 66 proc. w kategorii ochrony pieszych oraz 85 proc. za elektroniczne "wspomagacze". W tym roku wyniki są o wiele gorsze – kolejno 43 proc., 52 proc., 41 proc. i niemal katastrofalne 14 proc. za "elektronikę".

Warto zwrócić uwagę, że dwa testowane egzemplarze nieco się różnią. Ten nowszy jest już po liftingu, który obejmował głównie zmiany w ogniwie elektrycznym. W 2013 roku wyposażenie Zoe obejmowało takie "wodotryski" jak kontrola trakcji, przypomnienie o zapięciu pasa, "czytanie" znaków czy tempomat z funkcją ograniczenia prędkości. Tegoroczny egzemplarz również jest dostępny z takimi gadżetami, choć jest to opcja. Euro NCAP nie testowało np. utrzymania pasa ruchu czy automatycznego hamowania przed pieszymi i innymi pojazdami, gdyż na warsztat bierze się bazową wersję. I tak ocena leci w dół…

Euro NCAP Crash & Safety Tests of Renault ZOE 2021

Trzeba też pamiętać, że jako auto wprowadzone do produkcji ok. 10 lat temu, nie ma ono miejsca na dodatkowe poduszki, które pojawiają się w nowych pojazdach, jak np. kolanowej czy ostatniej nowości w autach miejskich, poduszki umieszczonej pomiędzy kierowcą i pasażerem. Zoe nie ma też kurtyn. Alarmujące są również gorsze wyniki bocznych poduszek w autach po faceliftingu.

"W tym badaniu widzimy wiele przykładów elektrycznych pojazdów na podobnym poziomie cenowym, lecz znacznie wyższym poziomie bezpieczeństwa” – zauważa Rikard Fredriksson, doradca w szwedzkiej agencji transportu. Nie ma co ukrywać – zaprojektowany od zera i zaprezentowany w 2020 roku Fiat 500 ma wyższe oceny niż auto obecne od 10 lat na rynku. Niektórych rzeczy – jak słabej ochrony pieszego na wysokości miednicy czy przy uderzeniu w słupek A – nie da się zmienić. Te wady wskazywano jeszcze w testach z 2013 roku.

Czy Zoe w bazowej wersji, którą wyjedziesz z salonu, jest autem bezpiecznym? Nie obawiałbym się wyniku 0 gwiazdek, który można przyznać każdemu starszemu pojazdowi. Test pokazuje jednak jak bardzo w ciągu 10 lat zmieniła się kwestia bezpieczeństwa, która nie jest już określana tylko liczbą poduszek, lecz też liczbą systemów wspomagających kierowcę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.