335 KM i 600 Nm z małego silniczka. Koenigsegg znów to zrobił

Poradniki i mechanika335 KM i 600 Nm z małego silniczka. Koenigsegg znów to zrobił02.02.2022 09:20
Silnik Quark i puszka napoju dla skali
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Choć sama konstrukcja silnika elektrycznego jest znana od lat, tak cały czas okazuje się, że można ją udoskonalić. Koenigsegg zaprezentował silnik o nazwie Quark (kwark), który waży mniej niż 30 kg i ma niespotykane dotychczas możliwości.

Koenigsegg najczęściej kojarzony jest jako producent hipersamochodów, ale to również firma technologiczna zajmująca się wieloma projektami. Jednym z nich jest elektryczny silnik tarczowy Quark (kwark, czyli jedna z cząstek elementarnych), który może znaleźć zastosowanie nie tylko w motoryzacji, ale i przemyśle kosmicznym czy np. w łodziach.

Quark został przedstawiony na zdjęciach z puszką napoju energetycznego, by pokazać, jak kompaktowa jest jego budowa. Ma nieco ponad 30 cm wysokości. Przy jego konstrukcji wykorzystano stal 300M, stop żelaza z dodatkiem krzemu, wanadu czy molibdenu. To już standard w branży lotniczej.

Co więcej, sam wirnik silnika elektrycznego wykonany jest z włókna węglowego, tak jak koła czy fotele samochodów Koenigsegga. Zdecydowano się też na wprowadzenie bezpośredniego chłodzenia. Dzięki temu Quark waży 28,5 kg, generując 600 Nm i 335 KM.

Tak prezentuje się wykres mocy Quarka, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Tak prezentuje się wykres mocy Quarka
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Z wykresu przedstawionego przez producenta widać, że to wartości osiągane przez 20 sekund. Nominalnie Quark osiąga ok. 158 KM i 244 niutonometry momentu obrotowego. Ten otrzymujemy do 4 tys. obrotów. Później, przynajmniej w modelu Gemera, za przyspieszanie odpowiada silnik spalinowy – mający 3 cylindry i 600 KM.

To wszystko brzmi intrygująco, ale to nie ostatnie słowa Koenigsegga. Marka chwali się kolejnym wynalazkiem, modułem napędowym o nazwie Terrier. Terrier to dwa silniki Quark z falownikiem i małą przekładnią planetarną. Konstrukcja mająca 34 cm wysokości i 47 cm wysokości generuje już 670 KM i 1100 Nm. Waży za to zaledwie 85 kg.

Moduł Terrier, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Moduł Terrier
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Kompaktowe wymiary sprawiają, że Terrier może być zamontowany bezpośrednio do podwozia, otwierając nowe możliwości przed konstruktorami. Jedno jest pewne – w kwestii rozwoju napędów elektrycznych mamy jeszcze sporo do odkrycia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.