Audi e-tron Sportback. Samochód elektryczny bez kompromisów

Audi e-tron Sportback. Samochód elektryczny bez kompromisów09.10.2020 13:52
Julian Grabowski
Partner akcji: Audi

Samochód elektryczny to doskonałe przyspieszenie i jednocześnie gwarancja wyposażenia w najnowocześniejsze technologie. To także komfort, jakiego trudno doświadczyć nawet w najlepszych ”benzynowych limuzynach”, choćby ze względu na ciszę, jaka towarzyszy przemieszczaniu się nim, a także charakterystykę jego napędu - natychmiastowo dostarczana na koła moc i moment obrotowy zrobią wrażenie na każdym.

Dlaczego samochody elektryczne są tak pożądane? Dzięki postępowi, jaki dokonał się w ostatnich latach, dziś to już nie tylko małe auta miejskie, ale pojazdy większe, komfortowe – także na dłuższe trasy - a zatem uniwersalne, praktyczne i co oczywiste ekologiczne, bo nie emitują do atmosfery dwutlenku węgla ani innych szkodliwych substancji. Stąd to "elektryki" uważa się dzisiaj za przyszłość motoryzacji. Tym, którym taka przyszłość wydaje się mało ekscytująca, marka Audi postanowiła udowodnić, jak bardzo się mylą.

Pomyślcie zatem o samochodzie, który ma ekologiczny napęd, ale również posiada inne cechy, które wyróżniają go na tle wszystkich pozostałych pojazdów. Nawet gdy stoi, wygląda wyjątkowo dynamicznie i atrakcyjnie. Gdy ruszy, także kierowcy przyzwyczajeni do samochodów sportowych będą pod wrażeniem jego osiągów. Przy okazji jest też praktyczny, bo komfortowo zmieści czteroosobową rodzinę.

e-tron zaprasza na pokład!, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
e-tron zaprasza na pokład!
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

Nierealne? Wręcz przeciwnie – taki samochód istnieje.

To Audi e-tron Sportback, czyli model, który niedawno zadebiutował na naszym rynku. Korzysta on z rozwiązań technologicznych znanych już z Audi e-tron, ale do zaawansowanego napędu oraz najwyższej jakości wyposażenia, dorzucono istotną cechę – oryginalne nadwozie. To właśnie te elementy: stylistyka, osiągi, bogate wyposażenie i dwa bagażniki o łącznej pojemności 615 litrów (1665 ze złożonymi siedzeniami), sprawiają, że e-tron Sportback nie jest zwyczajnym samochodem elektrycznym.

Stylistyka samochodu coupé

Na pierwszy rzut oka Audi e-tron Sportback wygląda jak standardowy e-tron, a więc ma typową dla Audi osłonę chłodnicy Singleframe, reflektory o czystym, kanciastym designie oraz opcjonalne kamery zastępujące boczne lusterka. Patrząc jednak na samochód z innej perspektywy, łatwo dostrzec cechy wyjątkowe dla Sportbacka.

Muskularna sylwetka SUV-a i zgrabne linie coupé - Audi E-Tron Sportback w pełnej krasie, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
Muskularna sylwetka SUV-a i zgrabne linie coupé - Audi E-Tron Sportback w pełnej krasie
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

Po pierwsze – linia nadwozia. To największy wyróżnik tego modelu, element, który w oczywisty sposób kojarzy się z samochodami typu coupé. Przednia szyba jest nieco mocniej pochylona niż w e-tronie, dach poprowadzono niżej, a jego linia mocno opada w kierunku tyłu auta i kończy się pochylonymi tylnymi słupkami.

Ważne są również – łatwo to zauważyć, gdy patrzy się na samochód z tyłu – mocno narysowane nadkola, które wyglądają muskularnie i optycznie poszerzają auto.To właśnie takie detale sprawiają, że e-tron Sportback od razu przyciąga wzrok obserwatorów.

Projektantom świetnie udało się zadanie uzyskania jak największej optycznej szerokości tyłu samochodu, tak by nie wydawał się on za wysoki, a wręcz przyklejony do ziemi., Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
Projektantom świetnie udało się zadanie uzyskania jak największej optycznej szerokości tyłu samochodu, tak by nie wydawał się on za wysoki, a wręcz przyklejony do ziemi.
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

We wnętrzu jest mniej elementów nacechowanych sportowo. Design deski rozdzielczej ma bardziej "techniczny" charakter, podkreślający zaawansowanie technologiczne tego samochodu. Przed oczami kierowcy - trzy wielkie ekrany, dwa dotykowe i jeden zastępujący tradycyjne wskaźniki (to 12,3-calowy kokpit cyfrowy "Audi virtual cockpit", o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli). Do tego najlepszej klasy materiały – skóra, aluminium i panele lakierowane na fortepianową czerń. Oczywiście, jeśli chcemy, to samo wnętrze może też mieć sportowe akcenty. Na liście opcjonalnego wyposażenia znajdziemy mocniej wyprofilowane, lepiej trzymające na boki fotele oraz ściętą u dołu, trójramienną kierownicę.

Wyposażenie – jak ekskluzywna limuzyna

Gdy patrzy się na e-trona Sportback z zewnątrz, ta sama mocno opadająca linia dachu i muskularne nadkola, oraz dwudziestocalowe felgi (standardowe dla wersji S) mogą sugerować odbiorcom, że to samochód przeznaczony dla tych, którzy bardziej niż komfort podróżowania cenią sobie sportowy sznyt. Wyjątkowe wrażenie robi jednak to, że konstruktorom Sportbacka, udało się połączyć jedno z drugim.

Fotele są wygodne, ale też świetnie trzymają w zakrętach (dotyczy to obydwu rodzajów siedzeń), a także dobrze podpierają uda w długich trasach. Do tego mogą mieć funkcje masażu i wentylacji, jak w limuzynach, a to przekłada się na wysoki komfort jazdy w każdych warunkach.

Na przyjemność podróżowania e-tronem Sportback składa się oczywiście więcej cech niż tylko fotele. Samochód ma także doskonale wyciszone wnętrze oraz cały szereg elementów wyposażenia zwiększających wygodę. Wśród nich wysokiej klasy zestaw audio marki Bang & Olufsen, oferujący kierowcy trójwymiarowy, przestrzenny dźwięk. System infotainment samochodu posiada także wbudowany hotspot Wi-Fi. Dzięki niemu, nie tylko potrafi on łączyć się z naszym smartfonem w sposób bezprzewodowy, co pozwala na odtwarzanie muzyki z naszego ulubionego serwisu streamingowego bez użycia kabli, ale też sam obsługuje standard szybkiej transmisji danych LTE Advanced.

e-trona Sportback ładować możemy ze zwykłego gniazdka, domowego Wallboxa i szybkich ładowarek, ładujących prądem stałym, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
e-trona Sportback ładować możemy ze zwykłego gniazdka, domowego Wallboxa i szybkich ładowarek, ładujących prądem stałym
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

To ostatnie, oprócz korzystania z map Google i uzyskiwania na bieżąco np. informacji o korkach (e-tron analizuje też dane z naszych poprzednich podróży i potrafi wyciągać na tej podstawie wnioski), pozwala mu na komunikacje z otoczeniem - tam, gdzie jest to możliwe - w standardzie Car-to-X. To oznacza, że samochód potrafi nie tylko uzyskać informacje o wolnych miejscach parkingowych, ale także wpłynąć na wydajność naszej jazdy i płynność ruchu, a przyszłości także na bezpieczeństwo.

W tej ostatniej kategorii - bezpieczeństwo - samochody Audi mogą stanowić wzór, nie tylko w klasie SUV-ów czy wśród samochodów elektrycznych. Model e-tron Sportback nie jest wyjątkiem. On także może mieć np. funkcję adaptacyjnego asystenta jazdy, który jest połączeniem aktywnego tempomatu, oraz asystenta prowadzenia po pasie ruchu. Wspiera on kierowcę przy hamowaniu (ostrzegając i reagując w nagłych sytuacjach), utrzymywaniu prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu oraz prowadzeniu po zadanym torze jazdy.

Audi e-tron Sportback posiada multum systemów asystujących kierowcę, ale jednocześnie prowadzi się tak dobrze, że nie będzie on za często chciał zdawać się na ich pomoc - ten samochód po prostu angażuje!, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
Audi e-tron Sportback posiada multum systemów asystujących kierowcę, ale jednocześnie prowadzi się tak dobrze, że nie będzie on za często chciał zdawać się na ich pomoc - ten samochód po prostu angażuje!
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

To nie wszystko, bo w Audi o bezpieczeństwo dba szereg czujników – na czele z radarami i kamerą – oraz jednostką sterującą pracą systemów, która generuje trójwymiarowy obraz świata otaczającego samochód, a to pozwala systemom szybciej i skuteczniej, wykrywać zagrożenia, w tym pieszych, których dostrzeżemy tym łatwiej, że doświetlą nam ich cyfrowe reflektory diodowe Matrix, adaptujące się dynamicznie do otoczenia i gigantycznie ułatwiające jazdę w nocy (choćby poprzez możliwość tworzenia „dywanu” świetlnego, który jasno wskazuje pas, po którym porusza się pojazd). Ale do tego Audi nas już przyzwyczaiło.

Osiągi – poziom sportowców

Tutaj dochodzimy do elementu, który jak nic innego potrafi zachęcić kierowców do zmiany zdania o samochodach elektrycznych – te pojazdy są po prostu dynamiczne. Silnik elektryczny, a w przypadku Audi e-tron nawet dwa silniki (po jednym przy każdej osi), reagują błyskawicznie i zapewniają bardzo szybki start z miejsca. Wrażenia z natychmiastowego przyspieszenia, tak charakterystyczne dla samochodów elektrycznych gwarantują już te podstawowe, niezbyt mocne modele. Co więc można powiedzieć o 408-konnym Audi e-tronie Sportbacku 55 quattro? Bez wątpienia taki samochód to motoryzacyjna ekstraklasa.

Nawet gdy stoi wygląda dynamicznie, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
Nawet gdy stoi wygląda dynamicznie
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

Dwa silniki asynchroniczne w Audi e-tronie Sportbacku 55 quattro wytwarzają, podczas codziennej jazdy 265 kW (360 KM) - aby zapewnić duży zasięg i zminimalizować zużycie energii. Wystarczy jednak skorzystać z trybu boost, aby moc wzrosła do wspomnianych 300 kW (408 KM). Wtedy samochód dzięki napędowi na cztery koła rozpędza się do 100 km/h w 5,7 sekundy. Wśród SUV-ów to wynik doskonały. Jednak e-tron Sportback, to nie tylko mistrz prostej, ale także samochód, który nie zawiedzie nawet najbardziej wymagających kierowców, lubujących się w dynamicznej jeździe po zakrętach.

Król serpentyn

Najważniejsze elementy, sprawiające, że e-tron Sportback to elektryczny SUV o świetnych właściwościach jezdnych? Przede wszystkim napęd na cztery koła i mocne silniki, które zachęcają do tego, by mocniej wciskać gaz na każdym wyjściu z zakrętu. To, że można tak zrobić, jest m.in. zasługą akumulatorów montowanych w podłodze auta.

Ponad 400 koni i pierwsze 100 km/h pojawiające się na prędkościomierzu po zaledwie 5,7 sekundy - to robi wrażenie!, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
Ponad 400 koni i pierwsze 100 km/h pojawiające się na prędkościomierzu po zaledwie 5,7 sekundy - to robi wrażenie!
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

W samochodach spalinowych silnik umieszczony jest wysoko, co negatywnie wpływa na środek ciężkości, natomiast "elektryki" mają małe silniki usytuowane nisko między kołami oraz płaskie akumulatory – również montowane bardzo nisko. Dzięki temu, pomimo że nadwozie samochodu jest wysokie, a pozycja za kierownicą zapewnia świetną widoczność, ponad inne, niższe pojazdy, środek ciężkości obniżono do poziomu niedostępnego dla innych sportowych samochodów typu SUV. Szczególnie tych wyposażonych w silniki benzynowe. Takie niskie położenie masy poprawia stabilność auta w zakrętach i sprawia, że karoseria mniej wychyla się na boki.

To ostatnie to także zasługa pneumatycznego zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami, które automatycznie mogą zmieniać twardość tłumienia w zależności od aktualnych potrzeb. Zawieszenie automatycznie również obniża się podczas szybkiej jazdy, aby polepszyć właściwości aerodynamiczne samochodu (wysokość może zmienić się nawet o 76 mm).

Podczas szybkiej jazdy progresywny układ kierowniczy nie tylko stawia większy opór, dzięki czemu precyzyjniej przekazuje kierowcy informacje zwrotne z kół, ale także zmienia przełożenie, czyli to jak reaguje ona na skręt. To z kolei oznacza, że na górskiej drodze, przy dynamiczniejszej jeździe, by precyzyjnie i skutecznie skręcać, wystarczy wykonywać tylko delikatne ruchy kierownicą.

Zasięg jak w benzynowym SUV-ie

Naszpikowane techniką Audi e-tron Sportback to, jaki więc widać, nie pierwszy lepszy samochód elektryczny – a zaawansowany, praktyczny i nowoczesny, a także atrakcyjny SUV w stylu coupé, z bardzo mocnym napędem, oraz precyzyjnym układem jezdnym, który sprawi satysfakcje nawet najbardziej wymagającym kierowcom.

To po prostu samochód, który stworzono bez kompromisów. Potwierdza także jego zasięg. Model e-tron Sportback 55 quattro ma akumulatory zdolne zmagazynować 95 kWh energii elektrycznej, co pozwala na pokonanie do 442 km między kolejnymi przystankami na ładowanie "baterii" (wg. unijnej procedury WLTP). A to przecież wcale nie mniejszy zasięg niż ten, który oferują inne mocne SUV-y z dużymi benzynowymi silnikami.

To co, gotowi na dalekie, wygodne i szybkie podróże samochodem elektrycznym?, Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
To co, gotowi na dalekie, wygodne i szybkie podróże samochodem elektrycznym?
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank

A jeśli prądu nam zabraknie, to za pomocą szybkiej ładowarki o mocy do 150 kW, naładujemy go do 80 proc. pojemności baterii w jedyne 30 minut. Elektryk pozbawiony minusów, którym chce się jeździć i którego chce się mieć? Tak. Audi e-tron Sportback.

Partner akcji: Audi
Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.