BMW i3s jest drogie, ale życie z nim jest wyjątkowo tanie

TestyBMWBMW i3s jest drogie, ale życie z nim jest wyjątkowo tanie30.09.2019 09:02
Podróżując po Polsce z pewnością będziesz ładować auto na płatnej stacji GreenWay
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Miesiąc z BMW i3s był świetną okazją, by policzyć, ile tak naprawdę kosztuje jazda takim samochodem. Nie ograniczałem się do darmowych stacji ładowania, a nawet pojechałem autem na przegląd. Okazuje się, że oszczędności są nie tylko na paliwie.

BMW i3s - koszty podczas testu długodystansowego

Na wstępie chcę zaznaczyć, że nie będę tutaj liczył, ile trzeba jeździć, by zakup małego elektryka się "zwrócił". Kupując samochód na prąd zyskujemy nie tylko tańszą eksploatację, ale też wyższy komfort i lepszą dynamikę niż w odpowiedniku spalinowym. Moim zdaniem to rzeczy, które każdy musi wycenić sobie indywidualnie i tak samo jak nie liczymy, po jakim czasie zwróci się dopłata do mocniejszego silnika czy lepszego zestawu audio, tak samo odpuścimy sobie podobne kalkulacje tutaj. Po prostu chciałem sprawdzić, ile tak naprawdę kosztuje korzystanie z auta elektrycznego.

Płacisz na "dzień dobry"

Bazowy egzemplarz BMW i3 kosztuje 168 900 zł. Dopłata do wersji i3s to 14,5 tys. zł, za które dostajemy pakiet stylistyczny, dodatkowe 14 KM mocy i obniżone zawieszenie. Testowany egzemplarz był wyceniony na ok. 200 tys. zł. To wręcz kosmiczne kwoty, jeśli weźmiemy pod uwagę, że mówimy tutaj o hatchbacku segmentu B. W końcu i3 ma mniej niż 4 m długości, symboliczny bagażnik i choć miejsca w środku jest sporo, jest to auto przeznaczone raczej dla dwóch osób.

Tylne drzwi otwierane "pod wiatr" to cecha charakterystyczna BMW i3s, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Tylne drzwi otwierane "pod wiatr" to cecha charakterystyczna BMW i3s
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

A jak z ubezpieczeniem? Tutaj historia się powtarza. Sprawdziłem w jednym z towarzystw, ile zapłaciłbym za OC i AC dla benzynowego BMW 120i oraz dla i3s. Różnica wyniosła ponad 1300 zł na korzyść tego pierwszego. Może się to wiązać z tym, że auta elektryczne mają większe ryzyko stłuczki. A przynajmniej tak wynika z badania, które przeprowadziła francuska AXA.

Oszczędności na co dzień

Elektryk zaczyna wypadać znacznie lepiej, gdy przychodzi już do faktycznej jazdy. Średnie zużycie prądu z testu wyniosło 14,8 kWh/100 km, co jest wynikiem naprawdę imponującym, jeśli weźmiemy pod uwagę wiek konstrukcji. BMW i3 jest dostępne na rynku od 2014 roku. Gdyby chcieć ładować się wyłącznie przy użyciu domowej instalacji, za każde 100 km płaciłbym 8,14 zł zakładając średnią cenę za 1 kWh na poziomie 0,55 zł. Tylko że takie wyliczenia raczej nie mają nic wspólnego ze stanem rzeczywistym.

BMW i3s, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
BMW i3s
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

W ciągu miesiąca do gniazdka w domu podpinałem się dwa razy. Na co dzień prąd uzupełniałem na redakcyjnym parkingu, gdzie nie płacę za ładowanie. Korzystałem z rozstawionych po Warszawie darmowych słupków zlokalizowanych m.in. przy nadwiślańskich bulwarach czy na Placu Teatralnym. Co ważne, w każdym z tych wypadków nie musiałem tam specjalnie jechać, by naładować auto. Po prostu robiłem to przy okazji. Oszczędzałem więc nie tylko pieniądze, ale też czas.

Z darmowych stacji zdarzało mi się też korzystać podczas mojego wyjazdu na urlop. Tam jednak musiałem użyć płatnych ładowarek sieci GreenWay, których koszt jest zależny od abonamentu, na który się zdecydujemy. Ja mam podstawowy, bezpłatny wariant, więc za 1 kWh z szybkiej ładowarki płacę 2,19 zł. Operator nalicza też opłatę postojową, jeżeli zajmujemy miejsce dłużej niż 45 minut – jest to 0,40 zł za minutę. Licząca 365 km trasa z Katowic do Warszawy przez Piotrków Trybunalski i Radom kosztowała 62,86 zł – auto było naładowane bezpłatnie przed wyjazdem.

Skoro mowa o korzystaniu z elektryka na co dzień, to trzeba też wspomnieć o parkowaniu w mieście. Jest bezpłatne. Na przykład w Warszawie może to oznaczać 31,80 zł oszczędności dziennie. Przepisy uchwalone przez Sejm w 2018 roku dają jednak samorządom możliwość podniesienia opłat za parkowanie, co sprawi, że w kieszeniach kierowców elektryków zostanie jeszcze więcej. Ile? W Krakowie będzie mogło to być nawet 60 zł dziennie.

Taniej też w serwisie

Za przeglądy, które trzeba wykonywać, by spełnić warunki gwarancyjne, w przypadku i3s płacimy czasem, a nie pieniędzmi. Kupując auto dostajemy od razu pakiet finansujący wizyty w serwisie. Mimo wszystko udałem się do warszawskiego Inchcape Motors, by dowiedzieć się, jak wygląda serwisowanie elektryka. Dowiedziałem się, że auta są w zasadzie bezproblemowe.

BMW i3s, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
BMW i3s
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Najczęstsze naprawy to wymiana elementów nadwozia, na które niestety czeka się dłużej niż w przypadku innych modeli. Ceny? Różne. Przedni zderzak kosztuje 1722 zł, czyli o blisko 400 zł mniej niż w przypadku Serii 1. Za tylny trzeba zapłacić już znaczniej więcej – 6700 zł. Błotnik lewy przedni to wydatek 1900 zł, z kolei reflektor ledowy kosztuje 6300 zł.

Jeśli chodzi o zużycie elementów, to kierowcy elektryków powinni częściej sprawdzać stan bieżnika w oponach. Ogumienie zużywa się szybciej niż w przypadku samochodów spalinowych, ale różnica jest naprawdę niewielka. Natomiast klocki hamulcowe w i3 wytrzymują na znacznie dłużej niż w Serii 1, gdzie zazwyczaj trzeba je wymieniać po 40 tys. km. W historii serwisu był jeden przypadek, gdy pracownicy musieli wymieniać ten element (przednie kosztują 1500 zł, tylne 1300 zł). Wtedy auto miało przejechane ponad 100 tys. km.

Kilka niewiadomych

BMW i3s, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
BMW i3s
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Masowo produkowane samochody elektryczne to ciągle nowość, więc jest kilka pytań, na które nie znamy odpowiedzi. Jak w przyszłości będzie wyglądała kwestia zużycia akumulatorów i ich ewentualnej wymiany? BMW daje 8 lat gwarancji lub 100 tys. km, ale co potem? Czy ceny prądu ulegną zmianie, jeśli zacznie przybywać elektryków? Ile będziemy płacić za ładowanie, gdy darmowe stacje odejdą w zapomnienie? To wszystko będzie się wyjaśniać w najbliższych latach.

Dla mnie największą przewagą auta elektrycznego nad spalinowym są jednak te wartości, które trudno przeliczyć na cenę. Sposób, w jaki rozwijają moc, cisza czy zerowa emisja podczas jazdy to coś, co moim zdaniem jest warte dopłaty. Ponadto mieszkam w Warszawie, gdzie możliwość wjazdu na buspas oznacza, że wszędzie dojeżdżam szybciej. A to, że przy okazji życie z takim autem jest zauważalnie tańsze, jest ważne, ale - moim zdaniem - nie kluczowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.