Brytyjczycy zakazali reklam samochodów elektrycznych. Chodzi o pojazdy znanych producentów

Brytyjski organ nadzorujący reklamę zakazał kampanii Toyoty i Hyundaia dotyczących wyolbrzymiania prędkości, z jaką można ładować samochody elektryczne i wprowadzania konsumentów w błąd co do dostępności punktów szybkiego ładowania.

Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Maciej Skrzyński

Toyota przeprowadziła na swojej stronie internetowej kampanię marketingową modelu bZ4X o nazwie "ułatwianie elektryczności". Witryna twierdziła, że pojazd można naładować do 80 proc. w około 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW. Producent informował, że kierowcy mogą "łatwo znaleźć punkty szybkiego ładowania w wielu miejscach publicznych", zwłaszcza w obszarach, w których "najbardziej ich potrzebują", takich jak główne punkty podróży na autostradach i dużych arteriach.

Podobną kampanię prowadził Hyundai wykorzystując własną stronę internetową, cyfrowy billboard na londyńskim Piccadilly Square oraz film na YouTube z udziałem piłkarzy z klubu Chelsea Londyn, którego sponsorem jest południowokoreański producent samochodów. Kampania służąca promocji modelu Ioniq 5 twierdziła, że pojazd można naładować od 10 proc. do 80 proc. w 18 minut za pomocą ładowarki o mocy 350 kW.

Szybkie ładowarki nie takie dostępne

Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamowych (ASA) otrzymał wiele skarg kwestionujących, czy czasy ładowania, które obie firmy osiągnęły w idealnych warunkach fabrycznych, są możliwe w "prawdziwym świecie". Zakwestionowano również informacje dotyczące dostępności punktów szybkiego ładowania w Wielkiej Brytanii.

Toyota przekazała, że w czasie, gdy prowadziła kampanię reklamową aplikacja Zap Map, która pokazuje, gdzie znajdują się punkty ładowania, nie przedstawiała dokładnych lokalizacji szybkich ładowarek o mocy 150 kW, ale wszystkie 419 punktów w 134 lokalizacjach w całej Wielkiej Brytanii. Jednak w Szkocji jest ich zaledwie siedem, w Walii dwa, a w Irlandii Północnej ani jednego.

Podobnie sytuacja wygląda ze stroną internetową ChargeMyHundai, twierdzącą, że w Wielkiej Brytanii jest 37 ultraszybkich stacji ładowania o mocy 350 kW, z czego "ograniczona liczba" w Walii i Szkocji oraz żadnej w Irlandii Północnej.

Obie firmy stwierdziły, że ich reklamy nie wprowadzają w błąd, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby kierowcy potrzebowali punktów szybkiego ładowania na krótszych trasach, co oznacza, że mogliby korzystać z powszechnie dostępnych wolniejszych ładowarek. Jednak ASA uznała, że producenci sugerowali, że dostęp do punktów szybkiego ładowania w całej Wielkiej Brytanii jest "stosunkowo prosty", co mija się z prawdą.

Urzędnicy się nie ugięli

W kwestii czasu ładowania urzędnicy podkreślili, że w "rzeczywistym świecie" ma na to wpływ wiele czynników, takich jak wiek i stan akumulatora czy temperatura otoczenia, które były dobrane idealnie przez producentów w testach wykorzystanych do składania oświadczeń. "Gdyby którykolwiek z tych warunków nie był optymalny, czas ładowania prawdopodobnie byłby dłuższy" – poinfomowała ASA.

Mimo sprzeciwów Urząd ds. Standardów Reklamowych zakazał reklam Toyocie i Hyundaiowi. "Doszliśmy do wniosku, że w kampaniach pominięto istotne informacje o czynnikach, które mogłyby znacząco wpłynąć na reklamowany czas ładowania i ograniczenia związane z dostępnością. Twierdzenia nie były uzasadnione i wprowadzały w błąd" – orzekła ASA.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇