Czarne konie 2023 roku. Te marki zyskały najwięcej w Europie

Czarne konie 2023 roku. Te marki zyskały najwięcej w Europie26.07.2023 18:28
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Za nami pierwsza połowa 2023 r., pora więc na podsumowania pierwszych sześciu miesięcy. Dokładne statystyki z europejskiego rynku pokazują, które marki mogą być najbardziej zadowolone ze swoich wyników.

Rynek motoryzacyjny obecnie przechodzi naprawdę dynamiczne zmiany. Problemy z półprzewodnikami i dostawami części nareszcie wydają się zanikać, ale równocześnie znajdujemy się w samym środku ogromnych transformacji związanych z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych, które zresztą znajdują się w centrum bardzo gorącej debaty.

Jest to więc nie tylko moment, w którym obecni rynkowi giganci mają za zadanie odnalezienie się w zmieniającej się rzeczywistości i utrzymanie tempa konkurencji. To również szansa dla producentów, którzy albo dopiero wchodzą do walki, albo próbują zyskać nowych sympatyków, być może również odbić się po mniej udanym okresie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Vlog: VW ID.4 i jego realny zasięg, czyli sprawdziłem to auto na trasie

Za nami pierwsza połowa 2023 r., a Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało oficjalne dane sprzedażowe, które dotyczą czerwca i tym samym łącznie sześciu pierwszych miesięcy.

VAG na fali wznoszącej, Grupa Renault w natarciu

Największym koncernem na Starym Kontynencie jest obecnie Volkswagen i to pomimo swoich wewnętrznych problemów. W pierwszej połowie 2023 r. VAG sprzedał łącznie 1 420 237 samochodów, co daje mu udział w rynku na poziomie 26,1 proc. Najwięcej aut w obrębie grupy sprzedał Volkswagen, który jest również największą marką w Europie (597 791 egz.), a następnie Audi (295 161 egz.) oraz Skoda (293 317 egz.).

Na drugiej pozycji wśród koncernów znajduje się Stellantisudziałem w wysokości 18,8 proc. i sprzedanymi 1 021 569 sztukami. Oczywiście takie klasyfikacje promują grupy z wieloma markami, dlatego też imponować może kondycja Grupy Renault. 

Ta bowiem zamyka podium z dorobkiem 605 912 sprzedanych aut w pierwszej połowie 2023 r., co względem analogicznego okresu z 2022 r. jest wzrostem o 24,1 proc. Zwyżkę formy zaliczają wszystkie trzy marki wchodzące w skład grupy: Renault (329 479 egz.; +19,6 proc.), Dacia (274 915 egz.; +30,1 proc.) oraz Alpine (1518 egz.; +11,1 proc.), które w samym czerwcu sprzedało w całej Europie 526 samochodów.

Volkswagen ID.3 po liftingu 2023, Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Volkswagen ID.3 po liftingu 2023
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Tesla i Alfa Romeo podwoiły swoją sprzedaż

Jeżeli mamy wskazać konkretne marki, które rządzą w Europie, na pierwszym miejscu znajduje się wspomniany Volkswagen. Podium uzupełnione jest zaś przez Toyotę (349 326 egz.) i Renault (329 479 egz.), które bardzo nieznacznie pokonało swojego konkurenta zza miedzy - Peugeota (323 086 egz.). To jedyni producenci, którzy w I półroczu przebili granicę 300 tys. sprzedanych aut.

Największy skok rok do roku wykonała Tesla - od stycznia do czerwca 2023 r. sprzedała ona 137 241 aut, co jest wzrostem o 165,7 proc. Swoją sprzedaż podwoiła również Alfa Romeo. Sprzedając 25 755 egzemplarzy, Włosi wykręcili względem I półrocza 2022 r. wynik lepszy o 117,5 proc. Warto również odnotować zwyżkę formy Lexusa (20 546 egz.; +63,1 proc.) Mazdy (90 638 egz.; +45,6 proc.) czy Cupry (77 048 egz.; +38,2 proc.).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.