Elektryfikacja floty samochodowej: korzyści i wyzwania

Elektryfikacja floty samochodowej: korzyści i wyzwania04.07.2023 16:21
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Materiał sponsorowany przez Shell

Jednym z podstawowych sposobów na dekarbonizację unijnej gospodarki jest przejście na samochody elektryczne. Jak podaje Centrum Unijnych Projektów Transportowych pozwoli to zmniejszyć emisję spalin nawet o 90%. Jakie jeszcze wiążą się z tym korzyści i z jakimi wyzwaniami wiąże się elektryfikacja floty samochodowej w firmie?

Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, aż o 33% zwiększyła się ilość samochodów w lutym 2023 w porównaniu z rokiem poprzednim. Do wyboru jest przeszło 100 modeli samochodów elektrycznych. Przekrój modeli obejmuje zarówno auta osobowe, jak i dostawcze.

Korzyści wynikające z elektryfikacji floty samochodowej

Myśląc o tym, jakie korzyści niesie za sobą elektryfikacja floty samochodowej, na pierwszy plan wysuwa się troska o ekologię i redukcja emisji CO2. Jednak korzyści ekologiczne to nie jedyny atut. W dłuższej perspektywie są też większe oszczędności dla firmy. Samochody elektryczne to m.in. niższe koszty paliwa oraz mniejsze koszty związane z podróżami, co wiąże się z wydzielaniem stref bezemisyjnych i niskiej emisji. Wychodząc poza korzyści finansowe, elektryfikacja floty samochodowej wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy i jej większy prestiż. A jakie wyzwania infrastrukturalne stoją przed przedsiębiorstwami, które zamierzają podążać w tym kierunku?

Wyzwania związane z przejściem na flotę elektryczną

Kiedy firma decyduje się na przejście na samochody elektryczne, musi nie tylko znaleźć odpowiednie pojazdy, ale też punkty serwisowania, które potrafią prawidłowo zdiagnozować i usunąć usterki. Na szczęście wraz ze wzrastającą liczbą aut elektrycznych serwisów specjalizujących się w ich konserwacji i naprawie również jest więcej. Innym wyzwaniem jest konieczność dłuższych przerw w związku z ładowaniem. Ładowanie pojazdów elektrycznych trwa znacznie dłużej niż tankowanie tradycyjnych samochodów - olejem napędowym. To z kolei prowadzi do kolejnego wyzwania – planowania tras. Trzeba podejść do tego nieco inaczej. W przypadku samochodów elektrycznych wyzwaniem jest wzrost kosztów energii elektrycznej.

Technologiczne innowacje przyspieszające elektryfikację floty

W związku z inwestycją w pojazdy elektryczne przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które będą ich w tym wspierać. W odpowiedzi na ich potrzeby powstają różne technologie, dzięki którym koszty eksploatacji będą niższe. Przykładem są karty paliwowe Shell. Można je zastosować do floty samochodów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych. W każdym z tych przypadków można liczyć na duże zniżki. Ponadto ładowanie pojazdów elektrycznych może odbywać się na wszystkich stacjach Shell, a te znajdują się nie tylko na terenie całej Polski, ale i Europy. Samo korzystanie z kart paliwowych wiąże się też z dużą wygodą dla firmy. Kierowcy mają określone limity, zawsze płacą kartą, nie dochodzi do żadnych nadużyć, a do firmy od razu spływają faktury.

Przyszłość elektrycznej floty samochodowej

Już teraz widać, że pojazdów elektrycznych jest na europejskich drogach coraz więcej. Tendencję wzrostową widać także w Polsce. Autonomia pojazdów elektrycznych, a więc maksymalna odległość, jaką pojazd jest w stanie przebyć na jednym ładowaniu akumulatora jest wciąż udoskonalana. Ponadto na rynku jest do wyboru coraz więcej modeli. Ponieważ redukcja emisji CO2 wpisuje się w długotrwałe działania unijne, widać, że auta elektryczne są przyszłością i pozwolą na walkę ze zmianami klimatu. Część wyzwań, jakie wymieniliśmy wyżej, stopują niektóre przedsiębiorstwa przed elektryfikacją, ale sukcesywnie będą eliminowane. Przykładowo będzie coraz więcej punktów ładowania i serwisów specjalizujących się w naprawach.

Patrząc na to, co było wyżej, łatwo zauważyć, że elektryfikacja stanowi przyszłość w transporcie lądowym. Nadal wiąże się z licznymi wyzwaniami, ale jednocześnie liczba korzyści tego rozwiązania jest zdecydowanie większa, co będzie zachęcać coraz więcej kierowców do inwestycji w pojazdy elektryczne.

Materiał sponsorowany przez Shell
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.