Elektryk czy spalinowy – co się bardziej opłaca? Analiza rynkowa

Elektryk czy spalinowy – co się bardziej opłaca? Analiza rynkowa29.10.2023 08:57
Jeep Avenger
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | © Lorenzo Poli

Eksperci Carsmile zauważyli w swoich analizach, że obecnie sytuacja na rynku bardziej sprzyja zakupom aut spalinowych. Wynika to z trzech rzeczy, które zwróciły ich uwagę. Porównali oferty na samochody elektryczne i ich spalinowe odpowiedniki. Ogólnie korzystniej wypadają auta spalinowe.

Carsmile cyklicznie bada koszt zakupu i użytkowania aut elektrycznych w stosunku do ich odpowiedników z napędem spalinowym. W najnowszym zestawieniu znalazła się rekordowa liczba, bo aż 11 pojazdów elektrycznych: w zestawieniu ze spalinowymi. Nie wszystkie oczywiście takiego odpowiednika mają (np. bardzo popularna tesla), więc wybrano model innej marki, ale zbliżony (w tym przypadku Audi). Jakie są wnioski z przeprowadzonej analizy?

W połowie przebadanych przypadków koszt użytkowania auta elektrycznego okazał się niższy, a w połowie wyższy od odpowiednika z silnikiem spalinowym (lub hybrydy). Pod uwagę wzięto miesięczny abonament z tytułu wynajmu auta na 3 lata bez wkładu własnego.

Analiza Carsmile, Źródło zdjęć: © Carsmile
Analiza Carsmile
Źródło zdjęć: © Carsmile

- Abonament jest najlepszą miarą kosztu użytkowania pojazdu, uwzględnia bowiem wszystkie elementy, które wpływają na to, jak bardzo samochód obciąża domowy lub firmowy budżet. Są to: cena katalogowa, możliwy do uzyskania rabat, stopy procentowe, stawki ubezpieczenia, a także opłaty serwisowe. Jedynym kosztem, który trzeba uwzględnić dodatkowo, jest zakup paliwa lub energii elektrycznej, ale to już materiał na odrębną analizę – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

W przypadku porównania Audi Q4 e-trona i Audi Q3, a także w przypadku Tesli 3 występującej w duecie z Audi A4 oraz pary Tesla Y i Audi Q5 korzystniej o kilkaset złotych na miesiąc wypadły elektryki. Nawet Dacia Spring jest minimalnie tańsza pod względem kosztów użytkowania od Dacii Sandero.

Gorzej wypadają samochody, które są oferowane z napędem spalinowym i elektrycznym. Mowa o tym samym modelu z dwoma rodzajami napędu. I tak wyszło w przypadki Jeepa Avengera, Peugeota 208, Volvo XC40, Opla Mokki czy też Fiata 500. Przeciętnie dla tych modeli różnica wynosi 220 zł netto na korzyść pojazdów z napędem tradycyjnym.

Inaczej jest w przypadku aut występujących wyłącznie w wersji elektrycznej, bo takie samochody mają relatywnie niższe ceny katalogowe, przede wszystkim za sprawą Tesli, ale także Volvo EX30 czy Dacii Spring. Może to wynikać z relatywnie niższych kosztów produkcji modeli typowo elektrycznych w stosunku do elektryków występujących także w wersji spalinowej.

Oto trzy powody takiej sytuacji

Po pierwsze dealerzy dają wyższe rabaty na auta spalinowe. Wynika to m.in. z liczby pojazdów na placach. Korzyść w postaci dotacji na zakup auta elektrycznego jest równoważona rabatem na spalinówkę.

Po drugie, rozmycie dotacji z programu "Mój elektryk" na zakup samochodu elektrycznego. Kiedy dotacje ruszyły, były dość korzystne dla kupujących. Dziś, kiedy ceny aut oraz inflacja wzrosły, dotacje już nie są taką kartą przetargową. Zdaniem analityków warto byłoby rozważyć urealnienie dotacji, czyli podniesienie ich.

Ostatnią kwestią jest utrata wartości, która jest relatywnie większa dla pojazdów elektrycznych. To też niekorzystnie wpływa na całkowity koszt użytkowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.