Koniec problemów z czipami początkiem nowego? Producenci martwią się o dostępność metali

Pandemia koronawirusa w branży motoryzacyjnej stała pod znakiem przede wszystkim problemów z dostępnością półprzewodników. Ten problem zaczyna już zanikać, lecz producenci widzą na horyzoncie kolejny, równie poważny.

An image of a semiconductor wafer at the Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) Museum of Innovation in Hsinchu, Taiwan, on Tuesday, April 18, 2023. TSMC is scheduled to release earnings results on April 20. Photographer: I-Hwa Cheng/Bloomberg via Getty ImagesPłytka półprzewodnikowa
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu koncernom motoryzacji sen z powiek zdejmowały półprzewodniki, a raczej ich brak. Niedobory w czipach, a także przerwane łańcuchy dostaw sprawiały, że fabryki stawały na całe tygodnie, a niektórzy klienci dostawali wręcz wybrakowane egzemplarze, byle tylko sprzedać część samochodów oczekujących na brakujące elementy.

Te problemy jednak powoli przemijają i choć niektóre marki nadal narzekają, iż sytuacja nie jest jeszcze perfekcyjna, w ogólnym rozrachunku jest ona o wiele lepsza niż chociażby jeszcze rok temu. Już teraz na horyzoncie pojawiają się nowe potencjalne problemy, a w pewnym sensie ich przyczyną są… samochody elektryczne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minister przedsiębiorczości o aferze Huawei. "Stan przedgorączkowy"

Chodzi bowiem o metale, które są konieczne do wytwarzania akumulatorów i innych istotnych dla aut EV elementów. Według firmy McKinsey cytowanej przez "ANEurope" kłopoty mają dotyczyć takich materiałów, jak dysproz, neodym, mangan i niob. Przy obecnym wzroście sprzedaży aut elektrycznych zaś, już w 2030 r. branża zmierzy się z brakami w dostępności niklu na poziomie 10-20 proc. Braki w dysprozie mogą zaś sięgać aż 70 proc.

Do wspomnianego 2030 r. Unia Europejska ma zamiar zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 55 proc. względem stanu z 1990 r. Deficyty kluczowych metali mogą spowolnić tempo zmian i zniweczyć starania. 

Według McKinsey konieczne będzie globalne zainwestowanie od 3 do 4 bilionów (!) dolarów w górnictwo, rafinację i hutnictwo, by sprostać zapotrzebowaniu na baterie do samochodów. Uprzedzając pytania - nie, nie jest to błąd w tłumaczeniu angielskich nazw i naprawdę padło stwierdzenie, że konieczne są bilionowe inwestycje.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie