Problemów Polestara nie widać końca. Gigant z branży wypożyczeń kończy współpracę

Hertz parę lat temu podpisał z Polestarem umowę na zakup kilkudziesięciu tysięcy aut elektrycznych od szwedzkiej marki. Rewizja planów giganta z USA położyła jednak kres tej współpracy. Ostatecznie obie strony poszły na kompromis.

Polestar 2 (2024)Polestar 2 (2024)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Polestar
Kamil Niewiński

Każdej osobie, która chociaż raz miała okazję wypożyczać samochód, z pewnością mignęło gdzieś logo Hertz. Możliwe, że wystarczyło wam po prostu znaleźć się na lotnisku. Amerykańska firma to gigant, jeśli chodzi o wynajem aut. Operuje on w 150 krajach na całym świecie i zatrudnia niemal 30 tys. osób.

Kilka lat temu Hertz postanowił stać się prekursorem transformacji na samochody elektryczne. Firma podpisała dwie ogromne umowy — z Teslą i Polestarem. Miały one łącznie zapewnić dostawę niemal 200 tys. elektryków, które miały następnie trafić do floty Hertza.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stłuczka wypożyczonym samochodem kosztuje. Warto się ubezpieczyć

Strategia jednak została przez Amerykanów szybko zweryfikowana. Okazało się, że spadek wartości samochodów jest o wiele większy niż ten założony pierwotnie przez firmę. Koszty naprawy również okazały się naprawdę spore, a kierowcy Ubera, do których trafiła połowa dostarczonych Hertzowi do października 2023 r. tesli, niszczyli je w większym stopniu, niż to zakładano.

To właśnie dlatego pod koniec 2023 r. firma ogłosiła, że otrzymała już od Tesli 100 tys. egzemplarzy i... na tym poprzestanie. Pod kątem finansowym bowiem pozyskiwanie aut elektrycznych okazało się nie aż tak dobrym układem. Dodatkowo w tyle była jeszcze umowa z Polestarem opiewająca na 65 tys. aut. No właśnie — była.

Według informacji portalu "Financial Times" Hertz postanowił na ten moment wstrzymać wykonanie kontraktu. Wszystko dlatego, że według raportów na całej umowie stracił on 245 mln dolarów. Nie oznacza to jednak, że układ całkowicie się zawalił.

Pewna część Polestarów została dostarczona firmie, jednak ta chciała wykręcić się z potrzeby zakupu wszystkich zadeklarowanych egzemplarzy. Szwedzi zgodzili się na to pod jednym warunkiem — Hetrzowi ograniczono swobodę sprzedaży kupionych już aut. Nie mogą pozbyć się ich zbyt tanio i zbyt szybko. W efekcie osiągnięto kompromis, lecz chyba nikogo taki układ do końca nie satysfakcjonuje.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei