Tanie auta już za 3 lata. Idzie duża zmiana w produkcji

Tanie auta już za 3 lata. Idzie duża zmiana w produkcji10.03.2024 08:09
Koszty związane z bateriami trakcyjnymi mają duży wpływ na cenę auta
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Choć z dzisiejszej perspektywy wydaje się to nad wyraz mało prawdopodobne, to zdaniem wiceszefa firmy analitycznej Gartner, już w 2027 r. produkcja samochodów elektrycznych stanie się tańsza niż aut spalinowych. W ślad za tą zmianą powinna nastąpić zmiana w cenach, które potencjalni klienci napotykają w salonach.

Jak stwierdził cytowany przez "Automotive News Europe" Pedro Pacheco, do epokowej zmiany mają przyczynić się nowe techniki produkcji pojazdów, a także niższe ceny baterii trakcyjnych. W końcu to one stanowią dziś poważny odsetek kosztów, które ponieść musi producent. Zdaniem specjalisty spośród tych dwóch kategorii szybciej będą spadać koszty produkcji pojazdów.

Zmianę ma przynieść popularyzacja metody, polegającej na odlewaniu od razu dużych części przyszłego auta. W ten sposób można zaoszczędzić na spawach czy stosowaniu innych spoin, łączących poszczególne elementy. Zdaniem eksperta pionierem w tej dziedzinie była Tesla, po której raczej nie należy spodziewać się aut spalinowych. Według Pecheco dzięki takiej metodzie produkcji cena auta może się obniżyć nawet o 20 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 508 FL – lifting kontra opinie kierowców

W Europie, ale też w USA, widać ostatnio ochłodzenie na rynku samochodów elektrycznych. Wiele wskazuje na to, że klienci po prostu czekają na nowe modele o niższej niż do tej pory cenie. Tu ważne może być nie tylko stopniowe obniżanie się cen baterii, ale także wprowadzanie przez poszczególnych producentów coraz większej liczby platform stworzonych wyłącznie z myślą o autach elektrycznych – z płaską podłogą i mniejszą ilością miejsca na jednostkę napędową.

Wreszcie na scenę wchodzi kwestia konkurencji szeroko pojętych marek zachodnich z tymi pochodzącymi w Chin. Wymusi ona korektę cen. Tu, zdaniem analityka, na większe obniżki cen mogą pozwolić sobie stosunkowo młode firmy, takie jak BYD czy Tesla, ponieważ ich koszty są niższe niż w przypadku marek obciążonych długą historią.

Zdaniem eksperta Gartnera czeka nas dalszy wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych. Do tego stopnia, że według eksperta do 2030 r. połowa sprzedawanych w Europie aut będzie na prąd. Rynek ma przejść w tryb przetrwania najsilniejszych. Wygrają ci, którzy będą w stanie zaproponować tańsze auta od konkurencji. W trudnej sytuacji będą mniejsze firmy, które próbują znaleźć na rynku miejsce dla siebie. Nio odnotowuje spore straty, Polestar boryka się z problemem niższych cen akcji, a Lucid musiał obniżyć prognozę produkcji na 2024 r. aż o 90 proc.

Jak stwierdził Pecheco, 15 proc. firm, które zostały założone w ciągu ostatniej dekady, upadnie. Europie potrzebne są elektryczne samochody, które będą konkurencyjne bez rządowych dopłat. Nie wszyscy producenci przetrzymają takie zmiany.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.