Europa kocha SUV-y, w odwrocie sedany i kombi. Nowe dane potwierdzają

Europa kocha SUV-y, w odwrocie sedany i kombi. Nowe dane potwierdzają08.09.2023 13:42
Toyota Yaris Cross
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

SUV-y czy crossovery w ciągu ostatnich kilkunastu lat przejęły krajobraz dróg. Ich rynkowa dominacja nie wydaje się dobiegać końca. Wręcz przeciwnie - w Europie ten typ aut wybieramy coraz częściej.

Wybuch popularności aut typu crossover czy SUV, który miał miejsce na przełomie pierwszej i drugiej dekady tego wieku, nie był pod żadnym kątem chwilową modą. Klienci przekonali się do modeli, które często łączyły wygodę i przestronność z osiągami i rozsądnymi rozmiarami w przypadku chociażby miejskich crossoverów. Producenci zaś momentalnie zobaczyli w nie tak przecież nowym typie aut prawdziwą żyłę złota.

Lata mijają, a zarówno crossovery, jak i SUV-y nadal mogą cieszyć się niesłabnącą popularnością. Oczywiście nie wszyscy fani czterech kółek będą tym faktem zachwyceni, lecz z rynkowymi danymi naprawdę trudno się kłócić. Sprzedażą konkretnych typów nadwozia przyjrzał się ośrodek Dafaforce we współpracy z Automotive News Europe, którzy opublikowali właśnie oficjalne statystyki za pierwszą połowę 2023 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2023 - gala wręczenia nagród

Najpopularniejszym europejskim segmentem są małe SUV-y, które sprzedały się w liczbie aż 1 133 822 egzemplarzy w pierwszej połowie tego roku. Na następnym miejscu mamy kompaktowe SUV-y (999 568 egz.) - ten sektor rynku urósł względem pierwszej połowy 2022 r. o aż 22 proc. Podium zamyka klasyczny, zdominowane przez małe hatchbacki segment B (913 571 egz.), a nieźle radzą sobie też kompakty, czyli segment C (760 032 egz.).

Wiele osób może rozczarować tendencja, którą w Europie możemy zaobserwować od dłuższego czasu - mizerna sprzedaż aut w nadwoziach sedan czy kombi. Segment nazwany przez Dataforce "Midsize Premium", w którym znajdziemy chociażby BMW Serii 3 i Serii 4, Mercedesa Klasy C, Volvo S60 i V60 czy Audi A4 sprzedał się w nakładzie tylko 233 216 egz. 

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja zwykłego segmentu "Midsize". Tutaj odnotowano 124 096 sprzedanych aut, a mówimy o takich konstrukcjach, jak Volkswagen Passat, Skoda Superb, Peugeot 408, Mazda 6 czy Volkswagen Arteon. Jeśli zsumujemy kategorie Midsize i Midsize Premium, wyjdzie nam niemal 60 tys. sprzedanych aut mniej niż w samym segmencie Premium Midsize SUV (421 902 egz.). To dobry pokaz tego, że w Europie sedany i kombi są w odwrocie.

Skoro więc SUV-y dominują na rynku, które z nich były w pierwszej połowie 2023 r. najpopularniejsze? Liderem jest elektryczna Tesla Model Y sprzedana na Starym Kontynencie w nakładzie 138 152 egz. Po piętach depcze jej Volkswagen T-Roc, który jest drugim najchętniej wybieranym SUV-em (104 465 egz.) oraz - wśród marek popularnych - najpopularniejszym... kabrioletem!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.