Toyota Century SUV wjeżdża na salony. Zamach na tradycję czy luksus na miarę naszych czasów?

Toyota Century do tej pory znana była wszem wobec jako limuzyna, która przytłaczała wręcz luksusem i komfortem. Model ten jednak trochę przytył i podrósł, otrzymując tym samym interesującą wersję SUV.

Toyota Century (2023)Toyota Century (2023)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Kamil Niewiński

Toyota może w ostatnim czasie pochwalić się intrygującą strategią rozszerzania swojej gamy w Stanach Zjednoczonych. Model Crown, popularny w USA sedan, otrzymał swoją powiększoną wersję crossover. To jeszcze było w miarę logiczne  w Europie otrzymaliśmy przecież takie auta, jak Toyota Yaris Cross czy Corolla Cross. Ostatnia premiera Japończyków wzięła jednak niemal wszystkich z zaskoczenia.

Od kilkudziesięciu lat Toyota Century była przejawem największego luksusu w gamie modelowej giganta z Japonii. Gigantyczny sedan, który często był (i nadal jest) wykorzystywany przez japońskich polityków czy tamtejsze tuzy, od 2018 roku dostępny był w sprzedaży tylko i wyłącznie w Kraju Kwitnącej Wiśni. Teraz zaś na rynek trafia Toyota Century SUV.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Land Cruiser - Jak zabraknie pokory to napędy nie pomogą

Sedan i SUV mają na rynku żyć w symbiozie, ale co właściwie oferuje nam ten gigantyczny, luksusowy nowy model? Przede wszystkim wielkością, idealną do tego, by można było zachować charakterystykę linii Century – aut, w których za kierownicą znajdziemy raczej szofera, a nie właściciela.

Ma być majestatycznie, co widać przy wykończeniu modelu – możemy zobaczyć grawery feniksa, wszystko się błyszczy, a malowane powierzchnie były drobiazgowo polerowane. W środku również nie ma kompromisów — ma być najwyższy poziom komfortu, kropka. To właśnie dlatego tylne siedzenia można całkowicie odchylić (dlatego z tyłu są jedynie dwa fotele), a drzwi mogące otwierać się pod kątem 75 stopni czy odpowiednia szerokość podłogi pozwala na łatwe i wygodne wysiadanie.

  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
[1/6] Toyota Century SUV Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Toyota

Gdy szofer otworzy nam samochód, możemy podziwiać jego kolosalne rozmiary  5205 mm długości, 1990 mm szerokości i 1805 mm wysokości. Do tego gigantyczna masa własna wynosząca 2590 kg. Równoważona jest ona jednak przez hybrydę plug-in o pojemności 3,5 litra. Pozwala ona wygenerować moc na poziomie 413 KM. By poprawić zwrotność, auto wyposażono w tylną oś skrętną. 

Z uwagi na fakt, że Century SUV, tak samo zresztą, jak jego klasyczny brat w sedanie, wykonywany jest ręcznie, co miesiąc będzie powstawać zaledwie 30 egzemplarzy na rynek japoński – obecnie linia Century jest dostępna tylko tam. Cena wyjściowa za ten samochód wynosi zaś 25 mln jenów, co w przeliczeniu na złotówki daje nam kwotę ok. 735 tys. zł. Wam pozostawiamy ocenę, czy jest to dużo za taki wóz.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀