Toyota Century SUV wjeżdża na salony. Zamach na tradycję czy luksus na miarę naszych czasów?

Toyota Century do tej pory znana była wszem wobec jako limuzyna, która przytłaczała wręcz luksusem i komfortem. Model ten jednak trochę przytył i podrósł, otrzymując tym samym interesującą wersję SUV.

Toyota Century (2023)Toyota Century (2023)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Kamil Niewiński

Toyota może w ostatnim czasie pochwalić się intrygującą strategią rozszerzania swojej gamy w Stanach Zjednoczonych. Model Crown, popularny w USA sedan, otrzymał swoją powiększoną wersję crossover. To jeszcze było w miarę logiczne  w Europie otrzymaliśmy przecież takie auta, jak Toyota Yaris Cross czy Corolla Cross. Ostatnia premiera Japończyków wzięła jednak niemal wszystkich z zaskoczenia.

Od kilkudziesięciu lat Toyota Century była przejawem największego luksusu w gamie modelowej giganta z Japonii. Gigantyczny sedan, który często był (i nadal jest) wykorzystywany przez japońskich polityków czy tamtejsze tuzy, od 2018 roku dostępny był w sprzedaży tylko i wyłącznie w Kraju Kwitnącej Wiśni. Teraz zaś na rynek trafia Toyota Century SUV.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Land Cruiser - Jak zabraknie pokory to napędy nie pomogą

Sedan i SUV mają na rynku żyć w symbiozie, ale co właściwie oferuje nam ten gigantyczny, luksusowy nowy model? Przede wszystkim wielkością, idealną do tego, by można było zachować charakterystykę linii Century – aut, w których za kierownicą znajdziemy raczej szofera, a nie właściciela.

Ma być majestatycznie, co widać przy wykończeniu modelu – możemy zobaczyć grawery feniksa, wszystko się błyszczy, a malowane powierzchnie były drobiazgowo polerowane. W środku również nie ma kompromisów — ma być najwyższy poziom komfortu, kropka. To właśnie dlatego tylne siedzenia można całkowicie odchylić (dlatego z tyłu są jedynie dwa fotele), a drzwi mogące otwierać się pod kątem 75 stopni czy odpowiednia szerokość podłogi pozwala na łatwe i wygodne wysiadanie.

  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
  • Toyota Century SUV
[1/6] Toyota Century SUV Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Toyota

Gdy szofer otworzy nam samochód, możemy podziwiać jego kolosalne rozmiary  5205 mm długości, 1990 mm szerokości i 1805 mm wysokości. Do tego gigantyczna masa własna wynosząca 2590 kg. Równoważona jest ona jednak przez hybrydę plug-in o pojemności 3,5 litra. Pozwala ona wygenerować moc na poziomie 413 KM. By poprawić zwrotność, auto wyposażono w tylną oś skrętną. 

Z uwagi na fakt, że Century SUV, tak samo zresztą, jak jego klasyczny brat w sedanie, wykonywany jest ręcznie, co miesiąc będzie powstawać zaledwie 30 egzemplarzy na rynek japoński – obecnie linia Century jest dostępna tylko tam. Cena wyjściowa za ten samochód wynosi zaś 25 mln jenów, co w przeliczeniu na złotówki daje nam kwotę ok. 735 tys. zł. Wam pozostawiamy ocenę, czy jest to dużo za taki wóz.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach