Hybrydy będą tańsze. I słusznie, bo w Polsce to dobry sposób na poprawę jakości powietrza

Hybrydy będą tańsze. I słusznie, bo w Polsce to dobry sposób na poprawę jakości powietrza19.10.2019 19:07
W klasycznej hybrydzie silnik spalinowy jest wspomagany przez elektryczny. Ten ładuje się m.in. podczas hamowania
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik

Senat zdecydował, że samochody hybrydowe będą objęte niższą niż dotąd stawką akcyzy. W zależności od modelu będzie to od tysiąca do 61 tys. zł. To dobra wiadomość dla Polaków, którzy przekonują się do takich samochodów szybciej niż cała Unia Europejska.

Zgodnie z popartymi przez Senat przepisami stawka na samochody o napędzie hybrydowym ma spaść o połowę. W przypadku samochodów z silnikami o pojemności poniżej 2,0 l akcyza spadnie z 3,1 proc. do 1,55 proc., a dla aut z silnikami od 2,0 l do 3,5 l akcyza spadnie z 18,6 proc. do 9,3 proc. Samochody z jednostkami hybrydowymi o pojemności większej niż 3,5 l będą objęte taką akcyzą, jak do tej pory.

Co zmiany będą oznaczać dla klientów? Jeśli obniżka akcyzy zostałaby w pełni przełożona na ceny, to w przypadku najtańszej hybrydy dostępnej w Polsce - Toyoty Yaris - można byłoby zaoszczędzić mniej więcej tysiąc zł. Hybrydowa Kia Sportage byłaby tańsza o 1,2 tys. zł. Hybrydowa Toyota RAV4 byłaby już o ponad 10 tys. zł tańsza, ponieważ auto wykorzystuje silnik o pojemności 2,5 l. Krańcowym przykładem jest Lexus LS 550h, który w topowej odmianie kosztuje 660 tys. zł. Po zmianie w akcyzie auto mogłoby być tańsze aż o 61 tys. zł.

W polskich realiach samochód hybrydowy to dobre rozwiązanie dla tych kierowców, którzy chcą w jak najmniejszym stopniu przyczyniać się do powstawania zanieczyszczeń powietrza. Infrastruktura pozwalająca na ładowanie aut elektrycznych w wielu niewielkich miastach jest dopiero w powijakach, a w wielu małych miejscowościach po prostu nie istnieje.

Tymczasem auta hybrydowe mogą stanowić alternatywę dla diesli. Wiele z nich charakteryzuje się wysoką ekonomiką jazdy – szczególnie w mieście – mimo wykorzystywaniu silnika benzynowego. Taki typ napędu jest znacznie mniej kłopotliwy, bo według najnowszych badań Europejskiej Agencji Środowiska to właśnie diesle odpowiadają za 75-83 proc. ekonomicznych skutków zanieczyszczenia powietrza. Jest to efekt fatalnego wpływu cząstek stałych i tlenków azotu na zdrowie człowieka. Zdecydowanie więcej tych substancji emitują pojazdy wysokoprężne. Co więcej, nowoczesne hybrydy – mimo braku możliwości ładowania z gniazdka – podczas jazdy w mieście mogą używać silnika elektrycznego nawet przez 80 proc. czasu. Tak przynajmniej deklarują japońscy inżynierowie w przypadku nowego Yarisa.

Co ciekawe, wśród osób, które mogą pozwolić sobie na nowe samochody, Polacy okazują się bardziej świadomi niż przeciętni Europejczycy. Od stycznia do września 2019 r. wśród nowych pojazdów zarejestrowanych w Polsce 6,4 proc. stanowiły hybrydy. Dla całej Europy odsetek ten wynosi 4,4 proc. We wrześniu 2019 r. w Europie największą popularnością wśród hybryd cieszyły się: Toyota Corolla (9146 szt.), Toyota RAV4 (7235 szt.), Toyota C-HR (6541 szt.), Toyota Yaris (5234 szt.) oraz Kia Niro (2361 szt.).

Nowe, zmniejszone stawki akcyzy mogą zacząć obowiązywać od 1 grudnia lub od 1 stycznia 2020 r. Wszystko zależy to od tego, kiedy prezydent podpisze przyjęte przez Senat regulacje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.