Hybrydy podbiły Polskę. Nad Wisłą nie ma już popularniejszego napędu

Hybrydy podbiły Polskę. Nad Wisłą nie ma już popularniejszego napędu25.04.2024 17:37
Hybrydy stanowią już prawie połową polskiego rynku motoryzacyjnego
Źródło zdjęć: © GETTY | Matt Cardy

Nie same silniki benzynowe, nie diesle, a hybrydy posiadają największy udział w polskim rynku. Niemal co drugie nowe auto sprzedawane w naszym kraju posiada jednostkę, która w mniejszym lub większym stopniu wspierana jest przez układ elektryczny.

Ostatnie lata w motoryzacji stoją przede wszystkim pod znakiem rewolucji w napędach. I wcale nie musimy tutaj wspominać wyłącznie o samochodach elektrycznych czy wodorowych. Na rynku od dłuższego czasu mieszają przecież również hybrydy, które przestają już być alternatywą, a stają się pierwszym wyborem dla dużej grupy kierowców.

Bardzo dokładnie pokazują to statystyki przedstawione przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Dane zbierane od stycznia do marca 2024 r. pokazują, że napędy hybrydowe zdecydowanie podbiły serca Polaków.

Łącznie w pierwszym kwartale 2024 r. w Polsce zarejestrowano 138 696 nowych samochodów osobowych. Względem analogicznego okresu w 2023 r. jest to imponujący wzrost o 12,7 proc. Najciekawiej jednak robi się w momencie, gdy spojrzymy na podział pod kątem napędu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus NX 300h: sprawdzamy, ile paliwa zużywa hybrydowy SUV

Największą popularnością od stycznia do marca 2024 r. cieszyły się właśnie hybrydy. Łącznie zarejestrowano 64 846 aut z takim napędem, z czego MHEV (miękkie hybrydy) w liczbie 33 266 egz., zaś HEV ("klasyczne" hybrydy) - 31 580 egz. Daje nam to aż 46,8 proc. udziału w polskim rynku, nawet przed jednostkami benzynowymi (50 442 egz.; 36,4 proc.).

Trochę gorzej wygląda kwestie hybryd plug-in (PHEV). Owszem, warto zauważyć, że w okresie styczeń-marzec 2024 r. zanotowano wzrost ich rejestracji o 19,5 proc., ale liczba 3745 sztuk to nadal dość mały wycinek rynku. Dokładniej rzecz ujmując, wynosi on 2,7 proc.

Oczywiście wszystkie samochody korzystające z "klasycznych" hybryd posiadały w sobie również jednostkę benzynową. W przypadku aut MHEV jest to zaś "tylko" 77 proc. - reszta to miękkie hybrydy z dieslami.

Zatrzymując się na chwilę przy jednostkach wysokoprężnych, względem pierwszego kwartału 2023 r. ich sprzedaż w Polsce spadła o 2,3 proc. Tym samym diesle stanowią obecnie 7,9 proc. polskiego rynku motoryzacyjnego.

Na popularności hybryd mocno korzysta Toyota, która swoją polską ofertę opiera w głównej mierze właśnie na tych napędach. W pierwszym kwartale 2024 r. zarejestrowano aż 28 301 samochodów osobowych tej marki. Japończycy mogą pochwalić się ogromną przewagą nad uzupełniającymi podium rywalami — Škodą (14 736 egz.) oraz Kią (8358 egz.).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.