Rajdowe auta będą hybrydowe. To doskonała wiadomość!

Rajdowe auta będą hybrydowe. To doskonała wiadomość!19.07.2019 07:25
Toyota ma olbrzymie doświadczenie w układach hybrydowych, ale przez pierwsze lata wszyscy będą korzystać z tych samych elementów.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Toyoty
Julian Grabowski

Rajdowe pojedynki na najwyższym poziomie będą jeszcze bardziej satysfakcjonujące. Po zmodyfikowaniu aerodynamiki w 2017 roku, kolejną rewolucyjną zmianą ma być pojawienie się układów hybrydowych. Te już pokazały swoje możliwości w wyścigach długodystansowych.

Od początku XXI wieku w serii WRC panowała pewnego rodzaju stagnacja. Najpierw rajdowe odcinki zdominowały konstrukcje francuskie, by przynajmniej na chwilę stracić pierwsze miejsce na podium na rzecz Forda. Później na scenie pojawili się Niemcy, którzy zaciekle bronili się zarówno na szybkich odcinkach mroźnej północy, jak i spalonych słońcem południowych trasach. Kurczowe trzymanie się "pudła" przez kilka lat może i sporo znaczyło dla zwycięzcy, ale chłodziło entuzjazm sponsorów. 2017 rok przyniósł jednak zmiany – i nie chodziło o wycofanie się niebieskiego

To Niemcy z niebieskim Polo zdominowali WRC. Do czasu, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
To Niemcy z niebieskim Polo zdominowali WRC. Do czasu
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Większy nacisk położono na aerodynamikę. Gigantyczne skrzydła, znaczący splitter o którego uszkodzenie niełatwo, szerszy rozstaw kół, kanały powietrzne chłodzące hamulce. Wszyscy producenci zaczynali od pustej kartki. Sprawa wydawała się jeszcze bardziej ekscytująca, bowiem do gry na najszybszych odcinkach wróciła Toyota. Japończycy rządzili przecież w WRC, a w 1999 roku to Corolla była najszybsza w serii WRC.

I to właśnie Toyota może najwięcej ugrać dzięki nadchodzącym zasadom. Tak, zdobyli już mistrzostwo konstruktorów, ale najdłużej "bawią się" w hybrydy. Nic nie rozwija technologii tak jak rywalizacja.

W tak zwanym międzyczasie Toyota rozwijała technologię hybrydową na torach wyścigowych. Tak, dokładnie – ekologiczny Prius wykorzystuje coraz bardziej wydajne układy właśnie dzięki rywalizacji o setne sekundy. Ba, to przecież Prius GT300 był chyba najbardziej nieprawdopodobnym pojazdem, jaki mógł pojawić się na linii startowej. Ale hybrydowe rozwiązania montowano też w Suprze, startującej w barwach Team Sard.

TS050, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
TS050
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Później przyszedł czas na długodystansowy bolid (bo trudno mówić inaczej o tej konstrukcji) TS030 Hybrid i jego następców, w tym TS050. Rozwój nie był łatwy, zwłaszcza, że to Audi triumfowało w Le Mans z hybrydą jako pierwsze (i to w dodatku z silnikiem wysokoprężnym!). 2016 rok to drugi wynik na La Sarthe, tuż za Porsche. Rok później wyścig Le Mans pokazał Toyocie, że ostateczny wynik jest nieprzewidywalny i pomimo ustanowienia rekordu podczas kwalifikacji, wyścig nie można było zaliczyć do udanych. 2018 rok przyniósł nie tylko pierwsze miejsce w "generalce" WEC, ale i zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. To cała doba rozpędzania się do ponad 300 km/h, walki ze zmęczeniem i awariami. Niekoniecznie wygrywa najszybszy. Ważniejsza jest bezawaryjność.

Choć – przynajmniej na początku – producenci nie będą mogli wykorzystać swojego doświadczenia na odcinkach specjalnych. Regulacje FIA zakładają, że przez pierwsze 3 sezony moduły hybrydowe dostarczane producentom będą identyczne. Dopiero później, gdy zespoły zrozumieją co i jak, regulacje zostaną zliberalizowane. Będzie można wykorzystać zdobyte doświadczenie by ulepszyć swoje wyniki. No i oczywiście poprawić rozwiązania w cywilnych pojazdach, które ze sportem mogą nie mieć nic wspólnego.

Hyundai na rajdzie Finlandii, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Hyundai na rajdzie Finlandii
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Hybrydowy układ podniesie możliwości samochodów, ale FIA zwraca uwagę na ciszę, jaka będzie panować miastach i miasteczkach, gdy przejedzie przez nie rajdowa czołówka. Oczywiście, na odcinkach specjalnych załogi wykorzystają pełne możliwości dwóch układów napędowych. Obecne rajdówki są jednymi z najszybszych w historii, jakie pojawiły się na odcinkach specjalnych. Dorzucenie do nich ekologicznego elementu tylko przyspieszy rywalizację.

Wbrew pozorom w takich miejscach dalej będzie można usłyszeć dźwięk tradycyjnego silnika, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Wbrew pozorom w takich miejscach dalej będzie można usłyszeć dźwięk tradycyjnego silnika
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

"Jak to, wszystko po to by zachować ciszę w miastach?" – zakrzykną co poniektórzy. Spójrzcie na to z innej strony – kierowcy staną przed problemami, z jakimi prowadząc rajdówkę nie mieli do czynienia. Magazynować energię na sekcji zakrętów i dohamowań, by wykorzystać ją na dłuższej prostej, czy skorzystać z dodatkowej mocy na wyjściu z łuku? Gdy pod koniec dnia turbiny odmówią posłuszeństwa, a auta będą wlec się do mety, silnik elektryczny może zmienić wynik całodniowej rywalizacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.