Ładowarki w latarniach. Energa rusza z programem pilotażowym

Ładowarki w latarniach. Energa rusza z programem pilotażowym21.04.2020 13:52
Takie urządzenia są już w Londynie i radzą sobie całkiem nieźle
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński

Samochód elektryczny (a nawet hybryda plug-in) nie ma specjalnie sensu, jeśli nie masz własnego garażu czy chociażby wydzielonego miejsca parkingowego z gniazdkiem. Już niedługo może się to jednak zmienić. Pojawiła się bowiem opcja ładowania auta z latarni.

Może się wydawać, że jest to rozwiązanie zbyt proste, by było prawdziwe. Okazuje się, że montaż instalacji do ładowania pojazdów ma swoje ograniczenia, ale nie są one specjalnie dotkliwe. Co zatem trzeba zrobić, by zasilić samochód elektryczny za pośrednictwem latarni? Ładowanie jest możliwe w przypadku, gdy sodowe punkty oświetleniowe zostaną wymienione na nowocześniejsze i - co ważniejsze - oszczędniejsze o połowę oświetlenie LED-owe. Rezerwa mocy pozwala na instalację dodatkowego złącza.

Zdecydowaną zaletą takich przyłączy jest ominięcie biurokracji – nie trzeba występować o pozwolenie na budowę, ani podpisywać umowy przyłączeniowej. Dlatego montaż takiej ładowarki trwa 2 miesiące, a nie - jak w przypadku tradycyjnej – 14 miesięcy.

Z takim właśnie pilotażowym rozwiązaniem ruszyła Energa. Na razie zamontuje tylko trzy urządzenia. Wiadomo już, że dwa z nich znajdą się w Gdyni. Lokalizacja kolejnego będzie natomiast zależała od zapotrzebowania samorządu. Ładowarki w latarniach mają działać w przedziale mocy od 3,7 do 22 kW. Można powiedzieć, że to za mało. Nissan Leaf – jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych – ma baterię o pojemności 62 kWh, a w mieście zużywa ok. 16 kWh na sto kilometrów.

Trzeba jednak pamiętać, że nie są to ładowarki ekspresowe, ale można z nich korzystać w nocy. Niestety, nie wszystkie pojazdy pozwalają na ładowanie prądem zmiennym o takiej mocy. Niewątpliwą zaletą jest natomiast możliwość podładowania w ten sposób np. hulajnogi elektrycznej czy e-motorowerów, których wzrost sprzedaży w 2019 roku przekroczył 100 proc., co oznacza prawie 3000 egzemplarzy na drogach.

Rozwiązanie sprawdza się w europejskich stolicach. Już w połowie zeszłego roku Londyn miał ponad 1000 takich ładowarek, a plany obejmowały nawet 1700 punktów do końca roku. Rynek tworzy siedem podmiotów, w tym tacy giganci jak Siemiens czy BP Chargemaster. Czy powinniśmy więc cieszyć się z zaledwie 3 punktów?

Cóż, warto zauważyć, że jest to program pilotażowy w kraju, gdzie nie ma specjalnych ulg za posiadanie samochodu elektrycznego. Zjednoczone Królestwo przygotowuje się do całkowitego zrezygnowania z silników spalinowych. W Polsce grupa Energa zarządza 332 tys. punktami oświetleniowymi, z czego 20 proc. to instalacje LED. Daje to ogromny potencjał, pozwalający zmniejszyć obawy przed elektrykami – nawet najsłabsza ładowarka jest przecież lepsza niż żadna.

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.