Mają pomysł na ładowarki pośrodku niczego. Na początek: 500 sztuk

Postawienie szybkich ładowarek na trasach nie jest tak łatwe, jak wybudowanie stacji benzynowej. Trudności w ładowaniu w odległych miejscach to główny argument przeciwko elektrykom. General Motors znalazło na to sposób – teoretycznie banalnie prosty.

Wygląda jak zwykła ładowarka, ale może działać w (prawie) każdym miejscu na świecieWygląda jak zwykła ładowarka, ale może działać w (prawie) każdym miejscu na świecie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe GM
Autokult Elektromobilność

Jeśli chcesz mieć dużą moc ładowania, która pozwoli ci uzupełnić prąd w aucie w – powiedzmy – 20 min, musisz mieć nie lada infrastrukturę energetyczną. Ta z kolei nie jest rozwinięta na autostradach, które często biegną pośrodku niczego. Producenci mówią o długotrwałej inwestycji. Inni o pojazdach wodorowych. General Motors mówi: stop, wiemy, jak to połączyć.

General Motors, które od 2035 roku chce sprzedawać tylko i wyłącznie pojazdy elektryczne, informuje, że do 2025 roku wyposaży 500 odległych stacji benzynowych w generatory prądu. To nie będą byle jakie urządzenia, bo do jego produkcji wykorzystują wodór i ogniwa paliwowe, więc efektem ubocznym jest czysta woda. Są więc bezemisyjne, cichsze i o wiele bardziej wydajne niż tradycyjne generatory spalinowe.

Pierwsze analizy wskazują, że urządzenie będzie w stanie wygenerować 600 kW energii do ładowania. Innymi słowy – jednocześnie z pełną mocą mogą ładować się dwa porsche taycany (przy 270 kW to tylko 18 minut), a zostanie jeszcze 60 kW dla kolejnego auta, co i tak jest wartością większą niż przy większości ładowarek Greenway w Polsce na początku 2022 roku. Wodoru w generatorze ma wystarczyć na ok. 100 samochodów. Później trzeba go uzupełnić.

General Motors połączyło dwa podejścia do czystego transportu. Toyota wskazuje na ogniwa wodorowe – jak i sam wodór wstrzykiwany do cylindrów – jako sposób na bezemisyjną przyszłość. Volkswagen z kolei odbija piłeczkę, stwierdzając, że produkcja wodoru wymaga dużej ilości energii (od 55 do 70 kWh na 1 kg), a i przecież sam gaz trzeba jakoś przetransportować.

– Nie zobaczymy rozpowszechnienia się wodoru w samochodach – poinformował szef Grupy Volkswagena Herbert Diess.  –  Nawet za 10 lat, ponieważ nie stoi za tym żaden fizyczny powód. Nie można ulepszyć ogniwa jak silnika spalinowego. I tak potrzebujesz silnika elektrycznego, akumulatora oraz paliwa.

Wodór ma jeszcze jedną irytującą przypadłość – przeciska się przez wszystko i ucieka z niemal każdego zbiornika. Jednak jak potwierdziło mi biuro prasowe marki Lotos, ubytki sprężonego wodoru są na tyle małe, że można je pominąć w rozrachunku.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie