Lotus poszedł w elektryki. Efekt? Rekord sprzedaży i 750 mln dolarów strat

Lotus poszedł w elektryki. Efekt? Rekord sprzedaży i 750 mln dolarów strat09.04.2024 18:23
Lotus ogłosił swoje wyniki za 2023 rok
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lotus Cars

Lotus w 2023 roku rozwinął skrzydła, ruszył do kontrataku i pokazał wiele nowych modeli, które kształtują przyszłość marki. Pod wieloma względami był to dla firmy rok rekordowy, chociaż wysokość straty netto może niepokoić.

Lotus zdecydowanie zostawił ślad w historii motoryzacji. Założona w 1952 r. przez legendarnego inżyniera Colina Chapmana oraz Colina Dare'a marka skupiała się w swoich pierwszych latach na wyścigach. Ostatecznie pasja obu panów doprowadziła ich na szczyty motorsportu — Lotus odniósł 81 zwycięstw w Formule 1, a także zdobył łącznie 13 tytułów mistrzowskich: siedem w klasyfikacji konstruktorów oraz sześć w klasyfikacji kierowców.

Po śmierci Chapmana w 1982 r. Lotus radził sobie raz lepiej, raz gorzej. Ostatecznie w 1996 r. został sprzedany malezyjskiemu Protonowi, co marce nie pomogło wydostać się z tarapatów. Zmieniło się to wraz z wkroczeniem na arenę chińskiego Geely, które zakupiło udziały w Lotusie w 2017 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczny chiński mikrosamochód ZD D2S trafi do Polski

Geely szybko określiło nową drogę dla marki — stanie się globalną marką premium skupioną na samochodach elektrycznych. Przez lata Lotus tkwił jednak w marazmie, a obietnice nie znajdowały pokrycia w rzeczywistości. Rok 2023 był jednak przełomem — ostatni spalinowy model Emira wszedł w fazę pełnej produkcji, do sprzedaży trafił SUV Eletre, a także zaprezentowano elektrycznego sedana Emeya.

Brzmi to jak rok, na którym rzeczywiście można budować dalszy charakter marki. A jak wyglądają twarde dane? Lotus nareszcie postanowił się nimi podzielić. W całym 2023 r. marka sprzedała dokładnie 6970 samochodów, co jest jej historycznym rekordem. Daleko jednak jeszcze do celu na 2028 r., który mówi o pułapie rzędu aż 150 tys. sprzedawanych egzemplarzy rocznie.

Lotus przyznaje, że w samym czwartym kwartale 2023 r. odnotowano skok liczby zamówień o 110 proc. Sam model Eletre, który dopiero rozwija swoje skrzydła, stanowił 63 proc. globalnego wolumenu, a w 2024 r. ma on trafić do USA i znacznie podbić statystyki. Emeya na razie sprzedawana jest w Chinach, lecz w trzecim kwartale 2024 r. pierwsze sztuki trafią też do Europy.

Dane powyżej wyglądają obiecująco. Trochę gorzej prezentuje się strata netto na poziomie aż 750 mln dolarów. Chociaż wygląda to niezbyt zachęcająco, Lotus jest na razie dość spokojny i dane nazywa "obiecującymi". Czeka przede wszystkim na crossovera o roboczej nazwie Type 134. Według producenta ma on zmienić zasady gry i stać się sprzedażowym motorem napędowym marki.

Jesteśmy zadowoleni z wczesnych postępów i obiecujących wyników osiągniętych w 2023 r., przy rosnących dostawach odzwierciedlających siłę naszej marki i rosnącej produkcji. Z niecierpliwością czekamy na dalsze przyspieszenie naszego wzrostu w nadchodzącym roku i pozostajemy oddani tworzeniu długoterminowej wartości dla naszych klientów i inwestorów.

Qingfeng Feng

Dyrektor generalny Lotus Group

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.