Elektryki nie podbiją świata? Tavares: "Konieczny przełom technologiczny"

Według dyrektora generalnego Stellantis Carlosa Tavaresa samochody elektryczne w swoim obecnym stadium rozwoju są dobrym rozwiązaniem tylko dla konkretnych społeczeństw. By to się zmieniło, konieczny będzie technologiczny przełom.

Carlos Tavares, chief executive officer of Stellantis NV, at the opening of the SUSTAINera Circular Economy Hub at Stellantis NV's Mirafiori complex in Turin, Italy, on Thursday, Nov. 23, 2023. Stellantis will invest in hybrid-electric transmission production and recycling activities at its iconic Turin factory thats being retooled into a battery-vehicle hub to help safeguard jobs. Photographer: Giuliano Berti/Bloomberg via Getty ImagesCarlos Tavares twierdzi, że elektryki muszą zaliczyć skok technologiczny
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Transformacja w kierunku elektromobilności to od lat jedno z największych wyzwań branży motoryzacyjnej. Rozwój i pozycja rynkowa samochodów elektrycznych to temat budzący naprawdę wiele emocji. Głównie dzieje się to z uwagi na fakt, że w perspektywie kilkunastu lat, według obecnie obowiązujących regulacji, mają one całkowicie wyprzeć auta spalinowe — przynajmniej w kilku istotnych regionach.

W 2035 r. zakaz sprzedaży samochodów spalinowych ma zostać wprowadzony m.in. w Unii Europejskiej, w Wielkiej Brytanii czy niektórych stanach USA. Coraz głośniej mówi się jednak o wątpliwościach związanych z tym ruchem. Te zaś są udziałem nie tylko polityków, ale również najważniejszych osób w branżowym światku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

Podczas forum Freedom of Mobility, które odbywało się w Amsterdamie, o przyszłości aut elektrycznych postanowił wypowiedzieć się dyrektor generalny Stellantis Carlos Tavares. Portugalczyk nie boi się głośno mówić o swoich przekonaniach i udowodnił to po raz kolejny, otwarcie przyznając, że samochody na prąd nie są lekiem na całe zło świata czterech kółek.

Powinniśmy odejść od dogmatycznego podejścia, w którym jeden rozmiar będzie pasować wszystkim. Nie sądzę, że to zadziała. Obecne pojazdy elektryczne mogą być rozwiązaniem dla niektórych społeczeństw.

Carlos Tavares
dyrektor generalny Stellantis

Tavares podkreśla, że obecnie największą bolączką są wymagane do produkcji akumulatorów materiały, na czele z litem. Według jego słów potrzeba ok. 500 kg wszelkich surowców, by stworzyć jedną baterię zdolną do uzyskania zasięgu na "przyzwoitym" poziomie 400 km. Stwierdza tym samym, że bez przełomu technologicznego nie można mówić o upowszechnieniu się elektryków w każdym zakątku świata.

Branża, w oparciu o nowe chemikalia, musi w ciągu następnej dekady osiągnąć przełom w zakresie gęstości mocy ogniw, aby zmniejszyć o co najmniej 50 proc. wagę i zużycie surowców w pojazdach elektrycznych.

Carlos Tavares
dyrektor generalny Stellantis

Wodór paliwem przyszłości? Tavares: jeśli już, to nie dla mas

Gdzie więc szukać alternatyw? Wielu wielbicieli motoryzacji, a także wiele znaczących koncernów usilnie próbuje rozwijać ścieżkę wodorową. Tavares nie ma jednak wątpliwości — napęd wodorowy w obecnym kształcie nie ma żadnych szans, by stać się rozwiązaniem masowym. Powód jest naprawdę prosty — jego opłacalność.

Obawiam się, że na razie przystępna cena będzie główną przeszkodą dla wodoru. W najbliższej przyszłości będzie to prawdopodobnie rozwiązanie dla flot dużych korporacji, ale z pewnością nie dla zwykłych obywateli.

Carlos Tavares
dyrektor generalny Stellantis
Wybrane dla Ciebie
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki