Mercedes-AMG One w końcu w produkcyjnej wersji. Ma 1063 KM, ale to inna liczba powala

Mercedes-AMG One w końcu w produkcyjnej wersji. Ma 1063 KM, ale to inna liczba powala01.06.2022 07:57
Mercedes-AMG One (2022)
Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG

Pięć lat. Tyle czekaliśmy na moment, by flagowy produkt AMG w końcu doczekał się produkcyjnej wersji. Warto było jednak czekać: to naprawdę bolid F1 na drogi publiczne. Ma nawet jego silnik 1,6 l, który tu kręci się do niebotycznych 11 tys. obr./min.

Saga wprowadzenia One'a do produkcji dobiega końca. Po raz pierwszy zobaczyliśmy go w roku 2017 jako prezent AMG na 50. urodziny firmy. Teraz wchodzi on do produkcji w ramach świętowania 55. urodzin. Po drodze były opóźnienia wynikłe z nowych norm emisji spalin, zepsute prototypy i żal szefa Mercedesa, że w ogóle zaczęli ten projekt (niedawno powiedział: "Musieliśmy być pijani, gdy się na to zgodziliśmy"). Realizacja pomysłu zrobienia bolidu Hamiltona na drogi okazała się wielkim wyzwaniem nawet dla takiej firmy jak Mercedes-AMG.

Gdy jednak udało się go zrealizować, to teraz One stał się historycznym osiągnięciem. Najważniejsze, czego dowiedzieliśmy się teraz poza samym faktem wprowadzenia tego modelu do wyczekiwanej produkcji, to liczby danych technicznych. Każda kolejna z nich miażdży umysł jeszcze mocniej.

Mercedes-AMG One (2022), Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG
Mercedes-AMG One (2022)
Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG

Na początek moc maksymalna: 1063 KM. Generowana jest wspólnie przez dokładnie pięć silników. Serce stanowi jednostka spalinowa o pojemności 1,6 litra – dokładnie takiej samej, jak w Formule 1, bo w dużej mierze jest to jednostka Mercedesa PU106C z bolidu F1 FW07. Ona sama generuje tu 574 KM przy 9000 obr./min. Od tego momentu pokręci się jeszcze szybciej o kolejne 2000 obr./min.

Moc ta jest przekazywana na koła tylne przez siedmiobiegową przekładnię zautomatyzowaną, która jest mocowana bezpośrednio do ramy z włókna węglowego jako element strukturalny – dokładnie tak jak w bolidach F1.

Mercedes-AMG One (2022), Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG
Mercedes-AMG One (2022)
Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG

Na 1063 KM składa się jeszcze wysiłek czterech kolejnych silników elektrycznych, które mają wiele zadań: uruchamiają auto, ładują akumulator, przekazują moc na wszystkie cztery koła i rozpędzają elektryczną napędzaną sprężarkę dla silnika spalinowego do 50 tys. obr./min. Tak skomplikowany układ napędowy ma swoje złe strony: One waży nie takie znowu sportowe 1695 kg. Co więcej, dzieje się tu tyle, że nawet sami twórcy nie są dokładnie określić systemowego momentu obrotowego, który ten układ wytwarza.

Pozostałe liczby też trudno sobie wyobrazić. Z jednej strony mamy średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km, emisja CO2 na poziomie 198 g/km i zasięg 18 km na samej energii elektrycznej, a z drugiej przyspieszenie do 100 km/h w 2,9 sekundy, do 200 km/h w 7 sekund i do 300 km/h w 15,6 sekundy. Prędkość maksymalna została komputerowo ograniczona… do 352 km/h.

Mercedes-AMG One (2022), Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG
Mercedes-AMG One (2022)
Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG

Przez ostatnie pięć lat projekt nadwozia, który można uznać za współczesną interpretację legendarnego Mercedesa AMG CLK GTR, nie zmienił się prawie w ogóle – został tylko poprawiony w szczegółach. Teraz poznaliśmy za to kokpit.

Przez jego ekstremalny, minimalistyczny charakter (leżąca pozycja za kierownicą – a raczej wolantem w stylu tych z F1) przebijają się tradycyjne elementy drogowych aut Mercedesa: multimedialny system MBUX i przyciski znane z klasy A. Tylko tutaj można wybrać nimi całkiem niezwykłe tryby jazdy: Autobahn, który zamyka wloty powietrza i ogranicza opór aerodynamiczny, Race, który stawia tylne skrzydło prawie do pionu i maksymalnie zwiększa docisk, oraz Race DRS.

Mercedes-AMG One (2022), Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG
Mercedes-AMG One (2022)
Źródło zdjęć: © fot. MercedesAMG

Podczas premiery tego modelu udało mi się również poznać jego dokładną cenę, która wynosi 2,275 miliona euro. Do tego trzeba doliczyć jeszcze podatki oraz opcje, które w przypadku takiego modelu oznaczają na przykład magnezowe obręcze kół (hamulce węglowo-ceramiczne są w standardzie).

W praktyce oznacza to więc cenę na polskim rynku poziomie kilkunastu milionów złotych. Taka kwota – oraz wyjątkowo długi czas oczekiwania – nie zniechęcił jednak 275 klientów, którzy wykupili limitowaną do tylu aut produkcję. Jak udało mi się dowiedzieć u producenta, cztery z nich kupili Polacy. I to chyba ta liczba robi największe wrażenie.

[1/14]
[2/14]
[3/14]
[4/14]
[5/14]
[6/14]
[7/14]
[8/14]
[9/14]
[10/14]
[11/14]
[12/14]
[13/14]
[14/14]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.