Mercedes Vision One-Eleven z bliska. Wygląda wspaniale, a to dopiero początek dobrych wiadomości

Mercedes Vision One-Eleven z bliska. Wygląda wspaniale, a to dopiero początek dobrych wiadomości16.06.2023 06:40
Mercedes One-eleven i autor
Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz | Dirk Weyhenmeyer

Tak dobrego konceptu nie było od dawna. To nie tylko eksperyment stylistyczny, ale przede wszystkim techniczny. Dzięki niemu elektryki pokażą się ze zdecydowanie lepszej strony. Oto, co przyniesie przyszłość.

Gorden Wagener to nie byle kto. Związany z marką od 1997 roku był odpowiedzialny za stylistykę Klasy R. Dziś zarządza szeroko pojętym designem koncernu, w skład którego wchodzą wszystkie AMG, maybachy i elektryki z serii EQ. Gdy pytam, kiedy pojawią się na drodze projekty, nad którymi teraz pracuje, odpowiada, że wciąż "domykany" jest 2035 rok. Nazwanie go więc "panem Mercedes" nie byłoby przesadą.

Nawet jeśli mówimy o 2035 roku, Wagener nie odrzuca dorobku niemal kultowej marki. W budynkach Mercedesa w kalifornijskim Carlsbad (przejętych od Chryslera, biuro Lee Iacocci jest teraz przechodnie) pokazuje mi nowy koncept: one-eleven. Od razu widać, że nawiązuje do prototypowych pojazdów z lat 70. XX wieku, w których testowano turbodiesle i silniki Wankla. Jedno z takich aut pojawia się podczas premiery, wygląda nieziemsko, przez co od razu zaczynam się zastanawiać: czemu on nie trafił do produkcji?

Mercedes C111 i koncept one-eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz
Mercedes C111 i koncept one-eleven
Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz

Do produkcji nie trafi też one-eleven, ale pokazuje, co niemiecka marka ma w planach. Muszę przyznać, że mógłby pojawić się w takiej formie na rynku: jest obły, narysowany jednym pociągnięciem ręki, ale ostre linie tnące przód, drzwi czy chociażby spoiler dodają autu masę pieprzu. One-eleven jest jakby wycięty z jednolitej bryły. Jest świetnie i intensywnie.

Zbyt wiele opinii w jednym projekcie sprawia, że staje się nudny. Zapytaj dziesięć osób, dostaniesz dziesięć różnych opinii. Design nie jest demokracją.

Gorden Wagener

Szef designu Mercedes AG

Choć koncept ma niewiele ponad metr wysokości, błotniki poprowadzono wyżej, na co pozwolił przede wszystkim napęd. Oczywiście, one-eleven jest elektryczny. Ma baterie z celami o kształcie cylindra. Cały moduł chłodzony jest cieczą. Ale to nie jest najważniejsze – najważniejsze są silniki.

Silniki, a nie silnik, bowiem one-eleven wykorzystuje maszyny elektryczne, których kształtem bliżej do sprzęgła niż do klasycznej jednostki elektrycznej. To pozwala na bardzo kreatywne zarządzanie przestrzenią, a innymi słowy, umieszczenie jednego silnika przy kole. Zazwyczaj pole magnetyczne stojana płynie równolegle do osi obrotu. Tutaj pole jest promieniste, co pozwala na osiągnięcie naprawdę dużych mocy. Trzymam w ręku jedną cewkę (której kształt widać też na felgach konceptu). – To będzie jakieś 20 KM – mówi mi jeden z inżynierów odpowiedzialnych za projekt.

Silnik YASA, Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing
Silnik YASA
Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Tak, ten silnik trafi do wyczynowych modeli Mercedesa. Wybiegając do przodu, można sądzić, że to przyszłość układów napędowych całej marki, ale sami inżynierowie nie chcą ogłaszać tak ambitnych planów. Na razie został wykorzystany w koncepcie EQXX, który pobił rekord 1000 km na jednym ładowaniu. Niemcy mają jednak fetysz liczb i rekordów. Co ciekawe, sami styliści przyznają, że priorytetem był w jego wypadku opór powietrza, a nie wygląd.

Ciekawie prezentuje się również wnętrze, choć Gorden Wagener nie ukrywa, że to po prostu dzieło wyobraźni. –Tapicerka nawiązuje do filmów z lat 70. XX wieku z Jane Fondą (patrz: "Barbarella" – dop. red.) – mówi mi, gdy staram się zająć miejsce za kółkiem. Siedzisko jest mocowane na sztywno, regulowane jest oparcie. Grafiki też nawiązują do historycznych czasów, choć efekt 8 bitów jest całkowicie zamierzony. Wcześniej miałem okazję sprawdzić wnętrze one-eleven z zestawem VR, przez co nabrało ono zupełnie nowego wymiaru. Designerzy chcą, by w miejscu klasycznego drążka zmiany biegów wyświetlała się animacja mapy. Wygląda to świetnie, ale pozostaje jedynie wizją przyszłości.

Mercedes-Benz One-Eleven koncept, Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing
Mercedes-Benz One-Eleven koncept
Źródło zdjęć: © Mercedes-Benz | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Sam one-eleven też pozostaje wizją przyszłości, ale gdyby pojawił się w salonie, sprzedałbym nerkę i ustawił się w kolejce. Obawialiśmy się, że elektryczna przyszłość nie będzie fascynująca, ale ten koncept pokazał, że jest na co czekać.

[1/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[2/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[3/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[4/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[5/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[6/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[7/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[8/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[9/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[10/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[11/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[12/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[13/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[14/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[15/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[16/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[17/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
[18/18] Vision One-Eleven, Źródło zdjęć: © Mercedes- Benz | Mercedes-Benz AG; Communications & Marketing
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.