Mitsubishi Colt powraca. Japończycy mają strategię na przeczekanie

Mitsubishi Colt powraca. Japończycy mają strategię na przeczekanie08.06.2023 20:06
Mitsubishi Colt ma teraz francuski rodowód
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Małe samochody są w Europie wciąż ważnym fragmentem rynku. Mitsubishi postanowiło więc wrócić tu z autem pod doskonale znaną na Starym Kontynencie nazwą. Wygląd nowego Colta przywodzi wam coś na myśl? Nie ma w tym żadnego przypadku.

Rządzą księgowi

Od 1978 r. Mitsubishi sprzedało w Europie 1,2 mln egzemplarzy Coltów sześciu generacji. W październiku 2023 r. do klientów trafią pierwsze sztuki siódmego wcielenia tego samochodu. Będzie to auto dostępne tylko na Starym Kontynencie. Ekonomiści japońskiej marki potrafią liczyć i doskonale wiedzą, że stosunek spodziewanych zysków do nakładów, które trzeba byłoby przeznaczyć na rozwój własnego pojazdu, nie jest zbyt korzystny. Wzrok skierowano więc na gamę producenta, który już oferuje tu swój produkt. Nowy Mitsubishi ASX to w rzeczywistości znany wszystkim Renault Captur. Nie powinno więc dziwić, że ponownie sięgnięto do francuskich zasobów. W ten sposób nowy Mitsubishi Colt jest bliźniakiem nadchodzącego Renault Clio.

Jak podczas prezentacji w Amsterdamie przyznał prezes Mitsubishi Motors Europe Frank Krol, pod względem zawieszenia, układu kierowniczego czy oprogramowania zarządzającego jednostkami napędowymi japońska firma nie wprowadziła żadnych zmian względem pierwowzoru. Wizualne różnice względem obecnej wersji Clio najlepiej widać w przednim pasie samochodu. Charakterystyczne dla Renault lampy LED do jazdy dziennej wymieniono na nowy zespół punktów świetlnych ułożonych w pionowej i poziomej orientacji. Z tyłu, na klapie bagażnika logo francuskiego producenta zostało zastąpione obudową kamery cofania w sposób, który z estetycznego punktu widzenia może wydawać się dyskusyjny. Wnętrze różni się od francuskiej propozycji głównie znakiem producenta umieszczonym na kierownicy. A co pod maską?

Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Mitsubishi Colt
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Trzy opcje wystarczą

Mitsubishi zdecydowało się na zastosowanie w Colcie trzech napędów stosowanych także w Clio. Podstawę stanowi benzynowy, trzycylindrowy motor o pojemności 1,0 l, mocy 65 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 95 Nm. Silnik parowany jest z pięciobiegową, manualną skrzynią i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą 160 km/h oraz przyspieszyć do 100 km/h w 17,1 s. Katalogowe spalanie wynosi 5,3-5,4 l/100 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stylowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2023: Volkswagen ID. Buzz

Ten sam silnik, ale już doładowany, osiąga moc 90 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 160 Nm. Colt w tej wersji pozwala przyspieszać do 100 km/h w 12,2 s i rozpędzić się do 180 km/h. Ceną za lepsze parametry nie ma być jednak wzrost spalania. Katalog przewiduje zapotrzebowanie na poziomie 5,2-5,3 l/100 km. Z tą jednostką napędową współpracuje sześciobiegowa, manualna skrzynia.

Najmocniejszą wersją Colta jest odmiana hybrydowa. Bazą tej jednostki napędowej jest benzynowy silnik o pojemności 1,6 l. Łączna moc wynosi tu 145 KM, a maksymalny moment obrotowy to 148 Nm. Auto przyspiesza do "setki" w 9,3 s, a prędkościomierz zatrzymuje się na wartości 180 km/h. Automatyczna skrzynia dysponuje dwoma biegami dla silnika elektrycznego i czterema dla spalinowego. Najmocniejsza jednostka napędowa jest również tą najbardziej ekonomiczną. Katalogowe spalanie zamyka się w wartości 4,1-4,5 l/100 km.

Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Mitsubishi Colt
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Mało oczywiste korzyści

Zdaniem Japończyków te trzy silniki odpowiadają na potrzeby około 80 proc. klientów, sięgających w Europie po auta segmentu B. Do odwiedzenia salonów Mitsubishi kierowców mają przekonywać dodatkowe korzyści. Colt objęty jest pięcioletnią gwarancją z limitem 100 tys. km. W przypadku wersji hybrydowej gwarancja na baterię wynosi 8 lat lub 160 tys. km. To więcej niż u części konkurentów i więcej niż w pierwowzorze. Odświeżone Clio będzie bowiem objęte dwuletnią gwarancją. Wygląda więc na to, że Japończycy ufają Francuzom bardziej, niż oni sami sobie zawierzają.

Atutem Colta mają być również odpowiednio skrojone pakiety wyposażenia. Do wyboru będzie pięć kolorów: czarny, czerwony, błękitny, szary i biały. Auto będzie występować też w czterech wersjach wyposażeniowych. W podstawowej konfiguracji Colt będzie osadzony na 15-calowych, stalowych felgach, w innych wersjach będzie jednak występować na aluminiowych obręczach o średnicy 16 lub 17 cali.

Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Mitsubishi Colt
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Centralny ekran o przekątnej 7 lub 9,3 cala wspomagany jest znajdującym się przed kierownicą ekranem o przekątnej 7 lub 10 cali. Kierowcę wspomagać może również elektronika: aktywny tempomat z funkcją zatrzymywania się i ruszania, system kamer 360 stopni, automatyczne przełączanie świateł mijania i drogowych oraz – oczywiście – wymagane unijnym prawem aktywne aktywne systemy bezpieczeństwa.

Podczas prezentacji nacisk położono na rekreacyjne walory Colta. Auto można od nowości wyposażyć w bagażnik dachowy o sporych gabarytach. Ciekawostką jest wysuwany hak holowniczy. Zwalniamy go za pomocą umieszczonego w bagażniku przycisku. Gdy nie jest zaś potrzebny, możemy schować go za zderzakiem. Choć, rzecz jasna, z ogólnego punktu widzenia nie jest to nowość, to jednak w tej klasie aut nie jest to oczywisty element wyposażenia. Hak będzie też dostępny w Clio.

Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP
Mitsubishi Colt
Źródło zdjęć: © WP

Taktyka długodystansowca

Dla osób, które doskonale pamiętają czasy świetności Mitsubishi w motorsporcie, premiera modeli, które nie zostały opracowane przez Japończyków od początku do końca, może być zawodem. W motoryzacyjnej rzeczywistości współczesnej Europy taka decyzja jest jednak zrozumiała. Stary Kontynent to obecnie najbardziej wymagający rynek świata. I to zarówno pod względem emisji CO2 czy zanieczyszczeń, jak i w kwestii obowiązkowych systemów służących poprawie bezpieczeństwa. Opracowanie nowego samochodu od podstaw oznaczałoby spory wydatek, który po prostu mógłby się nie zwrócić.

Tymczasem Misbubishi przyznaje, że obecnie osiąga w Europie najlepsze wyniki finansowe od lat, a sprzedaż nowego ASX-a przekracza założone poziomy. Japończycy zapewne liczą na to, że podobnym sukcesem będzie Colt. Chłodna kalkulacja okazuje się więc w motoryzacji naprawdę ważna. Nie oznacza to jednak, że Mitsubishi realizuje jedynie plan minimum. To raczej strategia na przeczekanie. W 2024 r. pojawi się nowy Outlander PHEV, a w 2025 r. w pełni elektryczny model. Teraz trzeba więc po prostu przetrwać i Colt jest jednym z filarów tego planu.

[1/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[2/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[3/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[4/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[5/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[6/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[7/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[8/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[9/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[10/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[11/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[12/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[13/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[14/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP
[15/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[16/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[17/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[18/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[19/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[20/28] Mitsubishi Colt ma teraz francuski rodowód, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[21/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[22/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[23/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[24/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[25/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[26/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[27/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[28/28] Mitsubishi Colt, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.