Niższa akcyza na auta hybrydowe już od 1 stycznia 2020

Pod koniec października prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę obniżającą o połowę akcyzę na auta z napędem hybrydowym, których silnik spalinowy nie przekracza pojemności 3,5 litra. Dzięki temu korzyść odniosą nie tylko chętni na ekonomiczne, miejskie auta, ale także kupcy hybrydowych, dużych SUV-ów i aut sportowych.

Od 2020 roku, akcyza na samochody hybrydowe z silnikiem spalinowym do 2 litrów wyniesie 1,55 proc, natomiast od 2 do 3,5 litra - 9,3 proc.Od 2020 roku, akcyza na samochody hybrydowe z silnikiem spalinowym do 2 litrów wyniesie 1,55 proc, natomiast od 2 do 3,5 litra - 9,3 proc.
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Filip Buliński

Samochody z jednostkami o pojemności do 2 litrów objęte były 3,1-procentową akcyzą, natomiast powyżej tej kubatury podatek wynosił 18,6 proc. Od 1 stycznia 2020 roku, wartości te obniżą się kolejno do 1,55 proc i 9,3 proc. Ustawa ma zachęcić społeczeństwo do zakupu aut z napędem hybrydowym, które wciąż są wyraźnie droższe od swoich spalinowych odpowiedników.

Powstaje pytanie czy potrzeba zachęty w takiej formie. W pierwszej połowie 2019 roku aż 6,4 proc. zarejestrowanych samochodów w Polsce stanowiły auta z napędem hybrydowym, podczas gdy średnia europejska wynosi 4,4 proc. Podejrzewam, że po nowym roku wynik może wzrosnąć. Niestety drobny szczegół w ustawie sprawia, że do niższej akcyzy załapią się także pojazdy, których koła nie są napędzane nawet w najmniejszym stopniu przez silnik elektryczny.

Mowa tu o tzw. miękkich hybrydach, które wyposażone są w moduł zintegrowanego rozrusznika/alternatora oraz akumulator o niewielkiej pojemności, które służą wyłącznie wspieraniu jednostki spalinowej. Ich udział w obniżeniu zużycia paliwa oraz zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń jest raczej niewielki, a w porównaniu z klasycznymi hybrydami czy hybrydami plug-in wręcz znikomy. Mimo wszystko, zgodnie z ustawą, zostały one sklasyfikowane jako samochody hybrydowe i póki pojemność ich silnika spalinowego nie przekroczy 3,5 litra, będzie można sporo zaoszczędzić na ich zakupie.

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w Polsce prym wiodą klasyczne hybrydy, które energię czerpią wyłącznie z hamowania lub ładowania silnikiem spalinowym. W I półroczu 2019 roku zarejestrowano 6312 egzemplarzy, podczas gdy tzw. miękkich hybryd 1268, a hybryd plug-in zaledwie 275.

Niestety, mimo niższej akcyzy, ciężko przewidzieć o ile tańsze będą poszczególne samochody z uwagi na kary, które Unia Europejska będzie nakładała na koncerny motoryzacyjne za przekroczenie ustalonego progu emisji dwutlenku węgla. Konsekwencje finansowe zostaną przerzucone na potencjalnych kupujących, którym przyjdzie zapłacić więcej w salonie. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się także, że niektórzy importerzy nie planują obniżyć ceny aut, w przypadku których różnica w kwotach po wejściu w życie ustawy byłaby niewielka. Zamiast tego najprawdopodobniej wynagrodzą nam to dodatkowym wyposażeniem.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟